Utstyr man trenger som nybegynner

Er ganske fersk som eier av akvarium, og har skjønt at jeg ikke kan stole på dyrebutikken.. Så hva trenger man av utstyr egentlig?

Jeg har:
Håv
Hevert
Flakfor
Tabletter til mallen
Aquasafe
Aquabalance

Lurer også litt på det med tilsetninger i vannet, til plantene osv. Og hvilket vanntestsett er best og billigst? Gode nettsider med utstyr til akvarium generelt?
Hei! Fra en fersk akvarist til en annen - dette er utstyr jeg har hatt bruk for i min hittil ganske korte akvaristkarriere:

- et system for vannbytte: mange måter å gjøre det på, men mitt system består av en plastdunk der jeg kan lufte og temperere vann i ca. 24 timer før jeg bytter vann. Jeg bruker en sirkulasjonspumpe for å drive ut gass og få jevn fordeling av varme, gjødsel og tilsetninger jeg bruker til å heve pH og GH. Varmekolbe sørger for temperering. Samme sirkulasjonspumpe, påmontert en slange, bruker jeg til å pumpe det nye vannet opp i akvariet etter å ha tappet ut akvarievann med en enkel plastslange. Jeg tapper det i bøtter, andre ville kanskje tappet det rett i vask eller sluk.
- Bøtter, små boller/kar/litermål, bokser, kluter og svamper til alskens formål :-P
- Vanntester: pH, KH, GH, NH3, NO2 og NO3 er de mest essensielle. Jeg bruker stort sett JBL dråpetester (unntak: NH3 fra Tetra). Koster endel, men det er greit når alternativene ikke er særlig pålitelige. Billigere (og mer utvalg) i nettbutikker enn i vanlig dyrebutikk.
- Gjødsel: kommer litt an på hvor mye planter og hvor mye belastning det blir i karet. Ved lav belastning og mye planter vil du kanskje trenge fullgjødsel (inneholder nitrogen og fosfor), f.eks. denne. Ellers kanskje du bare trenger mikronæring. Flytende næring til stengelplanter, gjødselkuler til planter som tar næring gjennom røttene.
- Lang pinsett og lang saks: til fiksing med planter. Bruker pinsett også til fôring.
- Vannforbedringsmiddel/"balsam" (type Aquasafe): jeg bruker ikke det. Men har en flaske Seachem Prime stående i tilfelle nitritt-krise. Jeg stoler på at det holder å lufte vannet for å få ut klor. Det har gått bra så langt.
- Medisiner: kan være lurt å kjøpe inn noen basis-medisiner. Jeg kjøpte inn ormekur (Kusuri wormer), Esha Exit, Esha 2000 og JBL Furanol. Har bare hatt bruk for ormekuren til preventiv behandling av kulefiskene.
- Tidsur til lyset
- Algeskrape (jeg har magnetisk, men bruker også svamp noen ganger)
- Evt produkter til å endre pH/KH og GH

Mjaaaa, tror det dekker det meste? ;-D

Nettbutikker jeg har brukt: Aquamanias, Aquaristikshop, Zooservice, Zoopermarked, Webzoo, Akvarielageret.
Veldig bra oversikt der fra Kuledrøm
Husk på at bøtter som brukes til akvariet må være dedikert til kun dette formålet, slik at de ikke utsettes for såpevann.

Til innvendig rengjørin av akvarierutene bruker jeg etterhvert bare slike "doble" kjøkkenskrubber man får i ti-pakninger på Nille og i dagligvaren. Billig og bra !

Når det gjelder Seachem Prime, bruker jeg dette som vanntilberedningsmiddel hver hvert vannbytte (50% vannbytte hver uke). tror Akvarielageret er den eneste seriøse nettbutikken som fører Seachem sine produkter...generelt en veldig bra produsent.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap