Plassering av akvarium på kommode

Hei! Jeg har fulgt med i kulissene noen uker, men ikke turt å poste noe enda. Grunnen til det er at jeg har et 45-liters akvarium med gullfisker, noe jeg har skjønt ikke er bra. Redd for å få pepper, altså. :p Jeg fikk dette akvariet av ei venninne og kjøpte gullfiskene før jeg fant ut at de trenger mye større plass. Uansett, nå har jeg endelig klart å overtale mannen min til at vi trenger et større akvarium, så om få dager skal vi hente et 200-liters jeg har kjøpt.

Planen er å plassere dette på en kommode vi har i stua, men så ble jeg plutselig i tvil om denne vil tåle vekten. Jeg aner ikke hvor tungt et akvarium av den størrelsen blir..? Hva tror dere, vil denne kommoden tåle det?



Den kommoden ser solid ut, jeg tror det skal gå bra. Jeg ville prøvd meg fram og fylt det halvfullt til å begynne med. Bare vannet veier 200 kg når karet er fullt, så kommer sand og alt annet i tillegg.

Det er enkelt å forsterke kommoden hvis du ser at den blir svai på midten eller skeiv.

Det er viktig at den står i vater, at alle bena er like.
Kommoden burde ha en oppgitt bære-evne ?
Et akvarium på 200 liter vil fort veie oppimot 300 kg hvis man har en del sand og stein.
SilverShaded
Kommoden burde ha en oppgitt bære-evne ?


Hmm, kan ikke se at det står noe om bæreevne i produktbeskrivelsen på nett ihvertfall. Det er en IKEA Hemnes.
Nei, jeg ser at det ikke er noen oppgitt verdi. trist, for såvidt jeg husker hadde Ikea slik info for kommoder. Men jeg ser de fremdeles har info for bord og hyller.

Problemet med slike kommoder for akvariebruk er at maks bære-evne kun kan oppnåes hvis tyngden som overføres nedover stemmer overens med veggene/sidene på kommoden. Når det ikke stemmer overens, blir all vekten på topp-plata, og ikke overført ned gjennom sideveggene.
Er det ekte treverk, eller sånne kjipe sponplater?

300 kg er ca. vekten av fire voksne mennesker, så det går an å teste den ved å sitte på den hvis man er mange nok. Men om den begynner å gi etter over tid, er jo det litt vanskelig å avgjøre med sitte-testen.

Om den f.eks. begynner å sige ned på midten, er ikke det særlig bra for akvariet. Ikke vil du få opp eller igjen de øverste skuffene heller.

Jeg syns nesten den ser litt skakk ut allerede, på bildet?
Kampfisk
Er det ekte treverk, eller sånne kjipe sponplater? 300 kg er ca. vekten av fire voksne mennesker, så det går an å teste den ved å sitte på den hvis man er mange nok. Men om den begynner å gi etter over tid, er jo det litt vanskelig å avgjøre med sitte-testen. Om den f.eks. begynner å sige ned på midten, er ikke det særlig bra for akvariet. Ikke vil du få opp eller igjen de øverste skuffene heller. Jeg syns nesten den ser litt skakk ut allerede, på bildet?


Kommoden er av massivt treverk.

Jeg er enig, det ser ut som om den siger litt på midten. Men det kan da ikke stemme, vi har jo ikke hatt noe stående på den før... Fader og, nå ble jeg ihvertfall i tvil. Har egentlig ikke noe annet sted å sette et akvarium heller.
Ikea oppgir at den er lagd hovedsaklig av sponplate/trefiberplate i alle bærende konstruksjoner. Det eneste som er ekte treverk er "indre ben"...hva nå det måtte bety
SilverShaded
Ikea oppgir at den er lagd hovedsaklig av sponplate/trefiberplate i alle bærende konstruksjoner. Det eneste som er ekte treverk er "indre ben"...hva nå det måtte bety :-)


Hvor fant du det? På produktbeskrivelsen jeg har funnet står det "Laget av massivt tre, et slitesterkt og lunt naturmateriale." og "Hoveddeler: Massiv furu, Beiset, Klar akryllakk. Skuffesider/ Skufferygg: Massiv furu. Skuffebunn: Trefiberplate, Akrylfarge
Rygg: Trefiberplate.
Selv ville jeg ikke brukt en kommode bygget av sponplater som fundament for et akvarium med vekt 300 kg eller mer. Vann og sponplater går svært dårlig sammen, og i det lange løp er det vanskelig å unngå vannsøl. Sponplater suger begjærlig til seg fuktighet, og da vil bæreevnen synke dramatisk. Som permanent fundament for et slikt akvarium vil jeg fraråde sponplatemøbler. Jeg vet også at man kan få problemer med sitt forsikringsselskap dersom noe skulle skje, og det skyldes overbelastning og/eller fukt.

Stephan
SilverShaded
Er det ikke [URLBLOCK1], da ?


Åååh, nå ble jeg skikkelig irritert! Jeg har sett på den som heter "hvit beis", jeg. Den er i massiv furu nemlig, men ja, det er den du har linket til jeg har. Når jeg ser nærmere etter, så er alle versjonene av kommoden jeg har BORTSETT fra den jeg har i massiv furu. Så innmari typisk. Da aner jeg rett og slett ikke hvor jeg skal gjøre av det akvariet. :p
Et bord i porsa er ikke så dyrt, det er et bra alternativ.
SilverShaded
Et bord i porsa er ikke så dyrt, det er et bra alternativ.


Hvor får jeg tak i det hen da? Ikke veldig kjent i akvariebutikkverden enda.
Jeg ville ha satt på flere bein aller først.
Når det er satt på mer støtte under test det for tyngde.
Kommoden burde tåle minst 300kg. med vekt.
Problemet er nok i topp-plata, siden akvariet ikke "stemmer" med sidene i kommoden. Å forsterke beina vil ikke stoppe plata fra å sagge.
Sant som Mona sier. Pass på at topplaten er sterk nok.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap