Nytt akvarium og jeg har nok gjort alle feil i "boka"

Guttungen fikk for en mnd siden en gullfiskbolle i gave, med to slørhaler, middels grov grus og 1 plante (vet ikke hvilken). Etter tre uker hadde den ene slørhalen dødd, og jeg oppgraderte det til et 60l kar. (Mor er hekta) Tok sand, stein og skjell fra stranda (godt skylt og kokt), vannet fra bollen (og slørhalen) og fylte opp med mer vann. Etter ei uke kjøpte jeg filter, to planter, 5 platy og 10 sebrafisk. Nå en uke senere har vi mista 2 sebrafisk og 1 platy, og jeg har nå (litt seint) lest om oppstart av kar og div. (hvorfor sa ikke de på dyrebutikken dette?) Hva er den beste måten å fortsette på nå? Hvor ofte og hvor mye vann må skiftes? Når skal jeg vaske det mekaniske filteret første gang? Hva må jeg ha for å finne ut av vannkvaliteten og hvilke verdier bør d ligge på?
Jeg skifter vann i 60-literen min litt sjeldnere enn en gang i uka (kanskje hver 9. dag), Jeg anbefaler også JBL dråpetestsett.

Er nybegynner jeg også, så ikke så mye hjelp å få hos meg...
Her var det mye på en gang.
Vet ikke hvilket filter du har, men det skal bare skylles når det går tet/tregt.Bare skylles i samme temp. vann. Skift ca. 10 L. vann hver uke, igjen samme temp.
Så får du bare se tiden an. Ikke flere fisk nu, og ikke for mye for.
Det viktigste for å teste vannet for ett nytt akvarie, er ammoniakk og nitrat tester (dråpetest er best). Ta litt oftere vannbytte om nødvendig, så burde akvariet bli innkjørt. Les om innkjøring av akvarier, men prøv å minimere ammoniakk og nitritt (siden du har fisk i), bakteriene skal nok dukke opp i filteret uansett.
Selv fikk jeg vite som ny akvarist det holdt at akvariet stod og sirkulerte noen dager før jeg kjøpte fisk, så jeg har opplevd noe lignende selv...
Velkommen til AF og en brå start på akvariehobbyen !

Er uenig med Roland Dreinø her. Du har tydeligvis et filter som ikke er innkjørt enda, og dermed har du nitritt (NO2) og muligens også ammoniakk (NH3/NH4) i vannet. Dette forgifter fiskene.
Det første du bør gjøre er å skaffe deg dråpetester, slik at du kan sjekke vannkvaliteten din, både i krana og i akvariet. I tillegg til de jeg nevnte over, trenger du tester for pH, GH (hardhet), KH (midlertidig hardhet), og NO3 (nitrat).

Du bør skifte vann i karet hver dag fremover en stund, helst 20-25 liter daglig. Dette må gjøre frem til alle spor av nitritt (NO2) er permanent borte. Vannet tapper du opp kaldt rett fra krana kvelden før, slik at det kan stå over natten til utlufting (av eventuell klor) og temperering.

Bruk Fiskebasen her på AF før du kjøper noe mer fisk. For hver art er det oppgitt hvilke krav den har til vannverdier og akvariestørrelse. Sett sammen fisk som vil ha samme vannverdier og går i din akvariestørrelse (minimum).
I dyrebutikken forteller de selvsagt ikke noe om innkjøring og om hvilke krav fiskene har. De er selgere, og tjener på at du går på en smell. Spør du "passer den fisken i akvariet mitt ?" svarer de stort sett alltid at "det går så fint så !" Utallige fisk mister stadig livet på grunn av dette, desverre. Gjør dine egne hjemmelekser, sjekk alt før du handler...og spør heller her hvis det er noe du lurer på
Takk skal dere ha! Skal bestille meg dråpetester på nett og kjøpe meg bøtter til vannskifting med en gang! Så håper jeg at jeg slipper mer fiskedød. Har lest og lest her på forumet i hele dag, og forstått at jeg må lese meg opp på kjemi Kommer nok til å poste her igjen når jeg har fått testene og fått verdiene.
Du har selvfølgelig ret SilverShaded. Skifte vann ofte til det er oppe å kjøre. Jeg tenkte mere langsidigt.
Men jeg har altså flere gange kjøpt fisk før akvarium.Uten problemer og uten alle de tekniske hjelpemidler .
Ikke for mange fisk og ikke for mye for.
Har ikke vannet stående natten over heller, direkte fra kranen, men prøver å ramme samme temp.
Vi er tilbøyelige til at gjøre akvariehobbyen for teknisk etter min mening.
Roland Dreinø
Vi er tilbøyelige til at gjøre akvariehobbyen for teknisk etter min mening.


Det er bare snakk om gode vaner, Roland Og om å sikre fiskenes sunnhet...med gode vaner og rutiner slipper man unna masse problemer, sykdom og bekymringer.
Klart dett. Men du kommer langt med gode vannskift
Roland Dreinø
Klart dett. Men du kommer langt med gode vannskift ;-)

Absolutt ! Men er 17% (10 liter av 60) gode vannskift ? Og den dagen vannverket måtte bruke klor fordi UV-anlegget hadde tekniske problemer, da angrer man på at man ikke luftet vannet
Vannverket her tilsetter "en skvælp" med klor bestandig (ifølge vannverket selv). Jeg har ikke tenkt på å "lufte" vannet, men skal gjøre det heretter!
Ja, det er smart.
Jeg kjører med "både belte og bukseseler", jeg lufter vannet OG tilsetter vanntilberedningsmiddel. En av delene burde forsåvidt holde..
Da har jeg bytta ca 20 l vann både i går og i dag og redusert formengden. Fiskene er meget aktive og de har begynt å beite mer alger av planter og stein. Tyder vel på at jeg gjør noe riktig når det allerede etter to uker er kommet alger på planter, bør jeg da ha mer planter oppi?
Mengden av planter kan ha noe med saken å gjøre, men ikke nødvendigvis. Er det dårlig nitrat/balanse i karet er alger sannsynlig uansett.

mer sannsynlig er at balansen mellomlys, næring og plantevekst ikke er god. Hva slags lys har du, og hvor lenge står det på ? Får du sol inn i karet ?
Det er bare et vanlig 15w lysrør som er over karet, og dette står på fra ca 08.00 til ca 22.00. Er dette for lenge? Det står ikke i sollys.
14 timer er litt vel mye lys. Ville satt ned til 10 timer. Jeg har på lysetfra 11.00-21.00
Ja, 14 timer er alt for mye. Særlig i nyoppsatte kar vil dette føre til alger. Jeg ville satt ned til 8 timer og holdt øye med responsen fra karet..
Husk også på at lysrør bør byttes en gang i året, og at lystemperaturen i Kelvin-grader er viktig for hvordan plantene vokser.
Da har jeg lyset på færre timer, og hatt forings fri dag, og algeforekomsten er allerede mindre HVor lenge skal jeg fortsette å skifte ca halvparten av vannet hver dag?
Jeg får sitere meg selv :

SilverShaded
Du bør skifte vann i karet hver dag fremover en stund, helst 20-25 liter daglig. Dette må du gjøre frem til alle spor av nitritt (NO2) er permanent borte.


Altså, mål nitritt (NO2) hver dag...når verdien har holdt seg på 0 et par dager, kan du gå over til ukentlige vannbytter.
Tilfeldig bekjentskap
© Torben Lyng
Reklame for plussmedlemskap