Tømme akvariet helt, men vaske med hva ?

Jeg har lest mang en tråd, men mye variert innhold angående vask av akvariet. Jeg har fått alger over hele akvariet, tett på glass, på planter på huler ... Ja i mange farger og varianter ...

Nå tømmer jeg akvariet helt, og skal la det stå utenfor i noen dager fylt med vann fra hageslangen. Jeg vil ha et stoff oppe i akvariet som dreper algene og annet dritt som har tatt bolig her ... Slik at jeg kan starte på nytt ... Uten at det blomstrer opp fordi det ligger mye tull igjen fra slik det er nå ...

Hva kan jeg bruke ? Kjøpe eget middel? Noen skriver vanlig salt hjelper. Andre mener klor. Jeg vil gjerne ha fisk opp igjen i karet så det må nesten være noe som ikke dreper dem.

Kan noen kloke hoder hjelpe ?

Tusen takk
Du kan vaske det med vanlig klor, så lenge du lar det tørke helt.

Men du vil nok få algene tilbake, viss du bare vasker det og fortsetter i samme stil som tidligere, og ikke finner ut hvor problemet egentlig ligger. Lykke til
Takk for svar

Joda jeg vet jeg må skjerpe rutinene ...

Mindre mating ...
Mindre lys ( ti timer fast med timer )
Vannbytte 1 gang PR uke
Slamsuging sammen med vannbytte.

Hjelper det på alger å IKKE ha noen planter ?

Føler algeaktivitet økte da jeg økte ph kh gh etc da jeg skulle gjøre vannet bra for prinsessen V burundi ...

Men klor ... Synes det virker så farlig ... Uten å vite hvorfor.
Kommer til å bytte ut sand og filtre også. Det gamle går i søpla. Sikkert mye algesporer som ikke går bort ...
Sett ned lystiden til 7-8 timer og ha karet vekk fra direkte sollys. Og pass på å bevare bakteriekulturen i filteret når du tømmer det. Det er kanskje lurt å bevare noe av det gamle vannet også.
Ja, hvis du ønsker å bevare filterbakteriene og slippe en ny innkjøring, bør du la filteret stå og gå i et eller annet slags kar eller beholder, slik at bakteriene kan få oksygen og mat (salmi).

Heller enn klor for å "desinfisere" vil jeg anbefale deg å vaske karet grundig med rent vann først (eventuelt bruke Nille-svamp), og så spraye det innvendig med hydrogenperoksyd (H2O2). Dette får du på apoteket...vanlig 3% burde holde. La det så stå og tørke. Helt ufarlig.
SilverShaded
Ja, hvis du ønsker å bevare filterbakteriene og slippe en ny innkjøring, bør du la filteret stå og gå i et eller annet slags kar eller beholder, slik at bakteriene kan få oksygen og mat (salmi). Heller enn klor for å "desinfisere" vil jeg anbefale deg å vaske karet grundig med rent vann først (eventuelt bruke Nille-svamp), og så spraye det innvendig med hydrogenperoksyd (H2O2). Dette får du på apoteket...vanlig 3% burde holde. La det så stå og tørke. Helt ufarlig.


Hei og takk for hjelp igjen. Har kjøpt dette i dag. Det står gurglevann på flasken etter dette navnet ... Og tre prosent ... Hva er dette egentlig ? Hahahahahahahaa
Så blande det ut i sprayflaske ? Eller bruke det slik det er ?

Vaske først så spraye hele akvariet med dette og la det tørke så spyle ?
H2O2 er sterkt oksyderende, og brukes derfor til bleking og desinfeksjon. Som gurglevann skal det hjelpe mot bakterier og belegg.

3%-utgaven er ikke så sterk, derfor får man den uten resept. Den er selvfølgelig ufarlig, men egner seg godt til slike greie oppgaver som du har. Den etterlater seg ingen stoffer annet enn vann og oksygen når den brukes. Effekten ligger i reaksjonen når H2O2 gir fra seg et oksygen-atom :

2H2O2 = 2H2O + O2.

Ja, vask karet godt og spray på H2O2 (ublandet), og la det tørke. Ikke skyll, la bare akvariet stå til det er helt tørt.
Da har karet gjennomgått behandling av det stoffet og vasket renset. Nytt vann, samme filter og 20 liter av det gamle vannet. Klar for flytende kalsium. Bare tilføre dosen bakpå?
Skulle ikke du bytte filter ? I så fall må jo dette kjøres inn, og det er liten vits i å tilsette kalsium under innkjøringen. Du vil jo også ha fått med algesporer fra det gamle vannet, så da var det liksom ikke mye hjelp i å desifisere selve karet.
POKKERN !!!!!!! Aaaaasrg ... Alle disse feiltrinnene ....

Jajaja veien blir til mens man går.

Jeg tok vare på det gamle filteret ettersom det ble nevnt i tråden ...
Tok vare på 20 liter vann
Tok vare på fisken ...

Så, nå som vi har stadfestet at jeg nå har gjort myyyyye arbeid forgjeves, hva herfra?

Karet er i drift.
Temp ok

Ikke brukt kalsium enda ...
Ta det med ro...ikke noe galt har skjedd. Men arbeidet med karet var nok bortkastet. Algesporer har du både i filteret og i vannet. Disse finnes jo i alt vann, selv "rent" kranvann, men mulig du hadde noen spesielle sorter som vil følge med over til det nye karet.

Hvis du følger opp karet fremover, med vannbytter, slamsuging og plantevedlikehold, blir det nok bra. Det beste algemiddelet er å bli dyktig på å dyrke planter !
Vel målte opp calsium og holdt på ....

Å hive oppi 7 dl og ikke 0,7 ...
dyrking av planter ja ...

og jeg som nå har satt opp et plantefritt kar fordi en fyr som har mange kar fra tangiasjøen sa at det er en myte at akvariene må ha planter. Han har flere uten planter, og ikke noe problemer med alger. Sier også at det ikke er planter i deres sjø ...

jaja ... Det blir vel en akvarist av meg også til slutt ...

må iallefall få si takk for hjelpen jeg har fått både i denne tråden og den forige.
De afrikanske sjøene har ulike soner, noen av dem med planter. Og det er da også et estetisk spørsmål...liker man planter vil man naturlih nok gjerne ha noen. Selv hadde jeg endel planter også den gang jeg drev med malawi/tanganyika-ciklider.

I tillegg til det rent estetiske, er plantene med på å bruke opp avfallsstoffer i vannet, så de har en stor verdi for vannkvaliteten. Man må bare velge planter som tåler det harde, basiske vannet.
Vanntest

Kh 4
Gh 2
Ph 9

No2 under 0,3

Dette testet i dag etter å fylt på med flytende kalsium. 0,7 dl i går.

Skjedde det samme som med det pulveret. Kh blir værende lav... Skjønner det ikke.
KH går ikke opp selv om du tilsetter kalsium. Den øker bare GH. Ingen spesiell grunn til å øke KH.
Hvilket produkt er det du har brukt ?
Hvis du ser denne tråden :

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1016&thread_id=78388

Er så og si bare du som har hjulpet meg der. Jeg kjøpte den flytene kalsiumen fra zoopermarked som du linket til hvor vannverdiene mine også var lave men ble ikke høyere med saltet. Gh og kh er lav også nå. Kun ph som har steget fra 8 til 9 etter bruk av første dose kalsium
Åja, husker den tråden nå

La meg se...og regne. For å få GH opp fra 2 til f.eks 10, vi regner at 20 ppm er 1.12 GH, og at du har 100 liter. Da blir regnestykket :
8 : 1.12 = 7.14
10 x 7.14 = 71.4 ml.

Så du har regnet ganske riktig. Skjønner ikke at du ikke har fått opp GH til rundt 10. Du snudde godt på flasken før du tok ut noe ?
Dette har alltid fungert eksellent her...alltid fått spot-on hardhet. Det er ikke du som måler feil ??

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap