Giftstoffer i akvariet.

Hei!
Jeg har et dilemma, kjøpte meg et akvarium som heter happy fish 35 for å ha yngel og reker. Akkurat nå har jeg fire kirsebærreker og en god del palettciklider som er 3 uker gamle. Problemet er at når jeg skulle kjøpe lys til akvariet ble jeg anbefalt et type led lys striper med dobbelsidig teip, jeg forhørte meg mye om dette og fikk vite at det er trygt. Nå begynner akvariet å bli forgiftet. Vannet ser "oljet" ut og den dobbelsidige teipen har ingen funksjon. Rekene og fiskene har begynt å vise små tegn til at dette er negativt. Vil absolutt redde dem! Rekene er flyttet, men nå er det palettciklidene igjen, men de er alt for små og mange så de får jeg ikke fanget. Er det mulig å forhindre denne prossessen og få et friskt akvarium igjen?
Jeg vil tro at dette oljelaget er limstoffet på teipen som du sier ikke har noen funksjon lenger. Dette er ikke bra for fiskene eller reker eller andre ting.
Du har et relativt lite akvarium så vannverdiene vil bli påvirket kjempefort. Det eneste jeg kan anbefale deg å gjøre er å ta vekk denne teipen og fest denne led lyset enten på utsiden av tanken eller noe annet midlertidig. Så må du begynne og bytte vann for å få ned gift stoff verdiene. Gjerne 20% hver dag. Det viktigste blir å følge med på verdiene i vannet. Hvis det bare blir værre må du bare få de over i et annet kar av noe slag. Eventuelt få lånt plass hos noen. Det beste med sånne led lys som jeg har erfart er rett og slett og silikonere de på plass om du må ha de i karet. Da må karret være tørt og helst vasket med eddik først. Så må du bruke casco akvarie silikon fra clas olhson. Denne er trygg og bruke. Funker bedre en dobbelt sidig teip og ikke farlig for fiskene. Så må du bare vente noen dager på at det tørker før du starter på nytt. Innkjøring og alt sånt må muligens begynne helt på nytt avhengig av hvor mye gift stoffer som er i vannet ditt og har satt seg i filteret og drept alt av gode bakterier osv.
Tusen takk!, har allerede skiftet ca 30% av vannet og målt alt av verdier, og i tillegg følger med på allmenntilstanden på ciklidene. Akvariet er nå uten lokk da limrester er der, og ønsker ikke at det skal komme mer fukt for så ende i vannet, og led lyset har ligget på tvers over toppen :p Men tusen takk for svar, da var mitt paniske grep noe riktig!
Slike LED-strips er ikke noe særlig som belysning i et akvarium, særlig ikke for planter. De er mere ment som pynt, og jeg kan ikke tro at en slik LED-stripe med lim/tape er ment for undervannsbruk. Skaff deg heller et lite clip-on lys. Og siden karet bare er på 15 liter blir det fort dårlig vann....et slikt kar er dårlig egnet til fisk. Filteret er veldig lite og sårbart, så vil anbefale store vannbytter daglig. Mål ammoniakk og nitritt med dråpetester, og få ciklide-barna over i et større kar der de kan vokse normalt.
Hadde du vært i nærhetene skulle du fått lånt en av de gamle 54 literne mine sånn midlertidig. Har flere som står med grus og nye filtere og kolber uten at det er vann i de.
Filterguffe skulle vi alltid klart og fått fra noen andre kar for å kickstarte det.
Er riktig som Silver påpeker her at karet er alt for lite egentlig til fisk generelt, med mindre det er nano fisk.
Hvis du har funnet ut at akvarie er en grei hobby er det absolutt verdt og vurdere et litt større kar. De fleste får dog litersyken. Jeg startet med 54 liter nå sitter jeg og fikser sammen et 540 liter og har et 220 liter som er i bruk og venter på et 720 og et 1020 liter.
Tror nok du burde kjøpe et clip on lys ja. Tenkte bare og lime stripsene utenpå til du eventuelt får de i posten. Sånne clip on lys er rimelige alternativer for nano kar med mindre du vil oppgradere da. Fiskene dine vil ikke vokse normalt i det lille karet og du får ikke ordentlig litersyken før du kommer over 200 liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap