Plutselig eier av akvarie og vil gjerne gjøre alt rett, men trenger råd.

Inaktiv bruker
Etter å hatt en plan om å skaffe oss et akvarie, ble vi her om dagen plutselig eiere av en 100L tank. Hadde og har fortsatt ikke god peiling på akvariefaget, men har fulgt alle råd og veiledninger vi fikk i butikken i tillegg til at vi har begynt å lese oss opp.
Tanken vår er satt opp, testet, fylt med sand, planter (10 stk), en stor rot, en stor korall og noen andre småting og vann selvfølgelig. Det holder 27 grader og vi har kjørt med 8-10 timer lys i døgnet. Vi planlegger å sette inn 2-3 hardføre fisk om ca 1 mnd.
Mine veldig dumme spørsmål er:

1) Bytter vi 20-30% av vannet etter en uke?
2) Bør vi ha bøtter og noen kluter som kun brukes til akvariet?
3) Hvilke tilsetningsstoffer bør vi bruke nå i innkjøringen og hvor ofte?
4) Hvis vi må ordne ting (planter e.l) kan vi bare stikke armen oppi tanken, eller må vi gjøre spesielle tiltak først?
5) Når vet vi at vi må bytte filter?
6) Hvor lang tid bruker plantene på å feste seg ordentlig?
7) Når den tid kommer, hvor mange fisk kan en 100L tank ha?
8) Hvilke andre tips og råd har dere for at vi skal få en så god tank som mulig før vi lar
fisk flytte inn?

På forhånd takk for svar!
1) 30% vann. Jeg bytter noengang mer hvis vannet er veldig skittent.
2) Ja, definitivt. Grunnen er at andre bøtter og kluter har vært i kontakt med såpe og andre rengjøringsmidler, som du aldri skal bruke til akvariet.
(vet ikke tre siden jeg kjøpte et ferdig innkjørt kar brukt og den nye karet skal innkjøres med salmi)
4) Det er bare å stikke armen nedi. Bare pass på, for fisken blir stressa av det.
5) Jeg vet ikke hva slags filter dere har, men jeg regner med at dere har et "hoved filter" og filtervatt eller filterfleece utenpå. "Hoved filteret" trenger bare å skylles. Du gjør det ved å fylle en bøtte med akvarievann og skylle den forsiktig i vannet. Ikke gjør dette under innkjøringen. Hvis du bytter, mister du alle de gode bakteriene du skal ha. Filtervatten eller filterfleecen skal byttes når det blir guggete og skittent.
7) Det kommer ann på størrelse og om de er teritorielle. Hvis det hjelper, så planlegger jeg å ha 16 corydoras, 10 tetra og 2 ancistrus i min 110L. Tror det vil bli plass til mer, hvis jeg vil ha.
8) kjøp dråpetester. Vet ikke om du har de, men jeg kan se for meg at dyrebutikken kom med stripstester. De er helt feil. Med dråpetester får du mye mer riktige og nøyaktige resultater. Jeg anbefaler JBL.
Også vil jeg si at det er bedre å kjøre inn med salmi, enn med fisk. Når du kjører inn med fisk, så må fisken leve i giftige og slettes ikke gode miljøer, og selv om den lever, trives den ikke. Men å kjøre inn med salmi, er å kjøre inn karet med salmiakk som har amoniakk/amonium i seg som som er bytte for fiskens avfall. Så da kommer ingen fisk til skade. Du kan lese mer om det her og her

Håper jeg hjalp
1. Som Ida sier, gjør en fullstendig innkjøring før noen fisk settes inn. Under innkjøringen bytter man ikke vann annet enn hvis nitrat-innholdet sprenger alle grenser. Under "normal" drift bytter man 30-50% ukentlig...det kommer litt an på hva slags fisk man har og hva slags filter man har.

2. Du trenger minst 2-3 dedikerte "akvariebøtter". Europris har fine og billige bøtter på 10 og 15 liter.

3. Under innkjøringen trenger du ingen andre 'tilsetninger' enn ammoniakk, i form av Lilleborg Salmiakk som du får på super'n. MEN, det viktigste er faktisk dråpetestene...kjøp gjerne JBL sine tester, de er best av de som er lett tilgjengelige her i Norge. Du finner dem her. Du trenger tester for NH3/NH4, NO2, NO3, pH, GH og KH.

4. Nei, det er ikke "bare" å stikke armen nedi. Huden inneholder oljer, bakterier og skitt som ikke bør ned i akvariet. Altså bør man skylle armen godt før man jobber nedi vannet, og begrense slikt arbeid til vannbytter (når vannstanden er lav). Jeg bruker en neglebørste på hendene.

5. Filter skal ikke byttes, det skal kun skylles forsiktig i akvarievann, og kun når sirkulasjonen går betydelig (filteret begynner å tette seg). Unntaket er altså filter-fleece (finfilter), som vekselsvis skylles og byttes ved annenhvert vannbytte. Hva slags filter er det du har ?

6. Noen planter skal overhode ikke festes i sand/grus, men på røtter/steiner. Ellers bruker plantene minst 2-3 uker på å etablere seg. Akvarieplanter dyrkes ofte over vann i spesialanlegg, og vil ha en periode der de gamle overvanns-bladene dør og planten omstiller seg til undervanns-blader.

7. Antall fisk kommer, som Ida sier, an på hva slags fisk det gjelder...størrelse, gemytt og vaner. Man må også ta hensyn til HVOR i vannet arten pleier å oppholde seg, slik at man ikke overbefolker en enkelt sone. Som i Ida's tilfelle : 16 coryer + 2 ancistrus på bunnen er for mye for 110 liter i en og samme sone (bunnen).
Viktigere er det at du finner ut av hva slags vannverdier du har i krana hjemme...pH og GH (hardhet). Hver art har sine krav til miljøet sitt, og man må velge fisk som har samme 'spesifikasjoner'. Kravene for hver art til vannverdier og akvarievolum fibnner du i Fiskebasen her på AF

8. Begrens lystiden til 7 timer nå under innkjøringen...da slipper du alt for mye alger i oppstarten. Sett lyset på et tidsur.
Bruk tiden under innkjøringen på å lese dere opp så mye som mulig...det fins knapt det emne du ikke kan finne noe om her i forumet !
Ikke stol på dyrebutikken...de er selgere som pusher på deg alt mulig, og har ofte dårlig peiling på akvaristikk. Gør hjemmeleksene, og spør heller her på AF før du handler !

Og mest av alt, lykke til videre
Beklager for å skrive dette her, men jeg vil ikke starte en ny tråd for dette.

SilverShaded, du sier at det er litt for mye på bunnen, og jeg er enig i det når jeg ser det sånn. Jeg vil gjerne ha to typer corydoras på bunnen og en god stim av hver (8stk) hjelper det hvis jeg bytter ut den ene gruppen med dvergcorydoras. driver å sikler litt etter Corydoras pygmaeus. De blir ikke så store og krever ikke (i følge fiskebasen her) så stor plass. Eller ha 7 eller 6 av hver art. Jeg vil gjerne at de skal trives, så hva bør jeg kutte ned på? Ancistrusene kan jeg ikke kutte ut siden de allerede er i 60'literen.
Joda, pygmeus vil være bedre. Eller eventuelt redusere til en gruppe på 10-12 av 1 art. Men uansett er cory og ancistrus en sikker måte å ikke få yngel. Understreker at dette er hva jeg syns. Sikkert noen som har andre meninger.
Da blir det pygmeus og melini, tror jeg. Planer endrer seg veldig fort hos meg, så kan godt ende opp med en større gruppe av en art.

Har ikke planer om yngel med det første, men etterhvert kan jeg ta ut ancistrusene mens de coryene holder på med lek, og putte dem tilbake etter eggene er tatt ut.

Vel, når det gjelder coryer, så er det ikke bare å "planlegge yngel". De har sine egne meninger om den saken...noen ganger leker de overhode ikke i et selskapskar. Og det vil være veldig forstyrrende for en eventuell lek å begynne å rote oppi karet for å fiske ut ancistrusene.
Ja enig i det,

Det jeg mener med å "planer om yngel" er at man kan gjøre tiltak for å få dem i "humør" som hyppige, kalde vannbytter osv. og hvis man ikkke "planlegger lek" og de leker likevel, og legger egg, blir eggene fort mat.

Skal nok sette opp flere kar i framtiden, så jeg kan flytte ancistrusene, igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© ØrjanMc
Reklame for plussmedlemskap