Tips og råd for nybegynner

Hei alle sammen

Jeg har i dag kjøpt mitt første akvarium siden jeg var en liten gutt. Min far drev med akvarium og jeg ble hekta da men da jeg vokste opp ble tiden til dette mindre og mindre, den siste tiden har derimot livet falt mer til ro og er mer hjemme pga man har blitt voksen og fått barn.

Akvariet jeg kjøpte i dag er ikke stort, er på 20 liter (kjøpt brukt), er helt fint og rent. Men så leste jeg litt her og der og med veldig delte meninger om at små akvarier ikke er bra for fisk mens andre skriver at det bør være 1 fisk pr L vann (avhenger av størrelse) så jeg håper derfor på tips om hva jeg bør starte med av fisk og utstyr. Har kjøpt pumpe, sand og noe jeg ikke husker navnet på men som skal sette i gang riktig bakterieflora som skal i vannet. Håper på positive svar ?
Det er desverre riktig at dette karet er for lite for fisk. Nesten verst er det at det er vanskelig å holde et så lite kar i balanse når det gjelder vannverdier...i et så lite vannvolum skal det ingenting til før ting går galt. Det er absolutt ikke noe en nybegynner bør prøve seg på.

En fin størrelse for nybegynnere ligger på 80-100 liter. Sett dette mini-karet unna som f.eks. karantene-kar (kanskje med noen reker og snegler), og skaff deg et kar på minimum 60 liter som du kan ha noen fisker i. Så skal vi hjelpe deg med å komme i gang. Les gjerne så mye du kan her i forumet...i nybegynner-forumet finner du masse stoff om oppstart. Bruk "Søk kun i forum" rundt ting du lurer på. Det fins masse stoff om 'oppstart', 'innkjøring' og 'vannverdier' du bør studere.

At man kan ha 1 fisk per liter vann er bare tøys...glem det
Hei, gratulerer med akvarium.
Nå kommer noen muligens deprimerende men konstruktive ord.
20L gir svært begrenset plass. Dermed veldig fort at det blir svingninger i vannverdiene, noe som er skadelig for fiskene, og i tillegg har du begrenset plass til fisk, lite fisk som passer i karet.
1L pr cm = gammel overtro. Muligens du klarer og skaffe deg noen "nano" fisk som kan passe, kolli eller knøttsmå rasbora, eller ville jeg nok ikke hatt annet en reker og snegler.
Når det kommer til innkjøring, sånne super midler er dessverre bare tull. Skikkelig innkjøring tar 4-6 uker. Les om fiskeløs innkjøring med salmi metoden.
Så den endelige konklusjonen er dessverre, det er bedre å starte med større akvarie. Jo større jo enklere.
Hei og takk for svar. Hadde håpet på dette svaret da jeg var i dyrebutikken for spurte om der samme der og da sto vedkommende og viste hva slags fisk som egnet seg for akvariet jeg hadde kjøpt og utstyr jeg skulle ha. Så har kjøpt inn sand og pumpe og pynt til akvariet... litt skuffa nå egentlig
Hei, og velkommen! Jeg er helt enig med de over, stort akvarium er mye enklere enn lite. Jeg har holdt på med akvarium i bare ca et halvt år, og har 112 l med fisk og reker, 30 l med reker og snegler, og 15 limed snegler. Det er absolutt enklest å holde ting i sjakk i 112-literen. 15-literen kommer jeg nok til å legge ned, det er bare tull med den. Rundt 100 liter er en god, overkommelig størrelse. Skaff også et filter med god kvalitet, med bra gjennomstrømming og stort volum til filtermedier. Kjør inn fiskeløst med Salmi, mål vannverdier med dråpetester, og les deg i innkjøringsperioden grundig opp på akvariehold generelt, og finn ut hvilke fisk som passer til akvariestørrelsen, vannverdiene du har, og til hverandre. Da vil du få en fin start på hobbyen, og det vil sikkert også gi mersmak Lykke til!
Flott svar fra Kuledrøm der
Skjønner at du er skuffet, men da har du lært noe viktig : Ikke stol på ansatte i dyrebutikker. De er selgere og er der for å prakke ting på deg, ofte ting du overhode ikke trenger. De har sjelden mye kunnskap om akvaristikk, desverre. Fasitsvar fra dem på alle spørsmål er som regel "jada, det går så fint så !" Les deg opp, og spør heller her på AF før du handler. Her på forumet er vi akvarister, ikke selgere
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap