Kjøp av fisk, råd?

Inaktiv bruker
Nå i innkjøringen av tanken vår og opplæringen av oss selv på å være gode akvarieholdere så begynte jeg å tenke litt over anskaffelsen av fisk. Er det sånn at vi MÅ kjøpe fisk i dyrebutikken, eller er det andre måter å skaffe seg fisk på?
For det første : bestem ingenting før du har målt vannkvaliteten i krana hjemme, det lønner seg å starte med fisker som er meget nære dette i sine krav til vannverdier. Særlig gjelder dette pH og GH.

Å kjøpe fisk i dyrebutikk er et sjansespill. Mange dyrebutikker har klanderverdige forhold i sine akvarier, og fiskene kan være i dårlig form. Mange ganger kan man også få sykdommer med seg hjem. Derfor lønner det seg å handle fra private akvarister her i forumet...du finner masse annonser under Rubrikk. Det faller også som oftest billigere ut, og fiskene er som regel i bedre form. Mange er villige til å sende fisk, og det går fint om de pakkes riktig. Og fremfor alt : ikke spør i dyrebutikken "passer denne sammen med mine fisker", "kan denne gå i mine vannverdier" eller "kan denne bo i 100 liter"...standardsvaret er alltid "det går så fint så!" Gjør kvalifiserte forhåndsvalg ved å bruke AF (forum og/eller Fiskebasen) og hold deg til dem
Hei

Du kan like gjerne kjøpe fisk privat. Når jeg begynte med akvarium var jeg ofte hos forhandler i Oslo som kun holdt på med akvarie, noe som gjorde meg mer trygg på valg og kjøp av fisk. Benytt deg av forumet for å finne både fisk og planter som passer godt sammen og som er enkle å holde. Tror nok veldig mange på dette forumet kan gi de beste tipsene til hold av akvarium. Har selv opplevd å få feil svar i butikker flere ganger på ulike spørsmål om fisk og planter.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap