Er det normalt?

Inaktiv bruker
Vår 100L tank har stått i en uke nå siden vi satte den opp. Planter ser ut til å trives. Vi har testet vannet igår for NO2 og testen viste 0. Testet to ganger siden jeg tenkte at 0 måtte være feil... Når vil evt NO2 begynne å stige? Er det normalt at NO2 er null etter en uke?
har dere hatt salmiakk (eller fisk) i tanken?
Uten mat for bakteriene (ammoniak) vil ikke no2 stige.

SilverShaded kommer sikkert med noen gode råd angående fiskeløs innkjøring, jeg er litt dårlig til å forklare disse tingene da jeg også er ganske ny med dette også.
For og se om det skjer noe bør du først sjekke nh3/4.
Da det er ammoniakk, nitritt "lever" av, og det tar sin tid å bygge bakteriekolonier.
Så no2 på 0 er nok riktig etter to dager.
Men som Sharanu sier, uten noen form for nedbrytning skjer det ikke mye.
Les gjerne om innkjøring med salmimetoden.
Hvis det er Tetra sin dråpetest du har, så gir vel ikke den utslag før ved 0,3 ppm NO2. Med JBL-test vil du få med også de lavere nivåene. Da jeg kjørte inn med Salmi, var NO2 = 0,1 på dag 5, 0,3 på dag 6 og større enn 1 på dag 8. Dette blir en litt tilfeldig referanse - ingen innkjøringer er like, som vår guru SilverShaded pleier å si Jeg nevner dette bare for å illustrere at det tar litt tid, selv om bakteriene i dette tilfellet fikk masse mat. Tipper alt er normalt hos deg, men kjør på med snacks til bakteriene
Familien Fred heim har fått en god del råd allerede, bl.a. fra meg, også angående innkjøring (med linker og alt). Imidlertid er de ikke så flinke til å melde tilbake/respondere på svarene de får.

Derfor vet vi da ikke om karet er startet på salmi-innkjøring eller ikke. Hvis så er tilfelle, bør de nok lese bedre...her er tydeligvis ikke nitrogen-syklusen forstått. Som flere her sier, er det ammoniakk (NH3/NH4) som igangsetter innkjøringen...den mater bakterier som så produserer nitritt (NO2). En annen gruppe bakterier reduserer senere NO2 til nitrat (NO3). Ergo : uten ammoniakk - ingen bakterier. Uten ammoniakk-spisende bakterier - ingen nitritt. Uten nitritt-spisende bakterier - ingen nitrat. Og hele denne kjeden tar tid på å komme i gang, for bakteriene til å etablere seg. Derfor ser du ingen nitritt enda.

Mye viktigere på dette stadiet, og gjennom hele innkjøringen, er å måle ammoniakk-nivået...det skal holdes så konstant som mulig rundt 4ppm, for å simulere at karet er fullt av fisk som skaper avfall. Målinger foretaes daglig til noenlunde samme tidspunkt av døgnet.
Mangel på respons (les: nye spørsmål) tyder nok på at det ikke er noe Salmi-innkjøring på gang der i gården ;-D
Ser ikke bort fra det, Kuledrøm.. *sukk*
Inaktiv bruker
Jeg tror kanskje at vi har kommet i feil forum, trodde vi var i 'nybegynner' og at ingen spørsmål var dumme. Dersom vi hadde hatt tid til å sette oss inn i akvariumvitenskapen før vi var så heldige å få karet vårt i gave fra mine barns mormor så hadde vi kanskje ikke spurt her.
Vannkjemi er nytt for både mor og far i huset her, så det tar vel litt tid å forstå helt hvordan ting påvirker hverandre. Vi ønsker ikke å investere i fisk for så å skylle de ned i do etter 14 dager, derfor ønsker vi å gjøre ting så riktig som mulig fra første stund.

Vi takker så mye for alle svar vi har fått på våre dumme nybegynnerspørsmål og nyttige linker som har bidratt til at vi blir klokere og guidet i riktig retning.
Vi må bare beklage at de som har gitt oss svar ikke har fått respons.

Siden dråpetestene våre er forsinket venter vi fortsatt på å sette igang med salmi metoden i innkjøringen av vårt 100L kar. Når disse er i hus skal vi følge de råd vi har fått og forhåpentligvis få fornøyde fisk når tiden er inne for det.

Med dette takker vi for oss på dette forumet.
Hvis dere fortsatt stikker innom her, Familien Fredheim, så vil jeg bare si at dere slettes ikke har stilt noen dumme spørsmål, og at det ser ut som dere har en fin innstilling til oppstart av hobbyen. "Dumme spørsmål" ER dessuten helt greit! Jeg stiller masse mer eller mindre dumme spørsmål selv, jeg Husker mine egne første spørsmål her på forumet, følte meg litt kørka en stund da ja, haha!

Jeg syns det er synd hvis dere forlater forumet, for det vil jo være spennende å følge dere. I denne tråden uttrykte vi bare at vi var spente på hvor dere var i prosessen, så her ble det litt spekulering på om det var Salmi på gang eller ei, ikke verre enn det! Ingen som mente å være frekke eller slemme her.
Ingen spørsmål er dumme, det er hekt riktig ! Det som er dumt, er at man prøver å hjelpe så godt man kan, og da er det liksom litt som å snakke ut i lufta når man ikke får tilbakemeldinger på noe. Dette er da ikke så mye forlangt, når vi faktisk bruker mye av vår tid på å hjelpe nybegynnere her i forumet ?

Syns det er veldig over-reaksjon å bli så støtt på mansjettene for at dette nevnes. Selvsagt er det opp til dere å "ta med fotballen og gå hjem", men det er en dårlig løsning som går ut over både dere og deres fremtidige fisker Og hvis det er meg dere ikke liker, så er det bare å si fra så skal jeg holde meg unna.
Har vært der dere er nå for noen år siden og da skjønte jeg/vi lite. Drev aktivt i noen år for jeg/vi hadde en pause. Startet opp igjen nå nylig vi Så er i startfasen igjen.

Legger ved en link om oppstart til dere.

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859

Legger og med en link til min egen personlige tråd.

http://akvaforum.no/member.cfm?id=26255

Om linkene ikke virker søk bare på oppstart og for og se min tråd trykk bare på bilde/navnet mitt.

Masse lykke til! Bare og spørre om det er noe dere lurer på. Ingen spørsmål er dumme.
Tilfeldig bekjentskap
© Simen
Reklame for plussmedlemskap