Ønsker hjelp til oppsett av 300l.

Hei alle med akvarister

Jeg ønsker litt hjelp til oppsett av akvariet mitt.
Jeg er vel en senior nybegynner,
men vet ikke helt hvilke arter som passer best i hop.

Karet jeg skal sette opp er på 300l og skal fungere som selskaps-akvarie i stua mi
Jeg er sikkert som mange andre her inne den som står opp om morgenen,
lager frokost og koker kaffe og setter meg til foran akvariet og kan bli sittende til middags

Jeg skal ha scalare som "hoved" fisk og ønsker å bygge karet opp etter det.
Så det jeg søker tips og råd til er hvilke andre fiskearter som går/passer best i lag med den.

Det jeg ser for meg att jeg vil ha er noe bunnfisk som pansermaller, noen L-maller,
litt små stimfisk ( ikke neon-tetra )
Og hvis det er noen andre "must have" fisker så ønsker jeg tips om dem også

Jeg ønsker og bruke sand som bunnsubstrat.
Må den kjøpes via en zoo, eller kan jeg bruke annen sand?
Har hørt noen har brukt blåse-sand fra biltema?
Så lenge det ikke er noe ekstra tilsetting i den?

Håper på mange gode råd og tips


Med scalare som hovedfisk bør jo vannet være litt på den sure siden, og da er det mange fine tetraer som passer. Men mange av artene kan nappe finner på langfinnete arter. F.eks. rødmunnstetra er veldig flott i en stim med litt størrelse. Disse er relativt greie og stimer bra. Ellers er alle Nannostomus-artene noe å tenke på, men de stimer ikke like bra. De er derimot veldig fredelige...og vakre ! Jeg har N. mortenthaleri og elsker dem

Når det gjelder bunnfisk, vil jeg anbefale deg å gå for enter coryer eller L-maller, ikke begge deler. Selv om jeg er klar over at mange holder dem sammen.

Litt dempet belysning, en del lange/høye planter, noen storbladete planter...noen røtter, kvister og løv...og godt svømmerom foran i karet....det blir bra. Hvis du ikke vil handle dyr sand i zoo-butikken, vil jeg anbefale bassengfilter-sand fra Jula...den har fin kornstørrelse med passe spredning.
Kan jeg bruke SAE i stede for L-maller?
Hvorfor bør man helst ikke ha L-maller og cory i samme kar?
Jeg må spør så jeg lærer litt mer

Hva med øksefisk, kan de gå i lag med scalare?
Ser de skal ha noe lunde samme PH.
Litt høyere GH, men innafor.
Jada, SAE går fint...bare sørg for at du får en god gjeng, og kjøp dem små.

De fleste setter pris på yngel fra mallene sine, enten det er den ene eller den andre typen. Her vil cory og L-maller kunne ødelegge for hverandre. L-maller vil støvsuge opp eventuelle cory-egg, og skulle L-mallene få yngel vil coryene lett kunne bli banket opp av omsorgsfulle foreldre. Coryer har ikke den fjerneste ide om revir...de bare vimser overalt. Men hvis yngel ikke er noe tema. er det ikke noe spesielt galt i å ha dem sammen, så lenge temperatur- og surhets-krav tilfredsstilles.

Vet ikke om øksefisk er så ideelt...de henger jo i overflaten og vil nok bli jaget av scalarene i en eventuell egg/yngel-situasjon. Øksefisk er flotte...en undervurdert art i selskapskaret
Overflate fisk er kanskje ikke noe idé i det hele sammen med scalare da?
Ja øksefisk er kjempe flotte synes jeg.

Jaja, da er det bare å kvitte seg med den fisken som fulgte med karet og begynne på scratch

Takker for gode råd og ider

Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap