Ny akvarist, nytt kar - trolig gamle spørsmål

Hei!

Ny i hobbyen, og har nettopp startet et lite lånt akvarie på 60 liter. Planen er å "prøve seg frem" nå først for å se om vi liker dette, for så å investere i eget større kar etterhvert. Det er plan om å ha fisk i karet, men siden det både er lite, og vi er nye på dette så blir det ikke så mange. Vi har foreløpig ikke landet på hvilke fisker vi evt går for enda. Mye kjemi og forum-lesning de siste ukene.

Karet er satt opp med Biltema-sand, 2 Mangroverøtter, 6 planter og 1 stein. Det har kjørt 2 døgn med pumpe/filter, og temperatur rundt 25 grader.

Ved kjøp av planter, var det ikke mulig å få ut av butikk-ekspeditøren hvilke typer plater det var. Kunnskapsnivået var dessverre ikke til stede hos vedkommende.
Spørsmål 1: Jeg skjønner ulike planter har ulike behov, men hvordan finner jeg ut hva jeg har?
Spørsmål 2: Og hvor mye/mange plater trenger jeg?


Jeg har forsøkt å måle springvann ved hjelp av JBL dråpetester. Resultat:
pH 7,3 - GH 4 - KH 5
GH og KH målingene synes jeg var litt vanskelige. Med JBL dråpetest forsto jeg at jeg skulle fylle begeret med 5ml vann, for så å telle antall dråper jeg måtte tilsette før fargen på vannet ble grønn (GH) og gul/orange (KH). Det jeg ikke skjønte var "hvor grønn/gul" skal det være? Eks KH så jeg et hint av blå på første dråpe, mens det ble til et hint av gul på dråpe nr 2. Først etter dråpe 4-5 følte jeg at det "var gult nok", men ble svært subjektivt...
Spørsmål 3: Noen tips?


I dag har jeg tilsatt første dose med Salmi. 2,1 ml etter min utregning basert på estimert ca 49 liter vann.

Spørsmål 4: Hvordan temperatur skal jeg ha under innkjøringen?
Spørsmål 5: Hvor lenge bør lyset stå på i løpet av dagen under salmi-innkjøringen?
(føler jeg har lest mye forskjellige svar på disse to spørsmålene)


Om utstyret:
- Juwel Rekord 600
- JBL CristalProfi 250 (svarte plastballer? nederst, hvite "stein-rør" over, så diverse filter - Her ser man vel litt om alt jeg ikke kan )
- Eheim thermocontrol 75Watt varmekolbe (denne har jeg kjøpt ny)
- "Arcadia Original Tropical Lamp" lysrør. Det står "promotes plant growth", så dette må kanskje byttes når jeg har i fisk.
- JBL Testlab koffert (denne har jeg kjøpt ny)
Velkommen hit til AF
Du har virkelig vært flink og lest masse, skjønner jeg. Det er flott...jo mer du kan, vet og skjønner rundt denne hobbyen, jo morsommere blir den !

For å finne ut hva slags planter du har : knips noen bilder, og legg dem ut her...vi finner nok ut av det.
Hvor mange planter du "trenger" er både opp til deg og hva du syns er pent, og hva slags planter det dreier seg om. Men jeg pleier å si, jo fler jo bedre De hjelper til med å fjerne avfallsstoffer fra vannet, og grønt er skjønt..

Vannmålingene dine høres greie ut når det gjelder pH og GH...men jeg tviler sterkt på at KH er riktig. Det stemmer veldig dårlig med pH. Så du skal se etter omslaget i farge...ikke "hvor gult" det skal være. Så etter hva du sier, har du nok en Kh på 1-2.

Når det gjelder temperaturen, er det best å kjøre inn med samme temperatur som man planlegger å ha senere (alt etter hva slags fisk som skal inn). Siden du ikke vet dette enda, er en temperatur på 24-25 grader helt greit.

Lystid bør ligge på 6-7 timer. Det kan spare deg for en del alger under innkjøringen, og plantene trenger ikke "drives" hardt nå i starten. De trenger tid på å etablere seg.

Fortsett å lese, du...og spør heller her (ikke i dyrebutikken) hvis det er noe du lurer på. Lykke til med karet !
Takk for oppfølging og svar. Jeg tar noen bilder i ettermiddag av plantene. Så forsøker jeg meg på noen KH-målinger til..
Her er noen bilder av planter. Setter pris på om noen kan bistå med identifisering!
Hei!

Planten på første bildet ser ut som Gulrotgress (http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1052) mens planten på bilde nr 3 ser ut som en form form Vallisneria (http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1222).

Jeg ser forresten at du har beholdt plantene i pottene sine. Pottene gjør at plantene ikke får utviklet lange, fine røtter. Dessuten ser det jo betydelig bedre ut med plantene rett i sanden

Vallisneria formerer seg dessuten via "rotskudd" (omtrent som jordbærplanter) og dette har jeg til gode å se at de får til når de fremdeles står i pottene sine.

Lykke til
Tusen takk! Da har jeg mer informasjon å gå ut ifra! Strålende!

Igjen er jeg jo "preget" av butikkmedarbeideren som anbefalte å ikke ta dem ut av potten, for det kunne føre til at fisken lettere dro planten ut av jorda når den evt nappet på den... Da ble jeg usikker, og glemte å spørre om dette i første post.

Jeg har tatt ut plante nr 2 av potten (mest ved uhell), og den trives bra ser det ut til. Og det ser selvsagt utvilsomt mye bedre ut! De andre skal få samme gleden i ettermiddag.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap