Brungrønt vann og litt random spørsmål

Har et 120l akvarie med en kampfisk og to eller tre ancistrus i (kjøpte tre, tre flyttet inn, har aldri sett mer enn to samtidig). Har sand, veldig mye planter (de vokste mer enn forventet) og noen røtter. Uansett har vannet vært brunt siden jeg kjøpte akvariet, tipper det var rundt mars/april. Bytter ut 10% ukentlig, og har også hatt noen perioder med hyppigere vannbytte pga lukt (ammoniakk), men dette var helt i starten. Lyset står på 16t/døgn og er ganske lyst.Er det rota som farger av? Er det for mye planter? Er det alger? Og hvorfor er den ene ancistrusen sykt svær i forhold til den andre (den er vesentlig større enn kampfisken også)? Og hvorfor bygger kampfisken skumreder overalt?
10% vannbytte er nok litt lite, ca. 20-30% vannbytte en gang i uken er mer normalt.

Om det er ammoniakk lukt så bytt daglig 30% eller mer til lukta er borte.

Grunnen til fargen er nok avfarging fra rota.

Hvor stor er Ancistrus`en?

Ta gjerne et bilde av den og legg inn her. Det blir da lettere for oss andre og hjelpe deg med det spørsmålet.

Lyset er på for lenge hos deg.
Det burde være på i 6-8t i døgnet bare, dette grunnet algevekst.

Et tips: Slå på lyset først da du kommer hjem fra arbeid/skole.
B Skattebo
10% vannbytte er nok litt lite, ca. 20-30% vannbytte en gang i uken er mer normalt. Om det er ammoniakk lukt så bytt daglig 30% eller mer til lukta er borte. Grunnen til fargen er nok avfarging fra rota. Hvor stor er Ancistrus`en? Ta gjerne et bilde av den og legg inn her. Det blir da lettere for oss andre og hjelpe deg med det spørsmålet. Lyset er på for lenge hos deg. Det burde være på i 6-8t i døgnet bare, dette grunnet algevekst. Et tips: Slå på lyset først da du kommer hjem fra arbeid/skole.


Da øker jeg ukentlig vannbytte. Ingen ammoniakklukt, heldigvis.

Ancistrusen har jeg nå fått diagnostisert til å være en gibbiceps og ikke en ancistrus, har dette noe å si ifht evnen hans/hennes til å spise alger? Og kan han rett og slett ha spist opp den ene ancistrusen dersom den døde? Kan det være derfor den så mystisk mangler? Og hvor mange liter vann klarer en ancistrus å vedlikeholde, sånn ca?

Skal redusere lysbruken. I og med at jeg både har grønt vann og skjeggalger, tenkte jeg å ha av lyset den neste uken, parallellt med 10% vannbytte daglig og redusert foring i ei ukes tid, kanskje det tar det verste. Jeg fjernet den ene hurtigvoksende planten ettersom den rett og slett var full av alger, trenger jeg evt flere hurtigvoksende planter for å holde algebestanden nede? Har hovedvekt av anubisplanter, men har to hurtigvoksende i tillegg.
Har 2 Ancistruser i mitt karriere på 91l +2-6(10) Corydoras. Corydoras liker seg i stim.
Kan informere at 120 liter blir alt for lite for gibbicepsen snart. De blir over 30 cm.
De vokser faderlig fort har jeg fått erfare. Her gikk det fra 54 liter til 240 liter og nå driver jeg og gjør istand en 540 liter.....

Du har alt for mye lys ja. Fisken din blir jo snart døgnvill. Kan også anbefale repashy fra Lars Jamne om du skal ha mat til den. Bedre for til gibbier finner du ikke.
Gibbier er plantetere så at den har spist ancistrusen din er lite sannsynlig. Men de er ikke noe særlig på alger når de blir litt større. Min gidder ikke. Skal du ha rensa opp i alger er mindre lysbruk tingen. Vil ikke anbefale Siamesisk algetere for så lite akvarie. Muligens noen kinesiske men de spiser ikke skjegg alger. Det er det kun SAE som gjør så vidt meg bekjent. Du kan eventuelt også få tak i noen eplesnegler eller reker. De er fine vaktmestere med mindre algeveksten er helt ute av kontroll
Roger Sollien
Kan informere at 120 liter blir alt for lite for gibbicepsen snart. De blir over 30 cm. De vokser faderlig fort har jeg fått erfare. Her gikk det fra 54 liter til 240 liter og nå driver jeg og gjør istand en 540 liter..... Du har alt for mye lys ja. Fisken din blir jo snart døgnvill. Kan også anbefale repashy fra Lars Jamne om du skal ha mat til den. Bedre for til gibbier finner du ikke. Gibbier er plantetere så at den har spist ancistrusen din er lite sannsynlig. Men de er ikke noe særlig på alger når de blir litt større. Min gidder ikke. Skal du ha rensa opp i alger er mindre lysbruk tingen. Vil ikke anbefale Siamesisk algetere for så lite akvarie. Muligens noen kinesiske men de spiser ikke skjegg alger. Det er det kun SAE som gjør så vidt meg bekjent. Du kan eventuelt også få tak i noen eplesnegler eller reker. De er fine vaktmestere med mindre algeveksten er helt ute av kontroll


Hm. Hva gjør jeg med ham når han har blitt for stor til akvariumet? (Og hvorfor selges de som ancistruser?). Det er foreløpig ikke noe alternativ å øke størrelsen, tror ikke ikea-hylla tar stort flere kilo, og den lille hybelen vår har ikke andre steder å sette det Bestilte fire eplesnegler i går, satser på at de kan rydde opp litt. Algeveksten er ikke helt ute av kontroll, selv om vannet er grønt er det gjennomsikig, og skjeggalgene er bare på lokale områder og ikke all over. Har tatt bort det verste, men er jo litt sisyfosarbeid det der...
Tonje Jensen
Hm. Hva gjør jeg med ham når han har blitt for stor til akvariumet? (Og hvorfor selges de som ancistruser?).

Lever den tilbake til butikken før den blir større. Forklar dem hva som har skjedd og hva de har gjort. De har solgt deg et "produkt" som ikke samsvarer med virkeligheten.
Altså, da har du retur rett.
Grunnen til at de blir solgt som ancistrus, mange av dem som jobber i dyrebutikk har ikke peiling på hva dem snakker om når det kommer til akvarium.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap