Kan innvendig pumpe gi for mye "strøm"/sirkulasjon?

Har et akvarium på 120 liter. (Evolution), med et innvendig filter. På pumpen står det Haquoss, fulgte med akvariet så er vel beregna til 120 l.. Men jeg syns det virker som fiskene må jobbe for mye i det. Lurer på om jeg må skru ned motoren på pumpa da det virker som det er for mye strøm i vannet?
Pumpen blåser ut vann så det lager nærmest bølger (utblås er litt under vannoverflaten). Vannet blåses over til andre sida og tilbake igjen når det møter glassruta på andre sida, ser på partikler i vannet at det er god fart tilbake til "innsuget", i alle nivå igrunn - både høyt og lavt i vannet, og fisken må konstant svømme mot strømmen for å holde seg på plass. Når de står midt i akvariet og stopper å svømme blir de ført med strømmen tilbake mot pumpa.. hvis de ikke søker ly blant plantene etc.. De får god fart hvis de snur og svømmer mot innsuget.. Så burde jeg skru ned? Eller blir vannet dårligere filtrert da..?
Nå er det black mollys og bloodfin tetra i akvariet.
Kunne jeg filmet det og sendt et sted så om noen som har peil kunne sett? Fikk lastet opp bilder, så på det siste kan man se bølgene underifra..
Ut fra bildene ser det ikke ille ut. Har ikke kjennskap til pumpen som er i filteret, muligens er det en lukkemekanisme så du kan strupe ned på vannstrømmen.

Tips, ta plantene ut av potta og plant dem, så blir dem mye mer lykkelig. Og tips to, Molly og tetra fisker krever helt forskjellige vannverdier og bør derfor ikke gå sammen i samme akvarium.
Denne pumpa (Haquoss P-300) er vel forbundet med et kammer med noen filtersvamper i, går jeg ut fra ? Den yter bare max 300 liter/h, så det høres litt merkelig ut at den skulle være så sterk hvis den er koblet opp med filterkammer. Den er justerbar nedover til 240 liter/h.

Mindre gjennomstrømming gir ikke nødendigvis dårligere filtrering. Det kommer an på forholdet mellom filtermedienes volum og vannhastigheten. Jeg har ikke sett dette filteret selv, så vet ikke hva slags volum det har. Flyr vannet for fort gjennom filterkammeret, får ikke bakteriene tid nok i kontakt med vannet. Dette er den største ulempen med innvendige filter, vil jeg si. Haquoss-kammeret har vel også en karbonsvamp, som nok burde byttes ut.
Meløysaltvann
Ut fra bildene ser det ikke ille ut. Har ikke kjennskap til pumpen som er i filteret, muligens er det en lukkemekanisme så du kan strupe ned på vannstrømmen. Tips, ta plantene ut av potta og plant dem, så blir dem mye mer lykkelig. Og tips to, Molly og tetra fisker krever helt forskjellige vannverdier og bør derfor ikke gå sammen i samme akvarium.


Takk for svar og tips!
Har nå tatt ut av pottene. Har planter fra "vanlig" dyrebutikk og Akvariemagasinet i Oslo, de fra Akvariemagasinet fikk jeg beskjed om å IKKE ta ut (men har gjort det nå), og de var ekstremt vanskelig å få løsnet fra potteanordningen, så kan nesten ikke tru det er meninga å ta de ut heller... forskjellige materier røttene hadde grodd fast inn i, helt forskjellige fra de andre, og pottene måtte klippes opp i småbiter. De fra annen zoobutikk gikk veldig lett å få ut.. Tok litt ekstra Amazon base da jeg planta de på nytt så får håpe de klarer seg. Har vel om omkring 20 planter..
MEN da jeg holdt med det her dukka det plutselig opp en bitte liten Molly-fisk! Er det sånn at disse skal i yngelkar? eller kan de bare leve inni plantene og vokse seg store der?
Når det kommer til hvorfor jeg har bloodfin og molly sammen, så er det Akvariemagasinet som plukka det ut for meg, ser nå at bloodfin skal ha en PH på 6.0 til 8.0 og GH på 5 - 15 dH. Mens molly skal ha PH på 7.0 til 8.2, GH: 11-30.
Var det disse vannverdiene du tenkte på?
Da må jeg evt ha en GH på 11-15 og en PH på 7-8.. Men kanskje vanskelig å klare..?
Eller anbefaler du å levere tilbake bloodfin'ene..? De har i hvert fall sett ut til å trives meget bra i flere uker..
SilverShaded
Denne pumpa (Haquoss P-300) er vel forbundet med et kammer med noen filtersvamper i, går jeg ut fra ? Den yter bare max 300 liter/h, så det høres litt merkelig ut at den skulle være så sterk hvis den er koblet opp med filterkammer. Den er justerbar nedover til 240 liter/h. Mindre gjennomstrømming gir ikke nødendigvis dårligere filtrering. Det kommer an på forholdet mellom filtermedienes volum og vannhastigheten. Jeg har ikke sett dette filteret selv, så vet ikke hva slags volum det har. Flyr vannet for fort gjennom filterkammeret, får ikke bakteriene tid nok i kontakt med vannet. Dette er den største ulempen med innvendige filter, vil jeg si. Haquoss-kammeret har vel også en karbonsvamp, som nok burde byttes ut.


Takk for svar!

Tok ut "pumpemaskina" og det står 250-500 på den, så da skrudde jeg den litt ned. Så da flyr kanskje vannet litt saktere gjennom filterne, så får det kanskje litt lengre kontakt med bakteriene(?).
Vannet blir sugd inn ved varmekolben og går i overkant over til noen filtre (alt var "klart til bruk"), og ned gjennom de for så å bli sugd videre til det tredje kammeret, hvor fra bunn av, går opp gjennom noe jeg mener er karbonfiltre, og over der igjen ligger pumpa som blåser vannet ut igjen.. Hvorfor bør karbonsvamen byttes ut?? Alt var liksom klart til bruk da jeg kjøpe det nytt for en stund siden..
Karbon/kull-filter er kjemisk filtrering. Det vil si at uønskede kjemiske forbindelser adsorberes til filteret. Denne prosessen virker til filteret er "mettet" med avfalls-stoffer. Når det er fullt, risikerer man at stoffer slippes tilbake ut i vannet. Det må altså byttes ut ganske så ofte hvis man bruker det i daglig drift.

Men i daglig drift burde et slikt filter ikke være nødvendig. Derimot er det fint å ha i bakhånd til det virkelig trengs, f.eks. når man skal fjerne rester av kjemikalier fra vannet (som f.eks. medisiner).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap