Jeg har bæsjet meg kraftig på leggen

Nå har jeg nettopp kjøpt, og satt opp et 150 liters akvariet og kastet en god del fisk oppi. Og det uten å kjøre det inn. Ser nå i etter tid at det kanskje hadde vært en god ide, etter som en del fisker nå er i fiskehimmelen.
Spørsmålet er hva kan jeg gjøre for at ikke flere tar turen opp til fiskeguden?
Har ikke tilsatt noe i vannet siden jeg har blit fortalt at vannet er ok. Har testet det for nitritt (?) og det ser "ok" ut. Litt høyt, men ikke noe skremende etter hva jeg forstår ut fra test-kit manualen.
Takker for alle gode råd!
Eneste nitritt-verdi som er godtagbar er null. Måler du med dråpetester ?

Mange har gått i samme felle som deg, ofte som følge av forsikringer fra dyrebutikken om at "det går så fint så". Men de lærte deg vel ikke å "kaste" fisk oppi akvariet...

Det eneste fornuftige du kan gjøre for å forsøke å redde de fisk som fremdeles lever, er å gjøre store vannbytter hver dag fremover en god stund. Bytt med vann som er temperert riktig, og gjerne luftet over natten. Mål ammoniakk og nitritt daglig, og fortsett med vannbytter til det ikke lenger fins spor av disse stoffene i vannet.
Takker for kjapt svar!

Høres ut som jeg på vei til å gjøre ting riktig. Bytter ca 1/3 til 1/2 av vannet
hverdag. Skal jeg la lokket være av også, siden du sier "lufte over natten"? Eller er det bare for "parfymere" kåken? Lukter litt jord, kan enn jo si.

Og du har rett. Måtte finne pakken. Det er NO2 dråpe tester jeg har. Den ser i hvertfall fin ut. Stortsett. Ligger rett over 0,3 vil jeg si.
Igjen : Nitritt er kun bra når den er 0. Og 0.3 ppm er ikke "fint"...det er nok til å gi fisk varige skader. Vet ikke når du startet opp karet, men muligheten er der for at nitritt vil stige fremover en stund. Vannbytter på 50% eller mer hjelper på å tynne ut giftstoffene. Også ammoniakk (NH3/NH4) bør du måle... det er kjemisk sett 'forløperen' til nitritt og er minst like giftig.

Det jeg sa om å lufte vannet, gjelder det vannet du bytter med. Det kan gjerne stå over natten for å oppnå riktig temperatur og utlufting av eventuell klor fra vannet.
Ah! Nå ble jeg litt klokere.
Skal bli mer obs på vannbytte.

Takker for hjelpen!
Mange plasser er vannet også fullt av nitrogen når man tapper det av springen, fordi det har stått under trykk osv. Hvis det er så mye nitrogen i vannet at det danner seg bobler på glasset og plantene i akvariet, kan det også danne seg bobler i blodomløpet til fisken. Dykkersyke, rett og slett.

Dette er en av årsakene til at det er lurt å lufte vannet over natten før man har det i akvariet, spesielt når man bytter mye vann av gangen.
Takker for all hjelp og gode tips! Fikk orden på det etter hvert, var ikke annet å gjøre enn å smøre seg med tolmodighet og bytte vann hver dag. Det kom seg litt etter litt så nå er alt i skjønneste orden.
Så fint, bra jobbet...og takk for at du gir tilbakemelding

Om du nå er seriøs, og har nettopp satt opp akvarium og mistet masse fisk allerede, så er det neppe nitritt som er årsaken til dødsfallene.

Når alle bakteriekulturene er i balanse i akvariet, har akvariet et eget liv som man ikke ser med første blikk. Den nødvendige nedbrytningen av avfallsstoffer starter ikke umiddelbart når man heller vann i et kar. Et nyoppstartet akvarium tar i teorien rundt fem uker før det modnes.

Det som kommer ut av fiskene og av råtnende fôrrester, er ammoniakk og ammonium. Disse stoffene brytes av bakterier ned til nitritt, som igjen brytes ned til nitrat av en annen type bakterier.

Når man starter opp et akvarium, vil de første fiskene produsere ammoniakk som på grunn av mangel på bakterier ikke blir brutt ned. Ammoniakken hoper seg derfor opp i vannet. Etter ca ti dager begynner bakteriene som skal ta seg av dette å etablere seg. Ammoniakken slutter å hope seg opp, og begynner å bli omdannet til mindre giftig nitritt.

Nå hoper nitritten seg opp i akvariet. Det tar enda ca 20 dager før bakteriene som bryter ned nitritt er klare til dyst. Nitritten blir brutt ned til nesten ufarlig nitrat.

Dette betyr at ethvert nyoppstartet akvarium vil gjennomgå to kriser den første måneden; En ammoniakk/ammonium-topp rundt 10 dager og en nitritt-topp rundt 30 dager etter oppstart. Begge disse toppene kan ta livet av fiskene.
Dette holder ikke helt vann, Coryalba. Nitritt dannes med en gang ammoniakk begynner å omdannes, og det går ikke 30 dager før dette dreper fisk. Et dødelig nitritt-nivå kan oppstå så raskt som dag 10. Derfra stiger det til det når toppen etter rundt 30 dager, det stemmer. Men fiskene vil være i fiskehimmelen leeenge før det. Så trådstarters fisk har nok dødd av både ammoniakk- og nitritt-forgiftning.

SilverShaded
Dette holder ikke helt vann, Coryalba. Nitritt dannes med en gang ammoniakk begynner å omdannes, og det går [I]ikke[/I] 30 dager før dette dreper fisk. Et dødelig nitritt-nivå kan oppstå så raskt som dag 10. Derfra stiger det til det når toppen etter rundt 30 dager, det stemmer. Men fiskene vil være i fiskehimmelen leeenge før det. Så trådstarters fisk har nok dødd av både ammoniakk- og nitritt-forgiftning.

Ja, men han sier jo at han NETTOPP har satt opp akvariet. Så om nitritt kan oppstå allerede en dag etterpå synes jeg det er merkelig. Nå har jeg ikke så mye erfaring med nitritt i mine akvarier. Jeg har i alt hatt ca 18 akvarier i mitt liv og aldri opplevd død fisk grunnet nitritt. Jeg er nok for flink til å skifte vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap