Fiskene mine trives ikke. Dem dør!!!

Oktober har ikke hvert noen god akvariet måned!!!

Først døde en voksen sverd drage uten noen tegn til sykdom, så fikk en annen sverd drage noen røde prikker og døde.
Målte da vann verdiene og så helt ok ut.

Like etter det så døde en prakt botia, hadde bare 1 igjen av dem så vi dro og kjøpte 3 nye.

Så fikk vi høy nitrit og sleit med masse vann bytting, fikk alt i orden igjen men det døde 2 nye prakt botia.

Så nå hadde det gått 1 uke så skjer dette, 1 sverd drage på 4 cm begynner plutselig og miste balansen.
Svømte ukontrollert rundt, avliva den slik at den ikke skulle plages.

I dag fant vi kun et skjelett av en sverd drage ungdom på ca 6 cm, hva er det som egentlig skjer i akvariet mitt?

Vann verdiene er:
PH = 7.5
GH = 9
Nitrit = 0
Temp = 25 grader

Desverre skjer slik at og til. I mange tilfeller finner man aldri ut av hva som var grunnen til alle dødsfallene.

Enkelte sykdommer er svært vanskelig å diagnostisere. Av den grunn kan det godt være sykdom i karet, uten at man vet hva det er.
Eneste rådet jeg kan gi er å ikke introdusere nye fisker på en stund, når fisker bare plutselig begynner å dø.

Godt stell, med gode vannbytter og riktig fôr, vil i hvertfall ikke skade gjennlevende fisker
hva er nitratverdiene? Hvor lenge har karet stått? lenge siden du renset filtret? Hvordan renset du det? hvor ofte skifter du vann? Hvor stor er karet? Hva slags bunnmateriale, om noe, bruker du? Hva slags pumpe/filtrering har du? Hvor stort er karet?

Bruker du noen kjemiske tilsetningsstoffer? Bruker du salt?

Uansett, ikke kjøp flere fisker før du får situasjonen under kontroll igjen.

Svarene på spørsmålene over kan muligens identifisere problemet... Særlig nitrat verdien. Er den 0 også er jo saken noenlunde klar..?
McEve
hva er nitratverdiene? Hvor lenge har karet stått? lenge siden du renset filtret? Hvordan renset du det? hvor ofte skifter du vann? Hvor stor er karet? Hva slags bunnmateriale, om noe, bruker du? Hva slags pumpe/filtrering har du? Hvor stort er karet? Bruker du noen kjemiske tilsetningsstoffer? Bruker du salt? Uansett, ikke kjøp flere fisker før du får situasjonen under kontroll igjen. Svarene på spørsmålene over kan muligens identifisere problemet... Særlig nitrat verdien. Er den 0 også er jo saken noenlunde klar..?


Nitratverdiene har jeg aldri målt, har bare målt GH, PH og nitrit.

Karet har stått siden juni-juli.

Rådasand ganske fin er det i bunnen.

Jeg renser filteret med akvarie vann, filter materiale er stein på bunn, blå filt pute og etter det annen stein og filt på toppen.

Dette er et 100 liters akvarie, bytter ca 15 liter i uka.

Har litt salt oppi men det er veldig lite, 2 teskjer siden jeg starta det opp.

Verdiene er:
GH = 8
PH = 7.5
Nitrit = 0
Du bør nok få målt no3 (nitrat) verdien, denne kan være temmelig høy om du ikke har masse hurtigvoksende planter, og\ eller bytter større mengder vann.
Høy No3 kan drepe fisk
Dagen i dag.

Bytta 30 liter vann i 100 liters akvariet.

brukte litt salt ca 1 teskje med akvarie salt.

verdiene er nå på kvelden:

GH = 8
NO2 = 0.1
NO3 = 12.5
PH = 7.5

kan også legge til at jeg har bytta pumpe siden det var dårlig driv i den andre, brukte alt uten om blå svamp og hvit svamp fra den gammle pumpa.

hvordan ser dette ut?

Veit NO2 er høy men usikker på om det er bra og bytte vann igjen nå siden jeg bytta 30 liter tidligere i dag.
Av og til går ting til h...... selv om man gjør "alt" rett. Selv har jeg hatt en periode i høst hvor fiskene ble stresset uten at jeg kunne finne ut av grunnen. Alle filtre var ok og alle målbare verdier var bra.

3 L maller og ca 40-50 ancistruser strøk med i 3 forskjellige kar (alle var yngel, de tåler gjerne mindre enn de eldre fiskene).

Jeg prøvde da å finne en fellesnevner for de 3 karene og etter mye grubling kom jeg frem til 2 fellesnevnere. De hadde alle fått make mallehuler og de fikk det samme kranvannet. Siden vannet også ble brukt i andre kar som ikke hadde problemer, så fjernet jeg de nye mallehulene og skiftet 90% av vannet flere ganger.Og dermed stoppet problemene mine. Fant siden ut at hulene ikke var limt med akvariesilikon, men med sikafleks.

I Bergen har det jo kommet litt regn den siste tiden..Da svømmer det meste over og i noen tilfeller, så kommer det kloakk i drikkevannsbassengene.. For å hjelpe på dette problemet så tømmer kommunen gjerne det aktuelle mellombassenget og vasker dette med kjemikalier, disse kjemikaliene er ikke målbare med vårt utstyr og sikkert ikke helsefarlig for oss. men fiskene våre behøver ikke å sette pris på dette. Men her finnes det også en løsning, nemlig et filter man kan sette på dusjkranen. Dette filteret er billig og
fjerner helt eller delvis:

Klor
Bly
Arsenikk
Kadmium
Krom VI
Krom III
Selen
Kvikksølv
Bakterie
Alger og fungus
Kalsiumkarbonat
Magnesium

http://www.vvspluss.no/?a_id=2100

Etter at en av gutta i klubben, som hadde slitt med Discusene sine en periode merket en betydelig forbedring i pustefrekvensen allerede etter første vannbytte med dette filteret, så har mange skaffet seg et slikt. Om det faktisk har betydning for fiskene eller kun hos eierene vites ikke, men siden filteret koster mindre enn de fleste fiskene våre så kan det vel ikke skade
Jan Erik
.Og dermed stoppet problemene mine. Fant siden ut at hulene ikke var limt med akvariesilikon, men med sikafleks.


Hvor kom disse hulene fra?
McEve
[QUOTE=Jan Erik].Og dermed stoppet problemene mine. Fant siden ut at hulene ikke var limt med akvariesilikon, men med sikafleks.


Hvor kom disse hulene fra?

Jeg vet om en som limer akvarieting med det middelet...
Det kan forbli usagt, men jeg har gitt beskjed om hva jeg mener om det.

Og jeg kan jo ikke bevise så mye. Kan bare oppfordre til å bruke noe annet.
Jan Erik
Det kan forbli usagt, men jeg har gitt beskjed om hva jeg mener om det. Og jeg kan jo ikke bevise så mye. Kan bare oppfordre til å bruke noe annet.


Kan du sende meg en mail slik at jeg kan være obs på dette?
Klart jeg kan, men har ikke vi ødelagt tråden nå
Jan Erik
Klart jeg kan, men har ikke vi ødelagt tråden nå :)


Foreslår at diskusjonen videre om dette foregår pr mail, og så gir vi tråden tilbake til Rino Larsens fisker
Rino Larsen
GH = 8 NO2 = 0.1 NO3 = 12.5 PH = 7.5


NO2 skal være null. Kan hende karet ditt går igjennom en minisyklus? Har du vasket og renset filter/bunnlag skikkelig i det siste?
McEve
NO2 skal være null. Kan hende karet ditt går igjennom en minisyklus? Har du vasket og renset filter/bunnlag skikkelig i det siste?


NO2 på 0.1 er vel neppe årsak til massedød, men

Jeg stusser litt på det med pumpebyttet, Rino. Hva slags filtermateriale førte du videre fra den gamle pumpa og over i den nye?
Enig med Tone at det tvilsom er 0,1 i No2 som har tatt livet av fiskene.
Dette med bruk av Sicaflex som bindemiddel i akvariet er ikke å anbefale.
Hvorvidt bruk av sicaflex er å anbefale eller ikke er tatt opp i denne diskusjonen på NA.
Bare slik at flere kan unngå samme problemer
Tone Andreassen
[QUOTE=McEve] NO2 skal være null. Kan hende karet ditt går igjennom en minisyklus? Har du vasket og renset filter/bunnlag skikkelig i det siste?


NO2 på 0.1 er vel neppe årsak til massedød, men

Jeg stusser litt på det med pumpebyttet, Rino. Hva slags filtermateriale førte du videre fra den gamle pumpa og over i den nye?

Jeg bytta fra rund mumpe (Eheim2013) til firkanta pumpe (Eheim2224) så det passa ikke og bruke svampen og den hvite vatten.

det jeg beholdt er disse 2 tingene:
http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=121&produktid=681&Navn=10.%20Eheim%20filtervatt&HKatID=24

http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=121&produktid=684&Navn=10.%20Eheim%20filtervatt&HKatID=24

Jeg skylte begge tingene litt i akvarievann før jeg puttet det i den nye pumpa.

Har ikke satt inn noen limte huler eller lignende, eneste limet som er brukt er det som holder akvariet sammen.
hadde samme problem i mitt kar idag, mistet 3 fisk på 1 dag

var aaaaalt for mye kalk i vannet pga at vi har brønn vann,

så da var det og ta ut alt vannet, bunnen, planter og det som værre var,
vaske, koke vann, kjøle ned, blande med vanlig spingvann(med kalk) og tømme i og starte på nytt, KL 2 OM NATTA! (trivelig det) :P



gikk vell ca 3 min etter at jeg og samboeren min var ferdig så var alle sammen i topp form igjen,
...Du får vel ikke lavere GH av å bare koke vannet, har dere faktisk målt dette...? Og hva var idéen med å vaske alt...? Kalken dere ville ha vekk finnes jo i vannet...
Tilfeldig bekjentskap
© JoBo
Reklame for plussmedlemskap