Fisk i overflaten etter bytte av akvariet

Hei.

Jeg har byttet ut 450'n til fordel for et trigon 190, iogmed at den nye skulle stå der det gamme var så tok jeg fiskene over i bøtter sammen med vann, å lot den utvendige pumpen stå å gå i ei bøtte, for den skal jeg bruke sammen med den innvendige i 190.

Det jeg var bekymret over er innkjøringen, i 450 venta jeg 3-4 uker før jeg hadde oppi fisk, men jeg hadde ikke muligheten til og la 7 bøtter stå rundt om i huset fram til det blei klart.

Men han i butikken sa det at så lenge jeg ikke vasker den utvendige pumpen (eheim professional 3 1200l/h) så skulle det gå fint med tanke på bakterie kulturen.
Nå hat det gått 2 døgn og noen av ciklidene driver bare oppe i overflaten, må jeg belage meg på flere uker med vannbytting eller tar det bare noen dager før filteret får kommet i laget og alt tilbake til normalt?
Antagelig går det bare noen få dager før det retter seg, ihvertfall hvis pH og temperatur er likt karet filteret kom fra.

Hvor lenge sto filteret og gikk i bøtte ? Har bakteriene gått lenge uten mat kan noen ha gått dukken.
Gikk et par timer i bøtta bare
Da burde det absolutt ikke være noe problem. Regner med at du har målt ammoniakk og nitritt for å sjekke at alt er i orden ?
Nitritt er litt, husker ikke akkurat tallet, men med tertra dråpetest så er jo gul farge helt fin og min var antydning til Orange, altså litt under middels. Tenkte det var derfor fiskene var oppe, men håper filteret ordner opp etter noen dager.
Da har du nitritt...selv Tetra-testen bør være omtrent fargeløs. Så noe har skapt ammoniakk/nitritt under akvarie-byttet...muligens noe med bunnlaget.
Vannbytter anbefales sterkt, til ting retter seg.
Byttet vann to ganger i går og en gang i dag tidlig, så kjøpte jeg en jbl nitrit tester og prøvde å i effta, den viser en mellom nyanse av di to som står under "OK", men tilogmed der så vil det jo si at nitritt er tilstedet (0.025?)

Og en annen ting, sånn med tid og stunder når dette får gått seg til, hva er for mye fisk å ha i en 190L? nå er det 5 electric blue ciklider og 6 praktbotia, har jeg plass til noe mer? kunne tenke meg noen pansermaller
Mener du at du har 5 av denne blå malawicikliden, og 6 praktbotia i en 190 liter ? Hva slags vannverdier har du i dette karet ?
Nei er ikke en sånn, den het sommerfugl ciklide men i Electric blue utgave.

Ph = 7
Gh = 7-8 ish

Så det er jo innafor på begge arter det ifølge fiskebasen.
Javel...skjønner. Uansett, 190 liter er for lite for praktbotia. Og pH er i høyeste laget for en art som gjerne går i sortvann med pH under 6.

Og corydoras oppi dette er en dårlig ide. De har et såpass annerledes levesett at det bare blir bråk. Coryene vimser overalt, særlig om natten, og vil forstyrre ciklidene når de hviler. Og coryer har null peiling på revir...så de vil få bank.
Så da er detta her egentlig bare rot detta da
Rot og rot, fru Blom...ikke det lureste fiskevalg, kanskje. Må jo si jeg lurer på hvorfor du flyttet dem over til et kar som er så mye mindre...
Fordi jeg ikke hadde plass til 450 lengre, alternativet er nå å kutte helt ut....
Neida, ingen grunn til å kutte ut...bare bytt ut botiaene med en art som passer bedre i 190 liter
Noen forslag? Helst med noen knasje farger
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap