Tiger oscar har fått pop-eye. hjelp!

Hei.

Den ene Oscar har fått pop-eye på begge øynene og blind på den ene øye, det andre øye er nesten blind. Den puster unormalt mye, det ser ut som han bruker mye krefter når han puster.

Vannet er slikt som det skal være. Pumpen er renset.

Lurer på om den må avlives eller om vi skal prøve medisiner?
Den er ca 35 cm, er usikker på alderen.

Den andre Oscar har ingen tegn til sykdom.

Hjelp!
Det første man bør gjøre uansett sykdom er og ta en vanntest, for så å bytte gjerne 40% av vannet.
Pop-Eye, er som regel et resultat av dårlig vannverdi. Hva var vannverdiene og hva testet du med?

Du sier du har renset filteret/pumpen, hvorfor? Den bør kun renses når det er betydelig dårligere sirkulasjon. Det bør ikke skje ofte, om den blir fort tett, er filteret for lite.
Om filteret renses for ofte, kan du få ubalanse og dårlige vannverdier, noe som svekker fisk og dyr, de kan tilogmed dø av det.
Tiger oscar har fått pop-eye. hjelp!
Jeg har hatt akvariet i noen år, men det har vært småfisker. Så jeg har kunnskap om hvordan det fungerer.

Pumpen var skitten og det gjorde at vannet hadde dårlig sirkulasjon. Så etter jeg byttet vann og renset pumpen, ble vannet klart og tydelig.
Det er ikke ofte jeg renser pumpen, så den funker maximalt.

Jeg har ikke noe som kan måle ferskvannet, har bare til saltvannet.

Så tilbake til det spørsmålet jeg trengte hjelp til: om den må avlives eller om jeg skal prøve medisiner, ettersom jeg skiftet vann.

Hvis du ikke har noe du kan måle vannet med, hvordan kan du da si at verdiene er der de skal være?

Som nemt tidligere, bytt vann, gjerne 30-50% daglig, for så å se om det blir bedre, om ikke det blir bedre kan du prøve med esHa 2000.
Men, om du føler at fisken lider, da er nok det beste å avlive den.
Pop-eye
Som sagt, det er ikke vannbytte eller verdier jeg spør om!

Jeg venter på noen andre som svarer direkte på mitt spørsmål.
Du har fått svar, nemlig at pop-eye er ikke en sykdom, men et symptom. Som oftest er det et symptom på at fisken har gått i feil vannverdier (pH eller GH) eller i dårlige vannverdier (NH3/NH4 og/eller NO2). Når noen rapporterer om fisk som ikke er i orden, er målinger det første som bør gjøres, og det første vi spør etter. Så tar man avgjørelse om hva som bør gjøres etter at dette er klart. Når det gjelder om fisken bør avlives, er du selv den beste til å avgjøre om fisken lider...hvis du føler at den gjør det, bør du avlive den.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap