Død neontetra?

Hei!

Etter ett par år uten bestemte jeg meg for å sette opp mitt 60 L kar igjen.
Jeg lot karet stå i ett par døgn før jeg skaffet meg sju neontetra, men bare ett par dager senere så oppdager jeg at alle er døde. Hva kan være grunnen til dette? Vanntemperaturen var ca 22 grader.
Den enkle grunnen er manglende innkjøring av filteret. Det holder ikke å 'la det stå et par dager'. Filteret har ikke bakterier til å bryte ned avfallsstoffer, så fiskene dine døde av forgiftning.
Et par døgn er ikke nok for et kar å innkjøre seg. Det som skjedde er at fiskene skaper amoniakk som er veldig giftig for fiskene. I et velfungerende kar vil amoniakken spises av bakterier som gjør det om til nitritt, som fortsatt er giftig, og så til nitrat, som ikke er giftig i små mengder. I ditt kar har ikke disse bakteriene fått tid til å danne seg, dermed dør fiskene av de farlige nivåene. Anbefaler at du leser her. Hvis du søker på innkjøring i forum kommer det opp mye, tenker jeg.
Har lest på linken, men jeg forstår ikke den delen med å kjøre inn filteret? Hvordan skal det gjøres? Skal karet egentlig bare stå tomt i ett par uker da eller?
Er forresten to gullfisk og en algespiser oppi der nå, ser ut til at det går bedre med de enn neontetraen
Hei.

På grunn av at du allerede har fisk i karet ditt anbefaler jeg a du skifter minst 80% av vannet med en gang, og bytter 50% av vannet hver dag inntil du skaffer deg dråpetester for ammoniakk (NH3/4) og nitritt (NO2).
Verdiene på disse skal være så nærmt 0 en kommer under innkjøringen som kan ta 3-6 uker.
Du må fortsette med 50% vannbytter hver dag inntill du måler 0 på begge disse testene nevnt.

Linken Silvershaded viste til forklarer hvordan en bør kjøre inn akvarie inn før en setter inn fisk.

Det blir desverre enten 50% vannbytter i minst 3 uker, død/skadet fisk eller du kan selge fisken og kjøre inn akvariet med salmi metoden Silvershaded viste til.
Leste du ikke den linken du fikk i forrige post ? Der forklares det hva innkjøring er, og hvorfor/hvordan det gjennomføres.
At akvariet står tomt, produserer ikke de filterbakteriene vi trenger for å ta seg av forurensningene i akvariet. Bakteriene må dyrkes frem, og den beste metoden er fiskeløs innkjøring med Salmi....da slipper noen fisk å gå i forurenset vann. Å sette inn fisk før filteret er innkjørt fører uvergelig til fiskedød...som du nå har sett.
Jeg skrev at jeg leste den men forstår ikke helt. Jeg har nå greid å blitt litt klokere på innkjøring, men aldri hunget helt med når det kommer til verdier i vannet osv da det er noe verken jeg eller bekjente noen gang har gjort dessverre.
Alle som starter opp med noe nytt har en bratt læringskurve. Og når man velger å holde levende dyr, bør man ta seg bryet med å lese seg opp såpass at man kan gi dem levelige livsbetingelse, syns du ikke ?
Ja jeg forstår det fullt og helt, men nå er det veldig lenge siden jeg har hatt akvarium. Men skal bytte ut mye av vannet i en periode nå fremover og bytte ut grusen som er underlaget til biltemasand.
Da vil jeg foreslå at du gjør de endringene du eventuelt skal gjøre i karet, og så begynner fra scatch med Fiskeløs innkjøring.....altså uten fisk Hvis du søker her på 'innkjøring', finner du masse tråder om folk som har kjørt innn akvariet sitt slik, og fått hjelp herfra hele tiden. Her er f.eks. Staygold sin tråd, som fremdeles er i gang med innkjøringen.
Det høres ikke ut som om du har noe særlig med vanntester. Lurt å skaffe seg det. Gjerne JBL dråpetester. Ikke bruk opp pengene på strips. De er unøyaktige.
Skal gjøre det. Har skiftet ut 50 L av vannet nå idag, forresten så er pumpa blitt brukt før og satt rett over i mitt kar så den er ikke helt ny. Er det en fordel kanskje?
Det spørs helt på om den var innkjørt eller ikke, og hvordan den ble transportert. Brukt utstyr kan også inneholde ting som man helst ikke vil ha i akvariet, som smitte, parasitter o.l. Bare vanntester kan gi svaret på om karet er trygt for fisk eller ikke.
Den hadde stått i ett annet akvarie som har vært oppe å gått lenge, men skal kjøpe vanntester alikevell jeg
Forstår st den har gått i et annet akvarium...spørsmålet er hvordan den ble transportert til deg og hvor lang tid det tok...
I en pose med vann fra akvariet, halvtime - time ca
hva ble gjort med filteret før og etter det ble fraktet og kom hjem?
Hva som ble gjort før er jeg usikker på, men tror det bare ble plukket opp fra det andre akvariet og rett i posen, å rett ut i mitt.
Bunnlaget i akvariet ditt, var det gammelt og uvasket? Fyllte du bare vann i akvariet?
Det er store mengder slam og døde bakterier i bunnlaget, og man skal vaske og skylle grusen/sanden SVÆRT godt for å bli kvitt alt det. Jeg bruker ikke gammel sand eller grus om igjen, fordi det er vanskelig å bli kvitt alle de døde bunnbakteriene med å bare skylle.

Hvis du har brukt bunnlag i akvariet, tror jeg giftstoffer fra dette har forgiftet fiskene dine. Du har allerede fått flere råd om å snarest mulig kjøpe vannverditestere, og det kan jeg bare slutte meg til og gjenta at du bør. Du får kjøpt rimelige vannverditester her f.eks. hos Aquamanias (det er billigere på nett enn i vanlige butikker). Anbefaler at du kjøper merket JBL, da de er mer presise enn Tetra sine.

De testene du absolutt bør ha som "nybegynner", er ammoniakktest (NH3/NH4), nitritt-test, nitrat-test og ph-test.

Man bør heller ikke bruke vann fra varmtvannstanken til akvariebruk, da det ligger et tjukt lag med giftig slam på bunnen av en tilårskommen bereder. Microorganismer og bakterier kan også finnes i vannet, særlig hvis berederen ikke varmer vannet mer enn til 65-70°C. Det stillestående, varme vannet er en grobunn for mye man ikke ønsker i et akvariemiljø. Derfor anbefaler jeg kaldt vann til akvariebruk. Sett det i en bøtte over natten om det er veldig kaldt, så vil det romtemperere seg før bruk.

Tilsetter du noen form for pulver eller flytende greier i vannet fra boks eller flaske? Det er typisk at zoobutikkene prakker sånt på uvitende nybegynnere, og det kan faktisk gjøre vondt verre og være totalt unødvendige stoffer.
Har nytt bunnlag i akvariet, får vannverdimålere nå til helgen.
Jeg vet selv at jeg startet ganske feil med akvariet, men gullfiskene ser ut til å trives og jeg har heller ikke noe sted å sette de midlertidig.. Innrømmer at jeg gjorde en feil, men skal prøve å få rettet opp i ting nå
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap