Me har fått fisk i karet!

Då var dagen her, me har kjøpt fisk! 3 algespisare (polkadott....nåke) og 3 sånne hailignande "sugefisk" (eg veit eg må lære meg navna). Målte vannverdiar i dag og dei såg heilt nydeleg ut, så då tok eg sjansen på å skaffa fisk. Dei gjekk rett igong med å ete, så eg håpe at tålmodet vårt gjer oss gode resultat no. Kor mange fisk er eit sunt antall i karet vårt trur dåke? 110L.... Må me venta ei stund før me kjøpe fleira, eller er da uansett?
Er karet innkjørt?
Hva er vannverdiene og hva er de målt med?

Hvis du legger ut noen bilder av fiskene kan noen flinke folk her inne finne ut navna.

Hvor mange fisk du kan ha kommer ann på filtreringen og størrelsen på fiskene.

Og gratulerer
Har hatt 6 veker med fiskeløs innkjøring. Eg har jbl dråpetestar og målte pH til 7, nitritt til 0 ogamoniakk til 0.05....
Jepp! Da e polka-dot botia
Øyenstikker
Har hatt 6 veker med fiskeløs innkjøring. Eg har jbl dråpetestar og målte pH til 7, nitritt til 0 ogamoniakk til 0.05....
Om karet er innkjørt, bør du ikke ha ammoniakk i vannet.
Ammoniakk oppstår før No2, og er svært giftig, selv i små doser.
Beklager og måtte si dette, karet dit var nok ikke klart for fisk.
Kan du fortelle litt om innkjørings metoden din?
Noe har gått galt her.
Polka-dot botia er ikke en algespiser, men en alt-eter. Desverre er karet ditt alt for lite for disse fiskene.
Kvifor viser då jbl testens skala at NO4 på 0.05 er i grøn sone då? Hvis mitt kar er for lite for botiaen, så er da jo bare fisk av mikroskopisk str som me kan ha i karet.. Eg trur kanskje at me bare må prøve oss fram for hvis me ikkje kan stole på eigaren av dyrebutikken, så kan me jo ikkje ha akvarie her me bur.. Eg skal fortella koss da går her. Eg satsa på at fiskane trivast og at eg klare å gjere dei rette tiltaka for at dei ikkje døyr. Eg har bekjente som har klart da fint uten salmi eller noke, men bare har tatt tida til hjelp, så me får bare sjå. Takk for at dåke kjeme me svar
Botia er en fisk som blir 15 cm. Den trives best ved å ha mange artsfrender rundt seg. Dessuten er dette en svært livlig fisk, som trenger stor plass å boltre seg på. Det er derfor jeg sier karet er for lite. Om du ser i Fiskebasen, ser du at anbefalt minstemål til denne er 375 liter.
Nh3/4 bør være null, og samme med no2. Hvorfor JBL mener at 0,05 er bra, kan jeg ikke svare på, men det beste er nok at du tar en del vannbytter daglig i minimum en uke fremover, gjerne 40-50%

Du bør ikke stole på det de sier i dyrebutikken uansett, det er ditt ansvar som dyre eier å ha tilrettelagt krav.
Dyret velger ikke deg, du velger dyret, og derfor er det også ditt ansvar å tilegne deg mest mulig kunnskap om dyret før det skaffes.
Da skal stå NH4 ikkje NO4 i forrige innlegg... Da er no ikkje noke eg kan gjere med botiaene no, sia dei allerede er kjøpt... Dei ser no ut til å ha da greit enn så lenge...
Du kan bytte den inn? Om dyrebutikken har fortalt at den passer i karet, har dem kommet med feil info. Og dermed har du full rett til å bytte den inn igjen.
Ellers kan du prøve å selge dem til noen med stort nok akvarium.
Detta blei jo bare leit. Me har prøvd å gjere dei riktige tingane før me kjøpte fisk. Me har lest og undersøkt både her og i bøker for å tilegna oss kunnskap, men til inga nytte ser da ut som. Da e klart at me med viten og vilje har kjøpt feil fisk og har gifteg vatten... Nei, eg får nok bare forberede ungane på at fiskane døyr snart.. Da får gå så da går. Fiskane er i karet, dei har da fint enn så lenge...
Som jeg skriver tidligerel det beste er nok at du tar en del vannbytter daglig i minimum en uke fremover, gjerne 40-50%
Til du ikke lenger har hverken ammoniakk eller nitritt, da vil nok fiskene klare seg.
Det er fort gjort at man finner en fisk, liker den og spontan kjøper, men det bør ikke skje, med mindre man har så pass mye peiling at man mer eller mindre vet med sikkerhet at det går bra.
Butikkeigaren fikk våre mål og vattenverdiar og viste oss dei fiskane som var aktuelle og me valgte ut frå da. Da er jo veldig enkelt å sitta å kikka i basen her, men da er ikkje gitt at dei to butikkane me har her som selge fisk har dei som basen seier passar i karet vårt...
Desverre er det alt for få dyrebutikk-ansatte som kan noe særlig om fisk og deres krav, og om akvaristikk i det hele tatt. En fyr som anbefaler kubotai-botia til en 110 liter ville jeg absolutt ikke stolt på....han vil bare selge deg noe.
Hvis man står i dyrebutikken og er usikker på en art, er det da lett å slå opp i Fiskebasen. Og det går gjerne an å bestille en art gjennom dyrebutikken.
På JBL sin fargeskala er det vel mindre enn 0,05 nederst, mens neste hakk er 0,1? Betyr ikke det at det godt kan være NH4=0? Har filteret har vært matet (med fiskemat eller Salmi) de 6 ukene det ble innkjørt?

Og her fant jeg ut at du har brukt Salmi, men fortsatt ukjent hvordan du har gått fram. Men det ser da ut til at du er forbi nitritt-toppen. Ser ut for meg som karet er innkjørt, men vanskelig å si pga manglende detaljer, mulig forveksling av verdier og noe upresis formulering av avlesningene dine
Da er kjempeflott at dåke går meg etter i sømmane å følg med på dei feilane eg gjere og at eg forveksle benevningar. Eg starta med salmi då akvariet hadde vært oppsett i nesten to veke. Eg har ikkje skrevet ned nåken av vattenverdiane, men heller bare fulgt med og gjort slik som da står i ein av trådane her inne. Eg tilsatte ca 4.5 ml salmi fyrste dagen og fulgte på med små dosar salmi etter nåken timar til eg hadde ønska vattenverdi. Så stod karet i 5 dagar før eg begynte å måla kvar dag til same tid og etterfylte med små dosar salmi heilt til vattenverdiane NO2 og NH4 sakte, men sikkert begynte å synka. Vattenverdiane igår var altså NH4 på UNDER 0.05 og NO2 på 0. pH på 7.
Eg håpe at min redegjørelse er tilfredsstillande. Nåke meir detaljert blir da ikkje frå meg. No skal eg og familien prøve og gleda oss over at me har flotte fiskar i stua vår og så skal me kjøpe fleire fisk om ei lita stund. Denna tråden skulle være ein glad tråd om at me etter 6 veke med venting og måling endeleg hadde fått fisk i akvariet vårt. Og eg stilte spørsmål om me kunne skaffe fleire fisk me ein gong og om kor mange fisk som er anbefalt for oss, men istaden så blei da ein sak om innkjøring, korleis den var gjort og at eg har bare gått inn i ein dyrebutikk og shoppa fisk som om da var ein pynteting eg hadde lyst på. For ikkje å gløyme at eg ikkje skreiv UNDER 0.05 i NH4, men bare 0.05.
Siden karet ditt er helt ny-innkjørt, lønner det seg å vente noen uker før du tenker på flere fisk. Da har bakteriene litt tid på seg til å komme skikkelig i orden før belastningen på dem økes. Imens kan du studere Fiskebasen og se om du finner noen art(er) som du syns er fine, og som stemmer med dine vannverrdier og din akvariestørrelse.

Botiaene kan du, som Meløy sier, levere tilbake. Det fins mange andre vakre fisker som er mindre og ikke har så stort plassbehov. Jeg forstår at det forrige innlegget ditt var en smule ironisk, men jeg håper du skjønner at de tilbakemeldingene du har fått av oss her ikke er personlig ment. Vi tenker bare på fiskenes velferd...det vi vil er jo at både akvaristen OG fiskene skal ha det best mulig, det er derfor vi er her for å hjelpe.
Jeg skjønner at det er lett å bli fornærmet over tilbakemeldingene her inne, for du synes jo selv at du har gjort "alt riktig". Men er det en ting jeg kan garantere deg, så er det at du i svært mange tilfeller ikke kan stole 100% på de som lever av å selge deg sakene....! Sånn er det bare. De skal vite litt om alt om svært mange dyrearter og sorter, men svært ofte kan de nesten ingenting om akvariefisker. Det er min erfaring etter 9 år med akvarier. Jeg har stått og hørt ansatte ekspedere folk og sagt det utroligste til dem. Og vi her inne på forumet har hørt de utroligste historier som folk skriver inn og forteller om her.
Flere ganger når jeg har stått foran akvariene i en zoobutikk, har jeg vært på nippet til å bryte inn og fortelle fakta når jeg hører hva ansatte serverer til kunder, men.... En gang var imidlertid de ansatte litt oppegående. En far sto og skulle ha en Oscar-ciklide. Som mange av oss vet, er dette en fisk som vokser seg svært stor (DIGER), er en slukhals som forsøpler mye. Et par kontrollspørsmål fra de ansatte før de solgte han fisken, reddet dagen for fisken.... de skulle ha oscar-cikliden i en gullfiskbolle !!

Folk finner altså på det utroligste med akvariefisk. Folk som har hatt akvarier noen år og lest seg til en del kunnskap i tillegg til å erfare den, ser her inne dessverre at mange nybegynnere går i de samme fellene gang på gang. Og en gjenganger ER faktisk villedende og direkte feil informasjon fra ansatte i zoobutikken, som hovedsaklig er ute etter å tjene penger på deg, ikke lære deg opp.

Mitt beste råd til deg er; lurer du på noe ang. akvariet ditt, spør her på forumet. Ikke spør de som skal tjene penger på deg.

Hvis fisken din dør fordi du har fått feil råd av butikken, så er sjansene store for at du går tilbake og kjøper nye fisk og bruker enda mer penger på samme butikken, ikke sant? De tjener altså på deg. Jeg sier ikke at de bevisst gir gale råd, men de tjener ofte på det...

Ang. botiaene som du har valgt nå.... det er en flott fisk, ingen tvil om det. De er unge ennå, og kan foreløbig fint være i akvariet ditt. Men som kjent så vokser jo fisk. De er ikke små for alltid. Og det er da problemet oppstår, de får det for trangt. En voksen botia av den arten du har valgt, blir 13-15 cm. Det er for stort for en 110 liter.
Botiaer er i tillegg svært aktive og energiske fisk som kan gi sine eiere timesvis med underholdning. Men de trenger god plass til alle sine krumspring!

Du kan egentlig velge mellom to-tre onder; levere dem tilbake til butikken nå pga feil informasjon, eller vente til de er større og selge dem da til noen privatpersoner som har større akvarium enn deg.
Det tredje alternativet er å gi blaffen i hva akvariefolk prøver å råde deg til, og gjøre som du vil, selvsagt. Men det er jo litt dumt.

Men hvem vet, kanskje du blir bitt av akvariebasillen og kjøper deg større akvarium etterhvert som kan huse kubotai-botiaene dine? Lett å bli hekta i denne hobbyen. Men ta deg ikke nær av de gode rådene som gis her. De gis for fiskens beste.

Jeg ville ventet minst et par uker før flere fisk ble satt inn i akvariet, hvis du skal ha flere fisk. Husk også at dersom du velger å beholde botiaene for nå, så trenger de plassen til å herje rundt og vokse på. Hvorfor ikke ha botiaene som hovedfisk og la akvariet være "deres"? Jo færre fisk de har å kjempe om plassen med, jo bedre er det.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap