Jbl ammoniakk test og salmi innkjøring

Må bare syte og klage litt. :P
Mest sansynlig kjøpt feil type. lol

Jeg gikk tom for min tetra dråpetest og har sett at JBL er dråpetesteren nr.1, men...

JBL ammoniakk tester for NH4.
Salmi er NH3

= 0 utslag selv på ren salmi. lol

Jeg måtte sjekke litt hva fiskene utsondrer for å sikre neste ammoniak tester.
Det viser ser at fiskene utsondrer begge deler så en test for begge deler (NH3/NH4) blir det beste.
Greit NH3 er en liten prosent del av NH4 som blir produsert, men likevell (etter min mening) en viktig del.

Tror det blir en ny tetra tester neste gang.

Da er du nok litt på villspor når det gelder kjemi. NH3 og NH4+ er to sider av samme sak.
Salmi er NH3-gass løst i vann. En viss andel av denne ammoniakken vil foreligge i form av sine ioner...NH3 tar opp et proton (H+) fra vann og danner NH4+... NH3 + H2O = NH4+ + OH-

Av dette ser man at jo fler protoner det fins, jo mer av NH3 vil foreligge i sin ioneform NH+. Mest protoner er det jo når vannet er surt...derfor er det mer NH4+ i akvariet når vannet er surt, og mindre jo mer basisk vannet er.
Ligningen forteller også hvorfor pH stiger når man tilsetter Salmi...protoner brukes opp og det blir mer OH-.

For å "omgå" dette, bruker testene natriumhydroksyd som en av reagense, noe som gjør testløsningen i måleglasset sterkt basisk. Så godt som all ammoniakk i vannet vil dermed foreligge som NH3. Testen er derfor korrekt uansett pH i testvannet.

Hvis du ikke får utslag på salmi med testen, er det noe galt med den. Dette har skjedd i noen tilfeller det siste året.

At fiskene "utsondrer NH3 og NH4" er ikke riktig. Bakterier i vannet bryter ned fiskenes avføring/urin til ammoniakk, hvor mye som foreligger som NH3 og hvor mye som NH4+, kommer helt an på pH i vannet. Hva du måler med testen er altså uansett NH3 (OG NH4).
Takk for korreksjonen. Tror jeg vil stole mer på din flotte forklaring enn de jeg fant via google. (mulig jeg misforstod dem)
Jeg skal få testen kitten byttet.
Ja, antagelig har du misforstått en del angående ammoniakk.

Om JBL-testen din ikke virker, bør du absolutt bytte den. Prøv å handle fra et annet sted, eller kjøp Tetra sin test (den er ikke så verst). Men først bør du være 120% sikker på at du følger bruksanvisningen nøye... med riktig antall dråper av alle 3 reagensene, i riktig rekkefølge !
Jepp. Gjorde 100% etter manualen. (gjorde den tabben under innkjøring av første karet. )
4 dråper av flaske nr. 1, rist, 4 dråper av flaske nr. 2 rist, 5 dråper av flaske nr 3.
Vente 15 min og lese av verdi.
Det er visstnok flaske nr 2 i testsettet det har vært problemer med. De som har hatt problemer med testene (har selv hatt to sett som ikke virket) har hatt batch nr 0010 printet på etiketten.
Er akkurat samme nummer (0010) jeg har på mine flasker.
Sharanu
Er akkurat samme nummer (0010) jeg har på mine flasker.

Da virker det som du dessverre har fått en utgave av de defekte testene du også. Ta kontakt med forhandleren du kjøpte av, og be om å få bytte i nytt sett (forsikre deg om at det står et annet nummer på flaske 2 i settet dersom du bytter i nye JBL-tester)

Det overrasker meg at JBL ikke har tatt affære og fått trukket tilbake dette partiet ennå, det er jo lenge siden de første meldingene om defekte tester dukket opp.
Det er vel med JBL som med mange andre store selskaper..."det er helt utenkelig at det kan være noe galt med våre produkter". Å trekke tilbake et produkt er jo å innrømme at de har sluppet ut et parti med feil på, og det er ikke aktuelt....
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap