Trenger hjelp

Hei

Jeg har fått 8 innkjøringsfisker hos en venn (alle palettciklideyngel). Det er sånn at først fikk jeg 4, en uke etterpå testet vi vannet, også fikk jeg 4 til, og snart skal jeg kanskje få litt flere hvis det viser seg at jeg ikke har fått nitrit enda. men det har seg sånn at noen av fiskene har grå stripe istendenfor svart, også har noen av dem fått en gul stripe på ryggfinnen, er litt usikker på om det er naturlig, for de har jo farger på ryggfinnen når de er voksen, men noen av fiskene er ganske store, og ikke fått noe, mens noen er små, men har fått dem...
Hva testet du vannet for da? En uke er ikke nok til at nitritt oppstår ennå.

Nitrifikasjonssyklusen tar mellom fire og fem uker å fullføre. De aller første dagene måler man ingenting av nitritt eller ammoniakk. Så etter en ukes tid er det ammoniakk man vil få utslag på når man måler, som er et avfallsstoff som er giftig for fisk. Det går en ukes tid ca med dette. Så overtar nitritt (som jeg regner med at du testet for?), som dukker opp etter rundt to ukers drift. Dette vedvarer i to til tre uker til. Så vil man se at nitritt sakte men sikkert synker i løpet av noen dager, inntil den er på null. Da har man fått en liten, men fungerende nitrittspisende bakteriekoloni i filteret sitt. Det tar ytterligere noen måneder før kolonien av filterbakterier er så stor og solid og veletablert at den takler det meste i akvariet ditt. Seks måneder pleier man å si. Men er du forsiktig og ikke har for mye fisk og fôrer forsiktig, skal man med forsiktig behandling ha en fungerende, liten koloni etter fem uker.

Grunnen til at noen av fiskene dine er grå, er nok ammoniakkforgiftning. Siden du skriver at det er gått en uke bare av innkjøringen, så regner jeg med at det er det de merker og derfor farger dårlig ut.
Den eneste måten å tynne ut giftstoffene på nå og senke nivået, er vannbytter.

Jeg er egentlig i mot bruken av såkalte offerfisk, eller "innkjøringsfisk", fordi de lider under den giftige innkjøringen. Mange av de dør eller blir syke av det giftige vannet de utsettes for. Det finnes alternativer; såkalt fiskeløs innkjøring. Vet du om det?
Ja, vi må vekk fra bruken av innkjøringsfisk...det fins bedre metoder som ikke gjør at fisk må lide i sine egne avfallsstoffer, Fiskeløs innkjøring. Og selv om en del fisk overlever selve innkjøringen, vil de få skader som ikke nødvendigvis kan observeres utenpå fisken. Indre organer får skader som gjør at fisken blir mindre motstandyktig mot senere påkjennnger, og forkorter fiskens liv. Særlig yngel, som er i ferd med å utvikle seg, vil ta skade, så yngel burde man ihvertfall ikke bruke som offerfisk.
Jeg kan nesten ingenting om dette, det var bare det han sa at jeg skulle gjøre..
Men hvordan kan jeg starte innkjøringprossesen uten fisk? Han sa noe om salmiakkmetoden, men han anbefalte ikke det pga han sa at det blir for vanskelig for en nybegynner, fins det andre metoder?
Start opp akvariet som vanlig bare uten fisk!

Slipp oppi litt mat en gang i uka selv om det er fiske tomt i 4-6(8) uker.

Grunnen til dette er at du da mater filteret med denne maten.

Lykke til!
Her på forumet er det mange nybegynnere som gått gjennom Fiskeløs innkjøring med Salmi. Det er ikke for vanskelig for en nybegynner, bare man gidder å lese litt og forstå prinsippet bak metoden. Og alle har fått hjelp her i forumet under innkjøringen. En annen 'bivirkning' av denne metoden er at man lærer en hel masse under prosessen !

Om du søker på 'innkjøring' finner du masse tråder. Ta en titt på denne tråden...der er en annen akvarist som skal i gang med å kjøre inn karet sitt, og der finner du en komprimert beskrivelse av metoden og hva du trenger. For en mer inngående forklaring, bør du lese denne tråden.
ok takk, men hva skal jeg gjøre med fiskene nå? de andre ser ut til å ha det fint egentlig, bare 2 som har fått den grå stripen. hvis jeg skal beholde dem likevell, hvor offte bør jeg mate dem, og hvor mye?
Jeg kjørte inn karet mitt som nybegynner. Vel det var ikke det første akvariet mitt. Det kjøpte brukt jeg med fisk vann og innredning og alt klart.
Også fikk jeg et nytt akvarium. Jeg syntes dette med vannverdier og innkjøring var helt håpløst i starten. Men jeg leste flere tråder som var litt enklere forklart enn den SilverShaded linket til også gikk jeg etterhvert tilbake til den og ble overrasket over at jeg skjønte det som stod der. Også prøvde jeg meg fram og spurte spørsmål og leste her på forumet og jeg kom meg gjennom, gitt! Nå venter jeg bare driver jeg med vannbytter for at pH og NO3 skal være riktig og at NO2 skal være stabilt på 0.

Det du bør gjøre nå er å ta vannbytter ofte. Hvis du har mulighet til det bør du skaffe filtergrums fra en venn eller noen andre du kjenner med akvarium, så du får litt ekstra bakterier fortere. Følg godt med på vannverdiene med dråpetester.
Bytter ut litt vann ofte jeg fremdeles.

Men dette med mating...... Gi mat ca 1-2 ganger pr dag og som en ekstra godbit gi fryste Rødemygglarver en til 2 ganger i uka.
Vannlilje
Følg godt med på vannverdiene med dråpetester.


Signerer Vannlilje her. Kjøp deg JBL vannverditestere (dråpetester, ikke strips!), og følg godt med. Daglige målinger av nitritt vil være lærerikt og viktig for deg å vite, for da kan du tilpasse vannbyttefrekvensen.

Daglige vannbytter kan bli nødvendig, hvis du ikke er villig til å la fiskene krepere som fluer. Noen overlever, andre ikke. Dessverre får de ofte følgesykdommer etter en periode med forgiftning av nitritt, selv etter at nitrittnivået er sunket til null. Sånne opplevelser sitter i en god stund, det er absolutt ikke bra for fisk å leve under sånt stress (som nitritt-forgiftning er).

Siden du starter fra scratch, bør du ha ammoniakktest også.
Et minimum av vanntester er ph-test, nitritt-test og nitrat-test. Helst ammoniakk også, siden du er helt på scratch.
Nitrat er det siste stadiet i nitrifikasjonssyklusen, og er i moderate mengder ikke giftig for fisk. Et nivå på 10-20 i nitrat er ok. Nitritt derimot, skal være null. Ph kommer an på fiskene du har. Palettciklidene du har skulle vel trives greit i ph 7.

Vannlilje og Mona vet godt hva dem snakker om.

Mona hun har hjulpet meg masse!

Har forresten disse fôr typene som du ser på bildene i tillegg til fryste røde mygglarver.


For å repetere: Vannlilje og Mona har gitt gode svar.

Jeg gjorde delvis samme tabbe. begynte så bra med salmi metoden i første karet, men ble utolmodig av å vente.

Med daglige 50% vannbytter i overkant av 4 uker, noen ganger 2 ganger daglig, overlevde fiskene.
Det var målbare ammoniakk og nitritt verdier. De gangene jeg tok 2 vannskifter daglig var pga fiskenes oppførsel, det var gjerne samme eller mindre målbare verdier men fiskene endret oppførsel.

Det var %¤#%¤#%¤# stress og jeg angrer i ettertid at jeg ikke gjorde det skikkelig med fiskeløs innkjøring. Angrer nå i ettertid pga de stakkars fiskene da.

Jeg sluttet med world of warcraft en liten stund før jeg begynte med akvarier og slet litt med abstinenser og hadde derfor plenty med "tid" og massevis av vilje og tiltakslyst pga dette, men til gjengjeld slet jeg med at jeg ble for utolmodig.
Ok Takk!

Men igjen, hva skal jeg gjøre med de 8 fiskene jeg har? skal jeg bare begynne å bytte vann i akvariumet daglig, eller gi dem tilbake til vennen min?
Å gi dem tilbake er nok best for fiskene, også kan du begynne med fiskeløs innkjøring.
Å gi tilbake fiskene er det beste for fiskene og deg.

Bruk heller en fiskeløs innkjøring.

PS! Håper dem ikke er blitt skadet av den tiden det har gått i feil vann.

Frem til du får gitt dem tilbake bytt ut 30-50% av akvarievannet daglig (gjerne 2 ganger daglig)
Hei igjen, har byttet vann 2 dager på rad nå, men vannet blir veldig uklar, er ikke alle disse partiklene farlig for fiskene?
Hvor mye vann byttet du ? Når du slamsuger for å fjerne vann, og når du fyller opp igjen, er det ikke bare å rote rundt. Vann som helles i karet må heelles sakte og forsiktig, slik at det ikke blir virvlet opp masse fra bunnen som gir uklart vann. Filteret vil (eller ihvertfall burde) fjerne dette, men det fører til at filteret går fortere tett. Oppvirvlede partikler kan også medvirke til nitritt-topper i vannet, noe som selvsagt motvirker den ønskede effekten av et vannbytte.
Rasti
Hei igjen, har byttet vann 2 dager på rad nå, men vannet blir veldig uklar, er ikke alle disse partiklene farlig for fiskene?


Filteret ditt, hva har du for filtermaterialer i det? Er det rent, eller veldig fullt av skitt? Siden du klager over mye partikler i vannet, virker det som du ikke har noe finpartikkel-filtermedie i filteret ditt? Har du brukt noe hvit filtervatt i det, i tillegg til hovedfiltermediet svamp? Hvis svampen er grov og du ikke har noe som tar opp finpartikler, kan vannet fort oppleves som grumsete og uklart, da filteret ikke klarer å fange opp de minste partiklene.

Er du usikker, ta bilder og legg ut her. Det kan være en ide å legge ut filternavn og modellnr her uansett, så folk kan se om det er et filter som er stort nok (eller for lite) til din akvariestørrelse. Hvor mange liter er akvariet ditt? For lite filterkapasitet er også en årsak til uklart og grumsete vann.

Har du fått deg vanntestere ennå?
Ja Filteret fikset det etter noen timer, vasket filteret før jeg satte den i aller første gang, så jeg håper ikke den blir tett snart.
Tømte litt mindre enn halvparten, ca 40-45%
Det er passe mye vann å bytte. Hvor stort er akvariet, og hva slags filter har du ? Etter perioder med mye grums, blir det selvsagt mye grums i filteret...så da kan det gå tett mye fortere enn normalt. Som sagt...ikke vær uvøren når du heller vann i karet ! Blir det store groper i bunnlaget, heller du for fort, vannstrålen bør ikke treffe bunnen i det hele tatt. Det kan hjelpe å helle vannet over en tallerken eller lignende, slik at vannet spees istedet for å lande som en hard stråle.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap