Hjelp til alge identifikasjon og behandling

Heisann forum !

Har kommet fram til at jeg må søke hjelp,da min 450l har kommet ut av kontroll.
Jeg har fått en type "vegg til vegg teppe" alger som jeg ikke klarer å identifisere,tross i iherdig id søking på div. forum og databaser. Og derav ikke vet hvordan jeg skal få kontroll på . Akvariumet ble satt opp i januar 2015,men plagene har først kommet de 2 siste månedene.

Bytter vann regelmessig, ca hver 3.uke 30% av vannet. Slamsuger så opp alt jeg kan av alger og restavfall fra planter etc . Ser bra ut i noen dager,før igjen dette teppet brer om seg. Ph ligger på rundt 7-7,5 . No2 på 2-2,3 , GH er ikke målt,men siden jeg har vann fra Johnsvannet som har en verdi på ca 3, så antar jeg at dette er godt innenfor.

Har amtop 3338 og en sirkulasjonspumpe på 2000 l/t.

I fremste del av akvariumet har jeg biltema finsand,og fra midten og bakover litt mer grovkornet akvastabil grus.
- KAN biltema sanden bli for tett,og dette er årsaken har jeg fundert på ?

Av fisk,er det nå kuhli,neon tetra og L-144 .Og en hel haug med jegersnegler,da jeg har fått igang oppdrett på disse.(antar at det er iallefall 150 stk)
- Aner ikke om dette er vesentlig,men tar det med itilfellet
Har lagt all nyinnkjøp av fisk på is foreløpig,til dette er under kontroll..

Lys : 2x 38w t5 - 7000 kelvin
Tidsur som kjører 10 timer på -14 av

Legger med et bilde som viser litt hva dette er .

Håper infoen var utfyllende nok,men etterlyses mer,redigerer jeg det inn asap .

Mvh.
Odd-Arild
Dette er faktisk ikke alger, men en bakterie, Cyano.
BGA (Blå grønne alger.)
Det oppstår på områder med varmt vann og svak sirkulasjon, der næring hoper seg opp.

Vannverdiene dine er ikke bra, No2 bør være null da nitritt er giftig for fisk og snegler, og etter min mening bytter du vann ALT for sjeldent, 30% ukentlig minst.
Filteret ditt er nok ikke mer enn akkurat stort nok til dette karet, det takler nok ikke veldig stor belastning før det er overbelastet.
Fisk eller snegler kommer ikke til og spise det, da BGA er giftig.
Bruk slamsugeren og få det ut, ta et godt vann bytte, fortsett vannbyttet med 30-50% daglig i en uke, og hold lyset av. Det kan også bære lurt for deg og skaffe deg enda mer sirkulasjon, og å vurdere enda et filter.
Tusen takk for tilbakemeldingen !

Jeg skal følge tipsene dine. Må kjøpe meg flere vanntestere så jeg kan ta verdiene av alle vesentlige foruten de jeg allerede har.
Men da lurer jeg på, vil jeg da trenge et filter av samme størrelse som jeg har nå tror du,eller kan jeg gå ned i størrelse?

Og,bør jeg renske min amtop på noe vis?

Og så lurer jeg på, mener å ha lest at bakterier er vannkelige å få bukt med hvis jeg beholder samme sand/grus, hva tror du om det ?

Igjen,takk så mye for hjelpen !
Du har alt for lite lys og for lang lystid. Sammen med det Meløy sier, er dette en BGA-farm. Sannsynligvis har du også for mye fosfat i forhold til nitrat. Mere vannbytter, bedre slamsuging, mere lys og kortere lystid vil hjelpe.

Å gjøre noe med bunnlaget (annet enn å slamsuge) har ingen effekt. Det er vannverdiene og lyset som er problemet. Dette er ikke "vanlige" bakterier, det er en spesiell familie som benytter klorofyll og lys til å drive sine livsprosesser. Man kan nesten si de er et slags mellomledd mellom alger og bakterier.
Takk for hjelpen begge to !
Jeg skal igangsette tiltakene dere har kommet med,og nytt filter og sirk.pumpe skal handles asap.

Som de andre her nevner, er dette BGA. Det er en alge og en bakterie som lever i symbiose med hverandre. Den er egentlig giftig. Når BGA oppstår i vann ute i naturen, anbefaler myndighetene ikke bading pga dette. Kanskje en lur ide å ikke tilsette flere fisk i karet til dette er under kontroll. Kan ikke si jeg har lest noengang her at folk har mistet fisk pga BGA, men for sikkerhets skyld bør du kanskje vente med flere fisk.

Jeg foreslår at du tar en mørklegging en periode og dreper BGA'en med det. Det KAN hende den blusser opp igjen, noen ganger gjør den det etter en mørklegging, men andre ganger ser man ut til å bli kvitt den. En uke totalt mørke. Fiskene overlever fint. Slå av lyset i akvariet, pakk inn karet i et stort teppe eller teip en søppelsekk rundt det, så ikke dagslys kommer til heller.
Når "kuren" er over, ikke overdriv lystiden. Gå ned til 8-9 timer pr døgn og se om det går bra uten at BGA'en blusser opp igjen.

Du kan også prøve å rette filterutblåset ned mot bunnen (der jeg ser du har et teppe liggende av BGA). BGA'en liker ikke sirkulasjon, og det å øke den litt kan være nok til at den ikke vil komme tilbake - iallfall ikke der.

Som en annen har nevnt ovenfor, synes jeg du skifter for sjeldent vann. En gang i uken er mer passe. BGA oppstår i alle slags akvarier, men skittent vann og miljø er en trivselsfaktor for den.

Jeg har kvittet meg meg BGA et par ganger med denne mørkleggings-metoden. Det skader ikke om du prøver. Ta et par vannbytter et par dager på rad og sug vekk all BGA'en du ser først, og så kjører du mørkleggings-"kur".
Rudolphh
..............og nytt filter og sirk.pumpe skal handles asap.


Husk at du ikke kan bare fjerne et innkjørt filter og sette inn et nytt uten videre. Det nye filteret må innkjøres i flere uker (5-6) før det gamle filteret kan fjernes. Så la filterne stå og gå samtidig i 6 uker først.
Mørklegging behandler kun symptomet (BGA), men behandler ikke årsaken til at de oppstår. I dette tilfelle altså for lite/små vannbytter, for lite lys med lang lystid, og feil NO3/PO4-balanse. Om du mørklegger i en uke, vil disse cyano-bakteriene raskt komme tilbake...de kan formere seg eksplosivt (og forsvinne like raskt).

Når BGA dør, kan det utskilles giftstoffer fra dem. Man må derfor være flittig med vannbytter.
Takk alle for bistand
Etter å ha fått gode råd om hvordan jeg skulle gå frem,har jeg nå et friskt kar igjen !
Godt å få tatt av alle ullpleddene,og å få sett et yrende liv der inne igjen.
Noen av plantene hadde ikke godt av mørkleggingen,men en godt timet storauksjon v. trondheim akvarieklubb idag,berget meg i massevis hehe.

Ble en ganske slitsom prosess med alle vannbyttene,men var definitivt verdt det.

Så vil egentlig bare si tusen takk alle som hjalp meg her inne !

Tilfeldig bekjentskap
© Patrik Edfors
Reklame for plussmedlemskap