Nitrat nivå

Nybegynner, fikk tilbakemelding om at jeg nok puttet fisk litt raskt oppi nytt akvarium (etter 1 uke). Fisk (guppy og neontetra, ja, jeg vet at dette ikke viser seg å være den beste kombinasjonen), alle lever og virker i bra form. Målt nitritt til 5 mg/l i dag, er dette akseptabelt? Skiftet vann ofte da jeg har vært usikker på om alt var bra. Ph 7,5, 0 på no2. Skal man strebe mot 0 i nitritt eller er dette nær sagt umulig?
Ja, en uke er ALT for kort, hvor stort er karet, og hvor mye vann bytter du, hvor ofte?
Blir litt forvirret, du sier at nitritt/no2 er på 5 mg/l men så sier du at nitritt/no2 er på 0 mg/l.
Så da blir jeg litt forvirret, hva måler du med og hva mener du egentlig?
Nitritt og ammoniakk skal være null (No2, nh3/4)
Å innkjøre et akvarium tar flere uker!

Om man har fisk i det før det er gått 4-6 og opp i 8 uker av og så til MÅ man skifte 30-50% 1-2 ganger pr dag. Og teste akvarievannet ved å bruke dråpetester.

Disse SKAL være i 0,0
Ammoniakk NH3/4
Nitritt NO2

Nitrat NO3 (kommer av mat/pumpe og fisken avføring)
Dette holdes i sjakk med ukentlige vannbytter på ca 30%


Det tryggeste er en fiskeløs innkjøring for da slipper man dette med vannbytter og at man utsetter fisken for unødvendige plager.

PS! Husk ALLTID og teste akvarievannet ved å bruke dråpetester før du har fisk i det.
Tipper trådstarter her bare sammenblander nitritt (NO2) og nitrat (NO3).
Beklager, rotet litt m disse n-"kodene". Ammoniakk er 0, nitritt er 5 mg/l, jeg har daglige vannskift med 30-40% vann. Dette må jo være noe riktig? Det er 94 liter tank. Har forstått at det var HELT feil å putte i fisk etter 1 uke, men prøver altså å gjøre det beste ut av situasjonen. Jeg lurte på om det var akseptabelt med nivået av nitritt, da jeg har lest her inne at det kan være vanskelig med 0 i nivå. Tar jeg feil? Bruker dråpe måler, så det bør være nokså riktige resultater?
Holde tunga rett i munnen her : Nitritt = NO2...skal være på null.
NO3 = nitrat...kan være på opptil ca. 20 ppm, ikke farlig for fisk

Du gjør helt riktig...daglige vannbytter kan redde fiskene Flott at du skjønner at du har gjordt et mistak og tar ansvar for å rette det opp så godt du kan ! Og hvis du måler med dråpetester, er nok resultatene dine riktige nok.
Nitritt, NO2 er 5mg/l?

Hvilken vanntest har du brukt? Det høyeste på JBL NO2 dråpetest er 1mg/l og Tetra dråpetest går heller ikke så høyt.
Tror neppe han har 5ppm med NO2, Vannlilje...som sagt forveksler han/hun nitritt og nitrat. Er nok nitrat som er 5ppm. Klarer ikke å få 5ppm med nitritt på 1 uke, vettu

Men er det virkelig 5 ppm med nitritt, så burde fiskene vært døde.
Tydelig må jeg være litt dust som ikke klarer å gjøre meg forstått. Skal ikke prøve å bruke terminologi, men har Prodac sin test med No3 som viser orange resultat, som er nest laveste nivå etter 0, med 5 mg/l. Er ikke det nitritt? Ammoniakk er fremdeles 0, den målte jeg i går. Alt er dråpetest.
Nei
No3 = nitrat
no2 = Nitritt
Nh3/4 = ammoniakk
Gh/tH/dH = Hardhet
pH = Surhet/alkalinitet
Po4 = Fosfat.
Fe = Jern
Mer en det blir vell bare unødvendig så vidt jeg vet. (Med mindre man driver med saltvann da)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap