Invasjon i akvariumet, hva skal jeg gjøre?

Hei.

Jeg trenger hjelp. for nå vet æ ikke ka æ skal gjøre mer. Akvariumet mitt blir helt helt svart av alger. (legger ved bilde) det e umuli å skrubbe av. å algspiserne tar det ikke. å æ ane ikke ka som e galt. æ har bytta vann ofte. Men vær så snill å førtæll mæ ka æ skal jøre. før no e fiskan bynt å dø. har søkt rundt om kring etter kosn alger det er men finner ingen ting. Algene setter seg overalt. Alle plantene mine jeg har had der oppi e bidd svart. æ har mye plast planta åsså før æ va så lei av at plantan bei ødelagt..

Kor æ ska bynne? KA æ ska bynne me? Å hvordan skal æ få bort de svarte algan? dem e jo støkk fast?

Skal æ kjøpe nåka middel i såfall hvilke? Skal æ prøve enda en runde me å ha lyse av fore mindre. bytte vann oftere? men slit jo frosatt med å få bort de algene som er kommet på planter og slikt..
Det vi her trenger å vite først og fremst er vannverdiene og størrelsen på akvariet ditt.

Samtidig er det greit å vite hvor ofte og hvor mye vann du bytter ut.
Ser algene på plastplantene ja. Ta og gjør dem rene du . Ta dem ut og skyll dem i rent vann. PS! IKKE bruk noe som helst som har vært i kontakt med såpe siden dette er giftig for akvariet/fiskene.


Ser og at du har en Praktbotia på det ene bildet ditt.


Du har fått en kjip algeinvasjon og dessverre er penselalger noe av det vanskeligste å bli kvitt. Uforvarende har du gjort problemet enda verre ved å bytte ut levende planter med plastplanter. Da blir det enda mer næring til overs i vannet, uten levende planter til å suge den opp, og da blir det mer "mat" til algene.

Har du høy sirkulasjon i akvariet ditt? Penselalger elsker høy sirkulasjon, og det kan forebygge dannelsen av mer penselalger å senke sirkulasjonen.
Hvor mange timer lys har du pr dag?

Som sagt er penselalger noe av det verste å få da de er nesten umulige å bli kvitt. Jeg har imidlertid holdt dem i sjakk hos meg og hindret nye utbrudd ved å justere sirkulasjonen. Jeg har skrudd sirkulasjonen ned, og justert utblåset slik at det ikke "blåser" tvers over akvariet fra ene enden til den andre. Istedet har utblåset blitt f.eks. pekt mot en sidevegg eller bakvegg. Det vil ikke fjerne de penselalgene som allerede er kommet, de må du manuelt fjerne, men det vil forebygge dannelsen av nye.

Hva slags filter har du? Modell og nr, navn?

Det vil også være litt mer forståelig dersom du kan avstå fra å skrive på sterk dialekt og heller skrive....norsk Et tips så alle kan forstå deg bedre skriftlig.
akvariumet er 240 liter. har ikke målt vannverdiene. men må kanskje få gjort det.? har ikke sånne der ting for og gjøre det.
normalt så byttet jeg 1 gang i uka ganske mye vann. av og til mer og avogtil mindre.

får ikke til og gjøre dem rene algene sitter sånn fast. men kan prøve en gang til selfølgelig .. å de steinene jeg har opp i der de er helt umulig.. har ikke kjøpt egen børste til akvariumet som ikke har vært bortig noe annet

ja har 2 praktpotia
Så du mener altså at jeg skal kjøpe flere planter?

Ja jeg vil si det er mye sirkulasjon. pumpa lager ganske mye *bølger* og liv i vannet. den står på tvers over akvariumet nå. altså i fra bakvegg og rett fram om framveggen.
timer lys er kanskje litt for mye. burde jeg redusere på det?

umulig og bli kvitt. hva må man gjøre for og bli helt kvitt dem?
hindre utbrudd? altså fjerne alt av alger som er der nå og da skal dem ikke komme tilbake med en gang? for en stunn siden tok jeg ut alt og gjorde alt rent. men kom for tilbake.
hvordan skrur man sirkulasjonen ned? det får ikke stille på den på en måte den peker rett fram.
pompa heter EHEIM , typ 2252 16 0. vist det sier deg noe
Det kan være greit å kjøpe vannverdi-testere på nett, da de er mye billigere i nettbutikker enn vanlige butikker (halv pris omtrent).
Du finner JBL testere her, veldig rimelig og bra nettbutikk jeg har brukt mye.

Jeg kan egentlig bare gjenta det jeg sa i stad; penselalger er veldig, veldig vanskelig å bli kvitt. Du klarer ikke å få renset grusen skikkelig for dem, der tror jeg nok du bare må bytte ut alt samme og kjøpe ny. Større pynte-steiner kan du koke og børste rene etterpå, da er algen død og lettere å fjerne. Plantene må også skiftes ut, da disse ikke går an å rense ordentlig.
Når alle disse tiltakene er gjort, pass på sirkulasjonen og juster den som beskrevet. Pass på at du ikke justerer den FOR langt ned da. Jeg har hatt Eheim Pro 2224 utvendige tønnefiltere over de meste, og disse er det en spak på toppen av filteret til å justere vannmengden/sirkulasjonen. Har du en slik? Har du utvendig filter?
Litt utenfor akvarie. men kjønte deg godt jeg

Har vel med at jeg har hørt og lest en del dialekt.

For eksempel Dette: Gje meg ei bidnetvåga, eg ha budla på bordet.

Til akvariet ditt igjen, Penselalger er som Mona sier et herk!

Ønsker deg lykke til videre i det minste.
Sidene fiskene svært sjelden dør av alger, må det være noe annet galt i akvariet ditt. Du bør absolutt ha dråpetester, slik at du kan holde øye med vannverdiene og passe på at de stemmer med fiskenes behov. Ikke kjøp slike 6-in-1 strips, de er ikke pålitelige. Du trenger tester for NH3/NH4, NO2, NH3, pH og GH.

I tillegg hadde det vært fint om du kunne fortelle hva slags og hvor mye lys du har, og hvor lenge du har det på hver dag ?
Liseee
S pompa heter EHEIM , typ 2252 16 0. vist det sier deg noe :)


Det var faktisk det jeg var redd for. Jeg tenkte istad "Det skulle ikke forundre meg om hun har EHeim 2252 pga alle de penselalgene...." Det filteret kalles en "kraftpakke" av en grunn. Det har utrolig kraftig sirkulasjon og vannet står ut fra det som en hard stråle. Ikke det minste rart at du plages med mye penselalger! Jeg hadde det filteret en gang men solgte det nesten med en gang. Ubrukelig om man plages med penselalger. Dessverre husker jeg ikke om sirkulasjonen lar seg justere med det filteret.

Spør du meg er uansett et innvendig filter for lite til et akvarium på din størrelse (240). Kan egentlig bare anbefale deg å kjøpe et utvendig tønnefilter i stedet.
da bynner jeg nå endelig og skjønne noe av det her akvariums styret
skal kjøpe meg sånne tester, noe annet middel som kan være lurt og kjøpe i samme slengen?

siden dem er så vanskelig og få bort får jeg bare satse på og få redusert det og vasket det skikkelig. går det ant og fryse de tingene? altså plastplantene og steinene for og få algene bort?

Ja stemmer bra det. den har ganske stort trykk den pumpa. kanskje lurt å bare kjøpe seg ei ny. du tar ikke tips(link) til ei billig og bra en? har ikke greie på det der med pumper så... fikk med pumpa med akvariumet når vi kjøpte det. hva kan den selges for den pumpa?



Nei tenkte og det at det ikke var normalt at de døde av alger. Kan være andre ting åsså som er galt eller bare at det er gamle for det er faktisk bare den ene typen som har død, hadde 6 å nå er dem 2. alle har ikke død på en gang då men litt etter litt...
skal kjøpe meg sånne strips og få sjekket det
Lys aner ikke hvor mange timer varierer veldig. men siden det ikke er jeg som har styrt med det lyse men de andre i familien min så står det vel på fra formidag til kveld trur jeg. reduserte ned på lyse når jeg ble plaget med det her å hadde det bare mindre på. men så tok familien min og bynte og skru det på.
aner ikke hva slags lys. er 2 lysrør i værtfall og selve akvariumet heter akva stabil.

B Skattebo
Litt utenfor akvarie. men kjønte deg godt jeg :-D Har vel med at jeg har hørt og lest en del dialekt. For eksempel Dette: Gje meg ei bidnetvåga, eg ha budla på bordet. Til akvariet ditt igjen, Penselalger er som Mona sier et herk! Ønsker deg lykke til videre i det minste.



hehe bra du forsto, men skjønner godt at de andre ikke forsto, godt nordnorsk hehe

takk skal du ha foresten
Nei, IKKE kjøp strips-tester...de kan føre deg helt på villspor fordi de er unøyaktige.

Hvis det stort sett er en type fisk som dør, er det mulig at vannverdiene i karet er feil for dem (pH og GH).

Det er nok ikke sirkulasjonen som sådan som fører til penselalger, men at CO2 løftes ut av vannet. Penselalger elsker vann med lavt CO2-innhold. Det kan hjelpe å bruke litt flytende carbo i en periode.
SilverShaded
Det er nok ikke sirkulasjonen som sådan som fører til penselalger, men .......

Jeg tillater meg å være uenig

Det er en grunn til at penselalgene ofte gror midt i verste sirkulasjonsbanen også. De vokser typisk på utblåsningsrøret for eksempel, eller gjenstander som står rett foran og treffes av utblåset. Kan være fritt for penselalger i akvariet ellers, men akkurat på de plassene kan den gjerne gro, for eksempel.

Men jeg tror helt sikkert lavt CO2 nivå også er en viktig faktor.
Det er jo sirkulasjonen som løfter CO2 ut av vannet, da. Der det er mest sirkulasjon, er det minst CO2. Jeg har en sterk sirkulasjonspumpe i det ene cory-karet mitt, men ikke en penselalge pga. nok CO2. Men...det blir spissfindigheter...for mye sirkulasjon er nok bakom her uansett
SilverShaded
Nei, IKKE kjøp strips-tester...de kan føre deg helt på villspor fordi de er unøyaktige. Hvis det stort sett er en type fisk som dør, er det mulig at vannverdiene i karet er feil for dem (pH og GH). Det er nok ikke sirkulasjonen som sådan som fører til penselalger, men at CO2 løftes ut av vannet. Penselalger elsker vann med lavt CO2-innhold. Det kan hjelpe å bruke litt [URLBLOCK1] i en periode.



Okei ikke strips altså. skal gå kjøpt sånne der ting
mona o
[QUOTE=SilverShaded] Det er nok ikke sirkulasjonen som sådan som fører til penselalger, men .......

Jeg tillater meg å være uenig

Det er en grunn til at penselalgene ofte gror midt i verste sirkulasjonsbanen også. De vokser typisk på utblåsningsrøret for eksempel, eller gjenstander som står rett foran og treffes av utblåset. Kan være fritt for penselalger i akvariet ellers, men akkurat på de plassene kan den gjerne gro, for eksempel.

Men jeg tror helt sikkert lavt CO2 nivå også er en viktig faktor.

skal på sikt få kjøpt meg en annen pumpe må bare finne en. ja du har rett er mye rundt utblåsningsrøret å plantene og tingene rundt det.
Hva kan jeg gjøre for og forebygge nå da? Hjelper det me oftere vann bytte og mere vann når man bytte? for og få algene bort lettere går det og legge plastplantene og steiner og utstyret i fryseren? leste det også gikk ant. Hva mer kan jeg gjøre for og forebygge sånn no?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap