Rengjøring av 20 l akvarium med kampfisk

Hei!
Jeg har ansvaret for en kampfisk i et 20 L akvarium på et kontor. Jeg lurer på om dere har noen gode råd til hvordan jeg best skal rengjøre akvariet og skifte vann? Jeg har vært en del og sett på nettet, så slik jeg har gjort det til nå er at jeg tar fisken over i egen beholder, før jeg fjerner rundt 2/3 av vannet med en slamsuger, vasker gjenstandene forsiktig i det gamle vannet, og fyller på med nytt vann. Har salt, Biotopol og bakteriekultur i det nye vannet.

Men fisken har slitt en del med enten finneråte eller sopp, og jeg lurer derfor på om han utsettes for for mye stress. Har latt det gå en god stund uten å vaske akvariet nå, for at han skulle få fred, men det blir veldig mye alger der! Er det noe jeg kan gjøre for å ikke få så mye algevekst? Det vokser på glass og alle gjenstander, og jeg føler akvariet blir veldig skittent av det.

Legger med et bilde av hvordan akvariet ser ut

Håper på gode svar, tar imot alle råd, om både sykdom, vask og vedlikehold!
Kan komme med noen tips.
1. Ta ut jeger flaska! Den troppa er av aluminium eller messing, det er ikke bra.
2. Ikke rot så mye rundt i karet, 30% vannbytte med slamsugung av bunnen en gang i uken er nok. Du trenger ikke vaske, eller ta ut gjenstandene, det bare stresser fisken. Filteret renses en gang i blandt, veldig lett i en bøtte med akvarievann. (Veldig viktig at det ikke renses for godt og at det ikke har vært noe annet enn akvarievann i bøtta!)
3. Glasset skraper du med algeskrape eller algemagnet.
4. Om kampfisken er syk, ta en vannprøve, sjekk at vannet ikke inneholder ammoniakk eller nitritt. (nh3/4 og no2) Dråpetester får du tak i hos de fleste dyrebutikker, stick test er ubrukelig.
Sopp kan enkelt kureres med hyppige, daglige vannbytte eller medisin, som esHa sine.
Takk for svar! Jäger-flaska er nå tatt ut! Men tingene i akvariet vil jo bli veldig overgrodd med alger hvis vi aldri fjerner det, vil de ikke? Finnes det noen gode tips for mindre algevekst?
Og hva gjør jeg dersom vannet inneholder ammoniakk eller nitritt da?

Hvis noen andre har noen innspill eller råd så tar jeg dem gjerne imot!
Amoniakk og nitritt skal alltid være på null. Hvis du har utslag på noen av delene må du ta 30%++ vannbytte hver dag til testene viser null.

Du kan fjerne alger med filtervatt eller en kjøkkenskrubb (MÅ være ubrukt!).

Men algene vil komme tilbake hvis du ikke fjerner grunnen til at de kom.
kutt ned på lystiden, fôr mindre og bytt vann regelmessig.

Noen andre kan sikkert gi litt bedre tips enn meg ang. algeproblemet, men ingen hadde svart deg hittil, så...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap