Oppstart av brukt akvarium

Jeg har fått et brukt akvarium på 80l, med alt utstyr. Det er noen år siden karet og filteret var i bruk, og det har stått oppbevart på et loft. Kan jeg bruke filteret/pumpen, hvordan vet jeg om den fungerer som den skal? Hva med grusen/sanden, kan den brukes, evt. hvordan vasker man det?
Siden det er noen år siden det var brukt sist, ville jeg nok tenke på å kjøpe inn nye filtermedier, i og med at det har stått på et loft. Kan være ganske fuktig der og fare for mugg. Skjedde med noe jeg oppevarte på loftet, og jeg måtte kjøpe nytt. Pumpa kan du helt sikkert bruke, hvis den ikke er i ustand. Dette finner du jo fort ut etter at du har montert den og skrudd den på!

Sjekk at karet ikke lekker! Fyll det opp ute og undersøk nærme. Da vasker du det i samme slengen (ikke såpe!) slik at det blir rent før oppstart.

Grusen/sanden kan brukes. Det kommer jo litt ann på hva slags fisker du skal ha, for eksempel så er det ikke fornuftig å ha grus hos gullfisk eller andre fisk som roter mye i bunnlaget, da disse kan få de små steinene satt fast i munnen. Putt grusen/sanden i en bøtte (halvfull), og skyll med vann samtidig som du roter rundt for å få vekk all møkk. Gjenta noen få ganger til vannet i bøtta er mer eller mindre rent.

Husk at fiskeløs innkjøring er en bedre metode (etter min mening) for fisken da de slipper å leve i et vann med høye verdier av giftige stoffer (ammoniakk, nitritt). Les deg opp på dette FØR du kjøper inn fisken. En innkjøring vil ta tid, gjerne 6 uker.

Vask gjerne over annet utstyr også med en oppvaskbørste som du kun bruker til akvarie, samt varmt vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap