Alger - hva gjør man med det?

Takket være gode råd her på siden har mine nybegynnerfeil (for tidlig anskaffelse av fisk, ikke lang nok innkjøring etc), nå rettet opp, og det virker som ting er på stell. Mine guppyer har til og med fått barn! 2 stk som virker å ha det bra.

Ser nå at roten jeg har begynner å få en del alger på seg, litt grønt med "tråder" som vokser opp. Hva gjør man med sånn. Vasker jeg roten i springvann? Skurer den? Koker den?

Har vannbytter med 20-30% bytte av vann 1-2 ganger i uken. Det fungerer fint, men jeg syntes når jeg skrur på filteret igjen etter seansen (bruker langt under 1 time) så er det akkurat som filteret spyr ut litt grums, og tross for VELDIG forsiktig fylling av nytt vann og alt ser så klart og fint ut, så blir det litt grumsete med en gang filteret går på igjen. Så har det etter hvert rettet seg, men er dette vanlig? Hatt akvarium nå i 4-5 uker, skylt filteret 1 gang da jeg ville sikre meg at det ikke var tett. Ellers virker det fint.

Takk for svar og hjelp.
Jeg går ut fra at du da har et internt filter i karet, som du stopper under vannbytter ? Hver gang man stopper et filter, legger grumset seg til ro i filteret, og når du setter det på igjen blir grums virvlet opp og kommer ut med de første literne som går i karet. Det er forsåvidt normalt nok, men hvis det er så mye burde du kanskje ta en liten titt nedi filteret og bytte finfilter (eventuelt skylle de andre filtermediene lett i akvarievann. Hvis det er mulig, er det smart å fange opp de første literne som kommer når du starter filteret opp igjen, da unngår du å få grumset tilbake ut i vannet.

Rota kan du got ta ut og skrubbe av i badekaret/dusjen. Det er ikke unprmalt at det blir litt alger i et nystartet kar. Hvor lang lystid har du ?
Takk! Du har helt rett, det er et innvendig filter, og takket være deg fikk jeg en ide hvordan unngå grums. Fint jeg kan skrubbe roten - jeg har nok litt lang lystid på ca 14 timer, skrur på og mater om morgenen, og har det på frem til kveld. Bør jeg kutte ned? hva med flere planter, vil det redusere algene? Har 4 planter per i dag, 94 liter tank.
Ja...på begge spørsmålene
Du bør absolutt kutte ned lystiden til 7-8 timer, og få lyset over på et tidsur. Jeg bruker flere av disse...enkelt og pålitelig.

4 planter i et såpass stort kar høres litt stusslig ut, de er med på fjerne overskuddsnæring i karet. Når det gjelder planter sier jeg som regel "jo flere, jo bedre"...
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap