Silikon i akvariet

Hei folkens! Relativt ny her, men jeg har et spørsmål som en av dere smartinger sikkert kan hjelpe meg med Har prøvd å google allerede, men jeg er ikke mann om å finne et godt svar.

Jeg har nettopp startet med akvarium etter en pause som har vart på 6 år. Jeg har nå blitt en del eldre, og syns det er morsomt å lage ting selv, i stedet for å dra ned på dyrebutikken og kjøpe/kjøpe her inne. Til mitt pågående prosjekt har jeg et 15L Wromak akvarium som jeg skal starte med for å se om dette er noe for meg. Her har jeg tenkt å ha enten en liten ancistrus (så får jeg se etter hvert om den kan trives på så liten plass), nigeria killli (ett par), og biereker. Nå har jeg brukt en kveld på å lime fast skifersten med silikon til baksiden av akvariet, fordi jeg ikke ville gå for en "falsk" bakgrunn (sånn rull som man teiper på på baksiden av akvariet). Spørsmålet mitt er nå om dette vil være trygt for fisken når det har tørket?

Innser at jeg kanskje burde ha spurt om dette før jeg satte i gang, men bedre sent enn aldri. Vil ikke ende opp med å ta livet av fisk helt uten grunn. Legger ved noen bilder så dere får litt innsyn i hva jeg snakker om

Mvh
Lars
Da har du desverre brukt feil silikon. Den på bildet inneholder sopp- og mugg-drepende midler, og dette er ikke noe særlig bra i akvariet. Til akvariebruk finnes det glass-silikon som er beregnet til dette. Så ja, det er alltid lurt å spørre her før man handler noe man ikke er 100% sikker på

15 liter er også veldig smått, og for lite for en ancistrus. Egentlig for lite til alt annet enn noen snegler og/eller reker. Ingen fisk burde tvinges til å leve på så liten plass. Det er også vanskelig å holde balanse i et så lite akvarium. Skrinlegg dette prosjektet og skaff deg et kar på minst 60 liter, så blir det noe helt annet !
Du tror ikke dette kan være kun ved påførsel? Og hvordan vet du at denne typen er sopp- og muggdrepende? Og hvorfor er dette farlig?

Takker for svar
Plussmedlem
Nei, det er ikke kun ved påførsel.
Bygningssilikon gjør gjerne det, det er i hovedsak det som skiller det fra akvariesilikon. Men det er du som har silikonpatronen og dermed fasiten, ikke vi.
Fordi mugg og soppdreper er giftig. Det kan skade og drepe levende organismer.
Denne silikon-typen er beregnet på beuk i sanitær-anlegg, som badefliser, dusjlister o.l. , derfor har den mugg- og sopp-dreper. Og det er bare å lese produkt-bladet, så ser man det.
Tilfeldig bekjentskap
© Are Gjerde
Reklame for plussmedlemskap