Mat og stell ved ferie

Reiser i høstferien bort for første gang fra akvariet, og ønsker å gjøre ting riktig. Tenker å investere i en timer til lyset, slik at jeg får regulert lystiden. I tillegg har jeg sett på disse forings "blokkene" fra Tetra, noen erfaringer der? Blir borte fra en onsdag til søndag, og skal ha min mor til å svinge innom og se til, men jeg må ha ordnet slik at alt skal være mest mulig på stell. Forslag og råd mottas med takk!
Fiskene vil klare seg uten fôr men du er borte.

IKKE bruk feriefôret!
B Skattebo
Fiskene vil klare seg uten fôr men du er borte. IKKE bruk feriefôret!

Hvorfor ikke, egentlig? Og hvor lenge klarer fisk seg uten for?
Dem klarer seg i ca 1 uke uten mat.

Dem finner rester av mat i sand/grus.
Et annet + er om det er ekte planter i karret.


Ferie fôr gjør mer skade i akvariet enn godt.
Støtter meg på kommentaren om å ikke bruke ferieforet da jeg selv har opplevd dette negativt. Hos meg oppløste ikke maten seg og den ble liggende med noe slimaktig gugge rundt seg. Så ut som den ble råtten. Vannverdiene var ikke gode når jeg kom hjem etter en uke og når jeg åpnet lokket på karet så gikk jeg nesten i bakken av lukten

I dag gjør jeg heller et godt vannbytte før avreise og dette holder i massevis hos meg
alexandernk Ja dette er sant.
Vannverdiene var helt på skakke da jeg kom hjem selv etter og ha testet ut feriefôr.

Testet da sener med å ha en/ei som matet for meg mens jeg var borte, men heller ikke dette gikk bra.
Så da fant jeg ut at jeg skulle teste det ut mens jeg var hjemme og ikke mate på ei uke+. Dette gikk fint. Fiskene fant mat i sanden/grusen + plantespisendefisk gikk på plantene om nødvendig.

Tips:
Gi mat+vannbytte dagen før du drar da gå dette som en drøm


Takk! Det føles betryggende at det går greit å være borte. Skal ta et godt vannbytte 40%?), og mate bra før vi reiser. Har akkurat fått et par baby guppyer, så barna er ekstra vare på at alt skal gå bra. Supert med god hjelp på denne siden!!
Det høres bra ut dette Pass på og ikke gi masse mer mat siden dette kan ødelegge vannverdiene. Fiskene vil nok fint klare seg. Om guppybabyene død så kommer det nok flere innen 1 mnd.

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap