Jeg har driti meg ut

Jeg har driti meg ut, og kjøpte fisk (6 platy + 1 kampfisk) 1 dag etter at akvariet var satt opp, etter råd fra dyrebutikken. Akvariet er på 70 liter (Juwel).

Nå har karet stått i 3 uker, alle fisker lever (enda), og NO2-verdiene har gått fra 0,3 til 0,2 den siste uka (målt med JBL). Har byttet 30% vann så å si hver dag, tilsatt "Easy Life Filter Medium" og salt, og marginal foring.

Så mine spørsmål:

1) Hvor lenge klarer fiskene å leve med en nitrittverdi på 0,2 ppm?
2) Har også skjønt at platy krever langt hardere vann enn kampfisk (hvorfor opplyste ikke selger meg om dette??) Finnes det noen ideell hardhet kampfisk og platy kan leve i? Hardheten i vannet mitt er på bare 3 Kh
3) Bør jeg levere tilbake fiskene? Det ser ut som de trives, men den ene platyen har blitt ganske rød rundt gjellene
Har gjort samme tabba selv tidlige så har lært av erfaring:

NO2/Nitritt være helt 0,0 for at fiskene skal ha det bra.

Om du velger og beholde fiskene MÅ det byttes 30-50% vann i karret hver dag i lang tid fremover(opp mot flere uker)bytting av vannet å gjørerdaglig helt til filteret er innkjørt skikkelig.

Om du velger og ha/eller alt har maller/Ancistrus så husk dropp salt i vannet.
Grunn: Dem tåler IKKE salt i vannet.

PS! Det beste for fiskene er om du leverer dem tilbake.

Vent til du har fått målt alle verdier for så og se derfra hva slags fisk som passer i ditt vann.

Takk for svar!
Jeg har en diger JBL-koffert hvor jeg kan måle "alt" av verdier, men har bare målt temperatur, kalk, hardhet, ph, NO2, NO4 og NH4 annen hver dag frem til nå. Jeg har "kontroll" over de andre verdiene tror jeg, siden de ligger innenfor det som er akseptabelt. I hvert fall for kampfisken med tanke på hardheten.

Noe annet viktig jeg bør måle?

Når jeg bytter vann, bør jeg tilføre Easy Life Filter Medium hver gang? Eller holder det bare å bytte vann (i samme temperatur)?

PS : Har ingen maller/ancistrus, kun platy og kampfisk.

EDIT : Endringsmulighetene for første post er deaktivert, men jeg mente GH og ikke KH med tanke på hardheten i vannet.
Hvis fiskene har gått i karet i 3 uker, har du kommet langt på vei. Det er bare å fortsette med vannbyttene til NO2 er stabilt på null. Fiskene tåler 0.2 ppm over en periode, dvs de overlever, men det kan ikke garanteres at de ikke får langtidsskader. Jeg syns imidlertid ikke det er så ille at du burde levere dem tilbake, iallfall ikke på nåværende tidspunkt.

Du behøver ikke bruke filter-medium ved hvert vannbytte...friskt vann med riktig temperatur skulle holde. Men luft det gjerne over natten, og/eller bruk Seachem Prime i stedet.

Kampfisken klarer greit en GH på 8-9, som er et akseptabelt kompromiss for platyene.

Da har du lært at dyrebutikk-ansatte har liten peiling på fisk og akvaristikk. De er selgere, og måles på hvor mye de selger...ikke på hva de kan. Spør heller her før du handler.
Takk for svar!

Da er det bare å brette opp arma og bytte vann hver dag
Jeg bruker en sånn "hevertdings" når jeg tømmer ut vann fra akvariet. Skal jeg stappe denne ned i sanda for å prøve å suge opp mest mulig møkk, eller holde den mest mulig midt i karet?
Å stappe den ned i sanda vil bare virvle opp sand både i vannet og opp i heverten, og det er ikke nødvendig. Vift forsiktig med den over sanda, sånn at grumset virvles opp og forsvinner opp i heverten.
Du behøver ikke slamsuge hver dag, med mindre det er mye rusk på bunnen. Ellers gjør man gjerne dette ved 'normale' ukentlige vannbytter. Det har mye å si for bio-belastningen i karet, og det avlaster filteret en god del.
Skattebo nevner at salt ikke skal brukes til Ancistrus, men det må da også gjelde platy og kampfisk? Undrer meg stadig over at folk har i salt til ferskvannsfisk (annet enn ved medisinering) - hvorfor? Eller er det i dette tilfellet en slags mystisk "kur" man bruker når man kjører inn med fisk? Høres uansett helt hull i hodet ut, må jeg si. Derfor ville jeg sagt: dropp saltet! Og så får noen arrestere meg hvis det ble helt galt

Iallafall - lykke til med vannbyttene, får håpe det går bra! )

Sant nok det skal/kan kun brukes ved sykdom.
Altså denne.

Akvariesalt Ektozon.
PS! Maller tåler ikke dette.
Dette er en bedre type medisin forresten

Jeg tror dere har misforstått litt ang. "salt".
Kuledrøm : salt, i form av f.eks. rent havsalt, kan ha en misjon for andre fisker enn de som lever i vann med innsig av saltvann (levendefødere og enkelte regnbuefisk f.eks.). Det kan hjelpe på osmosen, og gjøre at fisken puster bedre. Dette kan være bra om fisken har vanskeligheter med å ta opp oksygen grunnet nitritt-forgiftning. Men da snakker vi veldig små konsentrasjoner...ikke noe sånt som anbefales til saltbad. I slik høyere, mer "terapeutisk" konsentrasjon får det en dobbel-funksjon, fordi sopp og enkelte bakterier mistrives under slike forhold. Jeg ville egentlig ikke klassifisere dette som "medisin".

Skattebo : Ektozon-salt er det slett ikke nødvendig å bruke. Det er dyrt vanlig salt som er spesialpakket som akvariesalt. Av 100g fins det klorid-salt av kalium (KCl), litt bor og litt magnesium...tilsammen litt over 1 gram. Resten er vanlig salt (NaCl). Dette er heller ikke å regne som medisin, vil jeg si.
Esha-produktene er stort sett dyrt vann med små konsentrasjoner av aktive stoffer. Noen ganger er det nok til å fungere, andre ganger ikke. Har man "skikkelig" sykdom, fins det medisiner som er mindre bredspektret og mer virksomme. Fordelen er at de lave konsentasjonene vanligvis ikke slår ut filterbakterier, og at det kan brukes av akvarister som egentlig ikke aner hva som er feil med fisken (fordi det har "litt av alt").
Nettopp

Er bare ikke så flink og ordlegge meg :-P
Hmm! Dette skjønte jeg ikke helt. Mener du med det at alle ferskvannsakvarier bør tilsettes salt jevnlig (ved vannbytte), eller at man bare skal gjøre det i situasjoner med f.eks. nitritt? Jeg bruker ikke salt i akvariet mitt, ihvertfall, for det trodde jeg var fy-fy...?

Beklager litt "off topic", trådstarter, nysgjerrigheten på alt og intet tar overhånd noen ganger...
Nei, jeg mener ikke at fisker som aldri kommer borti salt i naturen behøver salt i vannet. Jeg mener absolutt at ferskvannsfisker får være ferskvannsfisker ! Ikke bruker jeg salt selv heller. Men i en stresset situasjon kan det hjelpe på oksygenopptaket, som ofte blir dårligere når fisk er litt "på randen". Man ser ofte at gjellene da går veldig mye og fort, eller at de gisper i vannflaten. Så ved mistanke om nitritforgiftning vil det ikke skade med bittelitt salt...det skal ikke mye til. Vi snakker altså ikke saltlake akkurat..
Jeg så ikke for meg saltlake, nei, haha. Men det du sier høres fornuftig ut, som vanlig. Min tanke om "mystisk kur" var nå ikke helt på jordet, da, bortsett fra at den ikke var mystisk, men logisk... Jepp, nok om det! :-P
Det står på pakka at den hjelper bl.a. for å bekjempe nitritt. Og at doseringen skal halveres dersom du har maller i akvariet.
Hvis det er salt du mener, så bekjemper det ikke nitritt,

Er det Easy-Life "Flytende Filter" du mener, så har jeg testet ut dette, og mine funn er at Seachem Prime fungerer bedre og er tryggere å bruke..
Det er "Noraq Akvariesalt".

Det står i hvert fall på pakka at det forebygger nitrittforgiftning.

http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=815&pageId=273
Noraq's akvariesalt er også omtrent rent NaCl (vanlig salt) slik som Ektozon. Det forebygger ikke nitrittforgiftning, men det hjelper dem å ta opp mer oksygen i en slik stress-situasjon.
Les det står i post 9.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap