Ny dekorasjon og innstillinger på pumpe

Hei!

To spørsmål. Først det første også det andre.

Vi har kjøpt en ny stein som vi skal legge i akvariet. Burde vi gjøre noe med steinen først?

Spørsmål nummer to: vi har en Fluval U3 pumpe. Den har en dings på toppen som er over vann og det er mulig å stille på pumpen slik at det kommer ganske mange bobler ut av den.

Vi har foreløpig tre guppyer og to små slamsugere (husker ikke artsnavnet). Guppyene reagerer veldig når jeg skrur pumpen på fullt. Det virker ikke som de stresser, mer som at de liker strømmen og prøver å svømme i den.

Er det skadelig for fisken at pumpen lager så mange bobler og blåser ut ganske sterk strøm? Akvariet er på 60 liter.
Det er ingen fisk som ER eller heter "slamsuger". Ingen fisk spiser slam. Det du antageligvis sikter til, er vel en ganske vanlig alge-eter? Er den brun og har sugemunn, tipper jeg det er den alminnelige Ancistrus (finnes også i gulhvit utgave, albino)

Guppy er en fisk der sælig hannene har lange, tunge slør. Dette gjør det tungt og slitsomt for dem å svømme i vann med sterk sirkulasjon. Finnene fungerer som et seil som blir tatt av strømmen og presser dem avgårde. Dette er utrolig tung for dem i lengden. Derfor ville jeg dempet sirkulasjonen noe i et kar med guppyer. Det kan se ut som de oppsøker det, men det er mest sannsynlig fordi instinktene deres forteller dem at der vann kommer fra, finnes det en utgang til mere vann (elver og bekker). De tror altså at de er i ferd med å komme seg videre Mange slags fisk gjør det (svømmer mot sirkulasjonen). De vet jo ikke at det er en pumpe og forstår seg ikke på det.

Dette med bobler eller ei i et akvarium er vel litt en smakssak. Personlig kan jeg ikke fordra bobler i vannet, da jeg finner dem forstyrrende og bråkete. Husk at fisker også har hørsel, og vann bærer lyd utrolig godt! Det kan bli støyete for dem også, som må leve i det. Men jeg antar at liker man den slags og synes det er pent, så er det jo fritt frem

Den steinen du har kjøpt, hvilken farge er det på den? Er den svart eller grå eller brun, skyll av den støv og rusk og putt den i akvariet. Er den hvit eller blank-aktig eller ser ut som "is" eller "krystall", ikke bruk den. Det kan forandre vannverdiene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap