Vannverdier

Så.. jeg kan begrepene, og forstår mer eller mindre godt hvordan systemet fungerer, og aldri hatt noen problemer på det området med akvariene mine. Jeg er 18 år og har hatt akvarium som hobby siden jeg var rundt ca 14 år. Litt av og på selvfølgelig. Men etter nylig oppstart av 2 kar har jeg lyst å fordype meg litt i mer av all informasjon som er der ute. Jeg har ikke 100% kontroll på det som har med verdier å gjøre.

Så det jeg lurer på er.. jeg har alltid kjørt akvariene mine i gang 1-3 ukers tid før jeg putter fiskene oppi. For det skal man jo alltid gjøre, men jeg skjønner ikke helt hva som skjer oppi der i de ukene uten fisk. Det jeg ikke heeeelt forstår og ikke har funnet ut av er hvordan syklusen går rundt uten at fiskene er der i innkjøringsfasen? Det er jo de som kommer med avfallstoffer? og må jo ikke det til for å gå rundt? Kommer algene med avfallstoffer kanskje? eller er jeg helt på bærtur? Jeg får ikke den ene brikken til å passe, og jeg holder på å lage en film for ferskinger for å få litt klarhet i ting.

1 ting til. Jeg er gått tom for tester som fulgte med det ene karet. Hvor får jeg kjøpt tester som måler både PH, GH, NO2, NO3 til en billig penge? Jeg er student så lever på budsjett.
Det du lurer på her er helt sentralt for forståelsen av hvordan akvariet fungerer, ja.
Å sette opp et kar og la det bare stå der fører ganske riktig til svært liten utvikling av de filterbakteriene vi vil ha. Og 2-3 uker er ihvertfall ikke nok ! Du har rett i at det må finnes en forurensnings-belastning for at bakteriene skal utvikle og formere seg. Det som skjer er at fiskenes avfallsstoffer brytes ned av organismer i vannet, til sine enkelte bestanddeler. Den viktige komponenten her er ammoniakk...det er hva filterbakteriene "spiser". En gruppe filterbakterier bryter ned ammoniakk (NH3/NH4) til nitritt (NO2). En annen gruppe oksyderer nitritt til nitrat (som er relativt uskadelig for fisk). Siden ammoniakk og nitritt er svært giftig for fisk, er en gammeldags innkjøring med "innkjøringsfisk" en tortur for fiskene. Det er dessuten veldig jobbig, da man stadig må skifte vann for at fiskene ikke skal stryke med.

Istedenfor bruker ansvarsfulle en fiskeløs innkjøring, der vi rett og slett tilsetter ammoniakk i akvariet for å "simulere" fisk og skape belastning...mat til bakteriene altså. Produktet vi bruker er Lilleborg Salmi, som du finner i dagligvaren. Dette tar ca. 5-6 uker, og krever at man gjør daglige målinger og justering av ammoniakk-nivået i karet. Les mer om Fiskeløs innkjøring her.
Du finner også min startdose-kalkulator for Salmi her, der er det også nyttig info til selve utførelsen.

Lag deg din egen personlige akvarietråd, ved å starte med info om karet, og som en slags logg for prosessen. Og vi her på AF hjelper deg selvsagt gjennom innkjøringen, det er bare å spørre om hjelp
Tusen takk for svar! Nå ble plutselig alt så mye enklere å forstå! Jeg fikk fatt på en 280L i går på finn, så nå har jeg fulgt tipset ditt og laget meg en tråd
Denne gangen skal karet startes opp på riktig måte! Og en måte uten at fisk skal lide, derfor skal salmi kjøpes inn!

tråd: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=79132
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap