Noen spørsmål ang. ancistrus

Hei,

Har tenkt å skaffe meg ancistrus ettersom karet begynner å få alger på steinene, glasset og bunnen.
Lurte på om 1 er nok til en 60l? og kommer den til spise algene overalt i karet, eller kun f.eks det som er på steinene, hadde fine hvite sandkorn som har begynt å bli grønne og brune nå.

også 1 spørsmål til, leser at den trenger en rot til å gnage på etc. lurte bare på om det kan være hvilke som helst så lenge jeg koker det et par ganger før jeg har det i, eller må det være spesielle rot som jeg kun får tak i dyrebutikken?
Ancistrus er flinke så lenge de er små. Spiser overalt. Spiser vel på de fleste røtter, utenom mopani. Ville nok hatt noen flere enn en i karet. Jeg har tre yngel på 3-5 cm i min 60 liter og et voksent lekspar i hver av de andre karene, samt masse småyngel.
Rasti
Lurte på om 1 er nok til en 60l?

Ja, det er nok, synes jeg. En 60 liter er egentlig i minste laget for en fullvoksen Ancistrus med tanke på hvor mange cm karet er og hvor mange cm fisken faktisk blir. Men det kan du løse ved å kjøpe en liten en, ha den til den er blitt for stor og så selge den til noen som har bedre plass. Så kjøper du en ny liten for pengene og starter forfra.

Rasti
også 1 spørsmål til, leser at den trenger en rot til å gnage på etc. lurte bare på om det kan være hvilke som helst så lenge jeg koker det et par ganger før jeg har det i, eller må det være spesielle rot som jeg kun får tak i dyrebutikken?


Du bør kjøpe en rot i zoobutikken, spør etter det som kalles mangrove-røtter, da disse er av såkalt hardwood tre, eller treslag som er veldig harde og har høyt innhold av garvesyre og derfor er veldig holdbare under vann. Man skal ikke putte hvilken som helst røtter man finner ute i akvariet, de kan avgi stoffer (om det er fra nåletre f.eks.) eller råtne for fort slik at vannet råtner og alt blir forpestet i akvariet.
Røttene i zoobutikken er av treslag som f.eks. teak, som er veldig holdbart og kan holde flere år under vann.

Du trenger ikke koke røttene du får kjøpt i zoobutikken, bare skyll den ren under dusjen, så du får vekk løst rusk og flis og støv.
Takker for svar fra begge to
Mine Ancistruser spiser på Mopanirøtter, i tillegg har de selvsagt mangroverøtter.
Har lest at det er en myte at de må ha mangrove for fordøyelsen, men jeg har det allikevel for sikkerhets skyld.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap