Algeangrep i karet

Hei.
Har et 80-liters kar med Akvastabil T-5 belysning. har noen få hurtigvoksende planter i karet, men definitivt ikke noe plantekar.

Det tok to uker så var karet grønt av alger på glass, trådalger og flytealger. Jeg har bestilt UV-belsyning som jeg vil koble på mitt utvendige filter, som vil bidra til en liten forbedring, men hva annet kan jeg gjøre??!?!?

Må jeg ha flere krevende planter som tar mer av energien?

Info:
80 liters kar.
Seks timer med belysning (dette, bare tilpasset mitt 80 liters kar)
Kan du måle nitrat- og fosfat-verdier ?
Det kan jeg gjøre i morgen tidlig. Spiller virkelig dette inn? Det var nytt for meg
Ja, forholdet mellom nitrat og fosfat spiller inn.
Kjøpte du plantene privat eller i butikk? Jeg hadde ikke en eneste alge i mine akvarier på mange år, men så kjøpte jeg planter privat og fikk en rekke algearter, bl. a trådalger, som jeg så slet med å bli kvitt i flere år etterpå.
Men, til slutt fikk jeg utryddet både algene og pestsneglene som jeg fikk med på kjøpet.

Jeg vet dog ikke hvordan jeg endelig ble kvitt de, for jeg prøvde alt mulig uten hell, og til slutt ga jeg bare blaffen, og plutselig en dag var det ikke en eneste liten alge i karrene mine, og de forsvant sammen med pestsneglene. Vannverdiene var de samme hele tiden, og samme fiskebestand og samme mat, temperatur osv. Ingen endringer.

Noen ganger kan man bare ikke forklare hvorfor man får alger, eller hvorfor de brått forsvinner.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap