Guppy og kardinaltetra

Hei,

Vi har startet akvarium for første gang, etter en ventetid på ca 4 uker kjøpte vi tre guppyer og to små fisk som ligger å suger på ting (husker ikke hva de heter). Nå har kjæresten nylig vært i dyrebutikken å kjøpt 5 kardinaltetra.

Jeg sjekket de ut i fiskebasen og ser at de har forskjellige behov for PH og hardhet i vannet (guppyer og kardinaltetraer). Dyrebutikken forsikret kjæresten min om at dette er fisk som passer godt sammen.

Hva mener dere?

Nitritt nivået har godt litt opp etter vi fikk kardinaltetraene, men vi er igang med å renske bunnen for avføring og gjøre daglige vannbytter for å motvirke dette. Er det normalt at nitrit nivået går opp når nye fisk blir introdusert? Akvariet vårt er på 60 liter.
Det er helt riktig, kardinaltetra har helt andre krav til vannverdier enn guppy og de er overhode ikke kompatible. Kardinaler skal ha veldig surt og bløtt vann. Dyrebutikken selger deg gladelig hva som helst...de er selgere og har lite kunnskap om fisk og akvaristikk. Råd fra dyrebutikker fører til en mengde døde fisk. Desverre gidder ikke folk skaffe seg noen kunnskap om akvaristikk før de skaffer seg akvarium og fisk.

Hvis karet ikke ble aktivt innkjørt vha. fiskeløs innkjøring, vil filteret ikke være innkjørt og nitritt oppstår. Det høres ut som dette kan være tilfellet her...hvis karet var skikkelig innkjørt, ville det ikke oppstått nitritt. Daglige målinger og vannbytter kan redde fiskene.
Akvariet stod fiskeløst i 4 uker og vi målte ingen nitrit i det dagen før vi kjøpte fisk, vi hadde også 5 fisker i det i ca to uker uten å måle noe nitritt, det var først når vi la til kardinaltetraene at vi kunne måle litt nitritt (0,2).

Burde vi latt det stå lenger før vi la til fisk?

Er dette grunnlag for å klage til butikken? Jeg har ikke lyst til å ha fiskene når de ikke trives i vannet og jeg synes det er utrolig uprofesjonelt av dyrebutikken å gjøre slikt! Er det noen som har erfaringer med å ta fisk med tilbake til butikken i slike situasjoner?
Nitritt utslaget har IKKE noe med feil fisker å gjøre, med derimot belastningen på pumpa/filteret.

Husk dyrebutikkene er der for å selge ikke være lærere for oss andre.

Les deg opp selv på ting.
Da kan du selv være til hjelp i dyrebutikker du besøker om dem selv står fast og trenger eller vil ha hjelp.



At akvariet bare står der hjelper ikke. Bakteriene som skal dannes trenger mat. Den maten er vanligvis avfallstoffene fra fiskene, men man kan kjøre inn karet ved hjelp av salmi slm simulerer fiskeavfall. Les mer om det her

Grunnen til at du ikke har hatt nitritt før nå er fordi bakteriene som gjør om amoniakk til nitritt ikke var mange nok. Det er bare en tilfeldighet at det kom samtidig med fiskene. Altså du har hatt amoniakk før nitritt som kan være like giftig.

Du bør klage til butikken, men jeg vet ikke om du får noe tilbake for det.
Ar du ikke målte nitritt dagen før, er nok helt naturlig, hvis det ikke fantes bakterier til produsere det.
Det behøves to spesielle ulike grupper med filterbakterier til å ta seg av nedbrytningen av fiskenes (og plantenes) avfall. Den ene gruppen "spiser" ammoniakk, som er resultatet av fiskenes avfallsstoffer, De bryter ned dette til nitritt, som igjen omformes til nitrat av den andre gruppen bakterier. Dette kalles nitrogensyklusen og den foregår overalt i naturen.

Men hvis det ikke finnes noen fisker til å produsere ammoniakk, kommer heller ikke nitrogensyklusen i gang. For å "simulere" at det er fisker i karet tilsetter man derfor ammoniakk i karet for å dyrke frem disse filterbakteriene, vi kaller prosessen "fiskeløs innkjøring". Du kan lese mer om dette her.

Å la karet stå der i 4 uker skaper altså ikke en innkjøring i særlig grad. Når det kommer fisker i karet, vil det da selvsagt dannes ammoniakk, uten at det fins bakterier til å bryte den ned.

Som sagt er ansatte i dyrebutikker der for å selge, og deres kunnskaper er ofte meget mangelfulle. Ta en titt på denne tråden, så ser du ett eksempel på en annen som lot seg veilede av dyrebutikken. Her på forumet ser vi dette gang på gang....folk havner her på forumet når de får problemer og fiskene begynner å dø av sine egne avfallsstoffer, fordi råd fra dyrebutikken har blitt fulgt. Enhver er selv ansvarlig for å skaffe seg de kunnskapene som trengs for å holde levende dyr, og det er trist at dette ofte ikke skjer når det gjelder fisk/akvarium.
Vannlilje: Jeg tviler på at det vil hjelpe å klage på di ansatte siden ikke alle har like god peiling på alt.

PlingPlong: Det du kan gjøre er å ringe dem og si ifra om at det er feil fisker til vannverdiene dine.
Og samtidig spørre pent om dem tar dem tilbake og om du får pengene tilbake eller at det kan brukes som mellomlegg på rett type fisk til vannet ditt.

Om jeg har rett på stedet du er fra og har handlet der jeg tror, så kjenner jeg dem der du har handlet fiskene mega godt.

Dem har forresten 8 dagers bytterett på fiskene sine.
Om det skal byttes fisk, Ta med fiskene som er døde eller levende og kvitteringa på kjøpet.
Husk å skrive ned datoen fisken døde dersom dette skjer.
Dette går litt fort i svingene. Vi vet jo ikke hvilke vannverdier hun egentlig har i karet sitt. Hvis vannet er surt og bløtt, er det guppyene som ikke passer...er det hardt og basisk, er det kardinalene som ikke passer.
Så det hadde kanskje vært en ide å spørre trådstarter hva slags pH og GH hun faktisk har ?
SilverShaded
Dette går litt fort i svingene. Vi vet jo ikke hvilke vannverdier hun egentlig har i karet sitt. Hvis vannet er surt og bløtt, er det guppyene som ikke passer...er det hardt og basisk, er det kardinalene som ikke passer. Så det hadde kanskje vært en ide å spørre trådstarter hva slags pH og GH hun faktisk har ?


Ja sant det du sier her. HAN kunne gitt oss vannverdiene så kan vi sikker hjelpe til med forslag. Om det trengs.
OK her var det endel ny informasjon. Vi trodde det holdt å ha akvariumet stående i noen uker. Det er vanskelig å finne riktig informasjon på nettet og de vi spørr i dyrebutikken gir forskjellige og veldig vage råd.

PH verdien er på 7,6 nå, blåfargen er kanskje til og med enda litt mørkere.

GH har vi ikke testsett for så det vet vi ikke.

Jeg forstår nå at vi ikke må høre på de i butikken, men jeg synes det er litt ansvarsfraskrivelse å si at de bare er selgere. De selger levende dyr og burde ikke gi råd med mindre de vet hva de snakker om.

Damen i butikken sa at kardinaltetraene og guppyene gikk helt fint sammen og vi har jo ingen grunn til å ikke tro henne.. Hun jobber jo i en dyrebutikk? Jeg er skuffet over kunnskapsnivået dere og mangelen på ydmykhet.

Hvilken konsekvens har det for kardinaltetraene at PH-verdien er så høy? Hvis dyrebutikken ikke vil ta tilbake kardnialtetraene, hva burde vi gjøre da?

Jeg testet nitrit igjen i dag og verdiene er ikke blitt høyere. Fortsatt 0,2 og utifra det jeg har lest på nettet så kan fiskene overleve dette? Vi fortsetter å bytte vann hver dag
Dersom dem ikke tar fiskene tilbake så kjøpe et akvarium til og holde dem hver for seg.

Da jeg startet med 1 akvarium i 2009 var det vel så endte jeg på med 6-7 kar til slutt før jeg avviklet det å ha akvarium i 2,5år.
Har nå startet opp igjen så foreløpig har jeg 1.

GH er like viktig som pH, særlig for de artene som kommer fra biotoper med høy GH. Offentlig kranvann i Norge har ofte lav GH, noe som fører til at akvarister som holder levendefødere (som guppy, platy og sverddrager bl.a.) må bruke mineralpreparater for å heve GH. Så test for dette er nesten et must

En pH-verdi på 7.6 er alt for høyt for kardinaltetra...de skal helst ikke ha over 6. Det er derimot akseptabelt for guppy og sugemaller. For kardinalene vil høy pH føre til at kroppens funksjoner ikke har de betingelsene som trengs, og dette kan føre til systemsvikt og sykdom.

Problemet med dyrebutikk-ansatte har eksistert i mange år. Butikkene bruker ofte studenter og annen ungdom som ikke er akvarister i det hele tatt og ikke blir målt på annet enn deres evne til å selge. Billig arbeidskraft. Hvis man leser deres stilling-ledig annonser, ser man at de kun legger vekt på pålitelighet og evne til å omgåes kunder. Sånn i parentes bør man ha "interesse for dyr".

Nei, nitritt på 0.2 ppm dreper ikke fisk direkte. Nitritt medfører at fiskens røde blodlegemer ikke kan ta opp nok oksygen. Dette fører selvsagt til at kroppens organer ikke får tilstrekkelig O2, og dette gir langtidsskader over tid.
Hvis dyrebutikken ikke vil ta dem tilbake, kan du avertere dem til salgs (under Rubrikk her på AF), eller gi dem bort til noen som har "riktig" vann til dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap