Hvor mye lys?

Hei!

Har kjøpt meg et Fluval Edge akvarium på 28L, og dette har innebygd LED dag-og nattlys. Har hørt rykter om at lyset maks skal stå på i 10 timer? Stemmer dette? Isåfall, er det det vanlige lyset? Kan "nattlyset" stå på om natta, eller teller det også med i de 10 timene? Akvariet står jo i stua, så det får jo dagslys fra vinduene også..

Forløbi har jeg 3 guppyhanner. Tenkte å utvide med noen neontetraer og kanskje noen otocinclus etterhvert. Elsker den nye hobbyen min!


På forhånd takk for alle svar!
Velkommen til hobbyen!

Ja, man burde ikke ha på lyset mer enn 10 timer. Gjerne litt mindre enn det også. Hvis du har lang lystid kan du fort få alger. Det er for fiskene også. I naturen er det jo også lyst om dagen og mørkt om natta. Om nattlys telles i de timene vet jeg ikke.

Å ha fisk i en 28 liter er ganske på kanten. Du bør opp i 60 liter eller mer. Fiskene får lite svømmerom og bor trangt med hverandre. Guppy og neontetra burde ikke bo i samme akvarium, for de krever forskjellige vannverdier. Guppy trenger ha hardt og basisk vann, mens neontetra (og otocinclus hvis jeg husker rett) trenger bløtt og surt vann. Du kan se kravene i fiskebasen. Har du målt vannverdier i krana og i akvariet?

10 timer er absolutt maks, vil jg si. Da regnes ikke månelys. I et nyoppsatt kar er 6-7 timer nok, ellers blir det raskt mye alger i et slikt kar.
Månelyset er noe du kan bruke etter smak...personlig syns jeg ikke det bør stå på hele natten, men noen timer om kvelden.

Er karet skikkelig innkjørt, og hvilke vannverdier har du ? Har du "guppy-vann" (hardt vann med høy pH) ? I så fall bør det ikke gå tetraer der, da de skal ha helt motsatt vann, bløtt og surt. Heller ikke otocinclus er så ideelt i slikt vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap