Sump?? vs utvendig filter?

Har fattet litt interesse for sump som filter. Noen som har link eller informasjon om dette? Vil det enkliggjøre vannbytter hvor man kan gjøre vannbytte fra karet med sumpen?
Kan jeg bruke et kar på 80 liter som sump for tre kar på 200 liter?

La dette på nybegynner da spørsmålsformuleringen gjenspeiler nybegynnerspørsmålet

Sump
Hei.

Kan ikke så mye om sump, men mange av dine spørsmål blir besvart i denne gamle tråden her:

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=45409

Ulempen, slik jeg har forstått det, med å kjøre en sump til flere kar er hvis du får sykdom i det ene karet så vil det smitte over i de andre ganske rask.
Her har du en film om hvordan å lage en type sump, han har filmer om flere typer sumper + litt andre ting

Hadde vært litt skeptisk til å bruke en sump til flere akvarier, mtp sykdom, og hvis fiskene i de forskjellige karene ikke skal ha like vannverdier så er det umulig å få til med en sump. Men er absolutt mulig, på kanalen til han jeg sendte deg link til har han også en film der han viser hvordan du kan gjøre det

Edit: Her er en film om hvordan å lage en overflow hvis du ikke har lyst til å kjøpe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap