Kjøre inn akvarium med filterguffe...?

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe et brukt 22 L akvarium til små yngel.

Følger med pumpe, men regner med denne må vaskes og kjøres inn på nytt.
Har sett flere steder hvor folk kjører inn nye akvarium med "filterguffe" fra et allerede innkjørt akvarium.

Er dette en grei metode? Burde jeg i så fall tilsette litt og litt filterguffe over flere omganger, eller holder det å gjøre det en gang?

Setter pris på synspunkter og forslag
Hvis filteret har stått tørt, må det vaskes og kjøres inn på nytt, ja. Filtermediene bør i så tilfelle også byttes...regner med det er svamper av noe slag.

Beste metode for innkjøring er ikke filterguffe, men at du tar litt filtermedium fra et oppegående filter og legger i det nye.
Okei, takk for svar

Noen aning om ca. hvor lang tid det tar om man gjør det på den måten?
Eller må jeg bare måle vannverdier og følge med?
Når det gjelder innkjøring, er ingenting sikkert. Ingen innkjøring er lik den andre. Det eneste som duger, er å gjøre målinger, og ta salmi-testen. Når karet består den testen er alt i orden.
Okei, den er grei

Hvordan gjør jeg "salmi-testen" ?
Med Lilleborg Salmi simulerer man at det er fisker i karet. Salmi inneholder ammoniakk (NH3/NH4), som er det samme som resultatet av fiskenes avfall. Filterbakteriene bryter ned ammoniakk til nitritt, og videre fra nitritt til nitrat.

Et nivå på ca.4 ppm ammoniakk bør filteret klare å omdanne fullstendig på 24 timer. Det vil si at du tilsetter salmi til 4ppm og måler ammoniakk og nitritt etter 24 timer. Er begge disse verdiene da på null, er karet klart for fisk.
Okei, takk for svar

Burde jeg fylle opp akvariet med vann fra det andre akvariet mitt?
Skal uansett gjøre vannbytte i morgen..
Nei, det har ikke så mye for seg. Ta kun et par liter fra det andre karet, for å få med litt av de etablerte nedbryterne som finnes i vannet. Men, bare hvis akvariet er 100% fritt for sykdom.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap