- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Algeproblem
Algeproblem
Har fått en alge som sitter bom fast på glasset. Den er ikke noe særlig på plantene, kunn de som er på sidene.
Det et mest alge på sideglasset. Men begynner å komme mer på frontglasset.
Den sitter skikkelig godt fast. Ancistrusen får den ikke av. Skal få en flokk med ottoer men har ikke råd enda. Har sånn algeskrape magnet men den får det ikke vekk. Har prøvd med sånn blå filter greie.
Noen som har tips til hva jeg kan få det vekk med og hvilken alge dette er?
Det et mest alge på sideglasset. Men begynner å komme mer på frontglasset.
Den sitter skikkelig godt fast. Ancistrusen får den ikke av. Skal få en flokk med ottoer men har ikke råd enda. Har sånn algeskrape magnet men den får det ikke vekk. Har prøvd med sånn blå filter greie.
Noen som har tips til hva jeg kan få det vekk med og hvilken alge dette er?
Postet 09.10.15 kl 16:03
Postet 09.10.15 kl 20:04
Har du et ordentlig filter i akvariet ditt egentlig? Vannet så veldig skittent og grumsete ut. Mange akvarister har for små filtere i forhold til akvariestørrelsen, og noen har også feil eller for lite filtermedier inni filteret, noe som i sin tur kan gi slikt vann.
Det er sjanse for at det er svevealger også. Det forekommer gjerne hvis det er stort overskudd av næring i vannet, f.eks. overfôring av fiskene og/eller for mye plantegjødning i vannet, samt for mange timer lys pr døgn påslått.
De grønne algeprikkene på glasset tar du vekk med et barberblad som du skraper med for hånd.
Har du tatt en runde vannverditester i det siste? F.eks. nitritt og nitrat?
Det er sjanse for at det er svevealger også. Det forekommer gjerne hvis det er stort overskudd av næring i vannet, f.eks. overfôring av fiskene og/eller for mye plantegjødning i vannet, samt for mange timer lys pr døgn påslått.
De grønne algeprikkene på glasset tar du vekk med et barberblad som du skraper med for hånd.
Har du tatt en runde vannverditester i det siste? F.eks. nitritt og nitrat?
Postet 10.10.15 kl 19:05
Endret: 10.10.15 kl 19:20
Ville bare påpeke at ottoer er spesielt følsomme overfor dårlige vannverdier, og trenger et meget godt innkjørt filter og modnet akvarium med godt med alger å beite på. Såvidt jeg har skjønt utfra info i en annen tråd, er filteret ditt ikke innkjørt ennå (eller såvidt innkjørt, med fisk), så verken ottoer eller andre fisk må anskaffes før NO2 og NH3 ligger stabilt på 0. Jeg fikk slike gjenstridige brune flekker på akvarieglasset mens jeg drev med Salmi-innkjøring i ett av mine kar, det forsvant av seg selv da ting kom i balanse (og kanskje fordi jeg etter innkjøringen var ferdig hadde i masse snegler og reker). Jeg tror også at du bør se litt nærmere på hvorfor vannet er så grumsete. Det kan være bakterieoppblomstring, eller andre typer alger som blir nevnt av de andre her. Skylte du sanda godt før du brukte den, forresten?
Postet 11.10.15 kl 17:06
Endret: 11.10.15 kl 17:08
Postet 19.10.15 kl 12:29