Lydløs utvendig pumpe

Har noen tips til en stillegående og bra filterpumpe? Skal starte opp et 250 l akvarie, og har en innvendig som durer en del. Har skjønt at utvendige er bedre?! så tenkte på Eheim 2073 eller Fluval 405...? Viktig for oss at det ikke bråker så kanskje bedre med f.eks to innvendige lydløse pumper?

Også et spørsmål til Er det viktig å ha substrat under sand, som røtter trives bedre i ?

Morten.
Jeg synes utvendige tønnefiltere er mer lydløse enn innvendige, små filtere, iallfall. Du får også mye bedre filtreringskapasitet med utvendig filter. Jeg mener at alle kar over 100 liter må ha utvendig filter, det blir for pinglete med innvendig i større kar. Du får også fordelen av mindre vedlikehold med en utvendig løsning, da tønnefilterne må renses langt sjeldnere enn innvendige filtere, som til stadighet går tett og må tas hånd om (min erfaring...!)

Anbefalingen min til ditt kar er den modellen som tidligere het Eheim Pro. Eheim har skiftet navn på sine modeller og de heter nå eXperience. Anbefalt filtermodelll til din 250 liter er Eheim Experience 350. Man bør alltid "ta i" litt når det gjelder filterkapasitet, aldri kjøre akkurat på kanten av antall liter filteret oppgis å være egnet for.

Min mening er at du ikke ha substrat for planter under sanden. Det er vel mest for spesielt interesserte som planlegger et skikkelig plantekar. Da må lyset man har over karet stå i forhold til mengden næring som gis. Mye næring, mye lys, ellers får plantene for mye av en ting (næring) i forhold til den andre (lys), og kan ikke nyttiggjøre seg det. For den vanlige akvarist holder det nok å bruke andre metoder for å gi plantene næring. Som f.eks. plantenæringstabletter.

Jeg anbefaler varmt å kjøpe Dennerle plantenæringstabletter som stikkes ned i sanden rundt røttene til plantene, og det er spesielt Dennerle sine som jeg anbefaler da de er av skikkelig kvalitet og det kan man SE på plantene Har man mye stilkplanter som drar mesteparten av næringen sin inn via vannet, bør man kanskje i tillegg ha i litt flytende plantenæring.
Takk for svar og tips! Da går jeg for det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap