Jbl combi og forvirrende målinger for fersk akvarist

For 16 dager siden fikk min datter akvarium til sin bursdag av min mor.(70-80 liter )
Har siden lest og lest på forumet her, for å forsøke å lære meg mer, før det ankommer fisker i dette akvariet.
Og i dag ankom testsettet fra JBL, og jeg hev meg over oppgaven i iver over å se vannverdiene og hvor langt jeg har kommet i innkjøringen.
Men...
PH 8, hardhet 4, nitritt 0.025, ammoniakk 0,5 , nitrat o,5 (opptil)
Hva i alle dager betyr det? Har ikke innkjøringen engang startet?
Og når jeg søkte i fiskebasen, er det jo ingen fisk som liker kombinasjonen av PH 8 og KH 4... ? iallefall ikke i så små akvarier.. ?
Hva kan jeg ha gjort feil? Og hvordan retter jeg opp i det?16
PH og KH lå på det samme rett fra springen.
Mvh Tbrl
Hei, og velkommen til AF

Har dere gjort noe for å skape filterbakterier da ? Hvis du har studert forumet litt, har du sikkert lest om fiskeløs innkjøring og nitrogensyklusen ?
Filterbakterier må ha noe å leve av, og til det bruker vi ammoniakk i form av Lilleborg Salmi. Hvis du ikke har fått med deg hvordan dette fungerer, foreslår jeg at søker på "innkjøring" og studerer noen av trådene som har fulgt prosessen fra begynnelse til slutt. Eventuelt kan du starte her.

Hvis KH stiger i akvariet ditt, er det sannsynlig at du har et eller annet kalkholdig i karet, i form av stein og/eller grus. Dette er ikke noe stort problem nå i innkjøringen. Og KH har heller ikke noen veldig betydning for fiskene, annet enn den uløselige sammenhengen mellom pH og KH.

Mye viktigere for fiskene er vannets permanente hardhet, GH. Dette er totalinnholdet av toverdige mineral-ioner i vannet, hovedsaklig Ca++ og Mg ++. Dette er relativt lett å justere senere. Men du bør skaffe deg deg GH-test! Så akkurat nå er ikke pH og KH så mye å bekymre seg over...det viktigste er å få fart på utviklingen av filterbakteriene. pH på 8 og KH på 4 er helt greit for dem Det viktigste vil etter hvert bli hva slags vannverdier du har i krana hjemme, når fisk skal velges etter hvert.
Takk
Så jeg kan la være å bekymre meg for KH altså. Trodde det var det samme som GH, så jeg ble litt forvirret

Har lest om salmiakk metoden, men ikke turt å prøve enda, da jeg ikke fikk det lille "kjemisettet " før i dag.
Men jeg leste et sted at det var mulig å bare fylle i vann og grus og planter, så ville bakterier begynne å danne seg i filtrene fordi vannet inneholder små mengder ammoniakk og nitritt. Hadde derfor håpet at det i det minste skulle ha startet innkjøringen litt, men så dårlig ut..

Kan det stemme at ca 1,5 ml salmi er ca riktig dose for et kar på 70-80 liter, minus noen røtter, steiner , grus og planter? Eller er jeg HELT på jordet i utregningene da?
Det dannes lite ammoniakk, og følgelig enda mindre nitritt, ut i fra et nyplantet kar. Ammoniakk er blandt de siste produktene i den nedbrytningen av plantedeler som etterhvert oppstår. Men friske og nyplantede planter blir det ikke mye "død" av.

Også det svært lave nitrat-nivået i karet tyder på at utviklingen av bakteriekoloniene (ammoniakk-forbrukerne og nitritt-forbrukerne) i filteret ikke er kommet særlig langt.

Vet ikke hvordan du kom frem til 1.5 ml Salmi...du kan ikke ha brukt min salmi-kalkulator ? Du har ikke noe eksakt volum på karet heller, men det er lett å regne ut hvis du måler lengde, bredde og høyde.
Hvis vi tar "midt på treet" og sier at karet er på 75 liter, ville jeg regnet et vannvolum på 55 liter. Da blir det 2.3 ml Salmi for å oppnå 4 ppm ammoniakk.
Et lite tips før du har i startsdosen til salmi: Ta litt mindre enn det startsdosen sier. Jeg hadde i det jeg regnet ut på kalkulatoren, og målte det senere til over 5ppm ammoniakk. Da måtte jeg ta flere vannbytter før jeg kom ned på 4ppm. Jeg sier ikke at kalkulatoren til SilverShaded er feil, den er helt sikkert riktig, men når du ikke vet nøyaktig vannvolum er det lett å ta feil. Det er da bedre å ta litt mindre enn dosen tilsier og måle, og så ta resten hvis det ikke er nok. Jeg kunne ihvertfall ønske at jeg gjorde det.
Nå har jeg prøvd. Fylte først oppi 2 ml. Halvtime senere testet jeg. Ventet 15 min med avlesning. Da hadde den ikke rikket seg. 0,05 . Tok opp i 1 ml til.. ventet halv time, mellom 0,05 og 0,1.
Puttet oppi 2 ml til. Ventet en time.. (+15 min) 0,5..
Nå tør jeg ikke putte oppi mer... Hva skjer? Tar det mer enn en time før nivåene stiger?

(Ang mine beregninger. Fulgte ikke din kalkulator. Leste ett eller annet sted på nett at det var ca 0,5 ml pr 20 liter. Så tok enkleste utvei. Ser jo nå at det var helt bak mål. ) ??
Men jeg tror det er en stor fordel at innkjøringen tar litt tid i mitt tilfelle. Er sjeleglad det ikke er fisk oppi der, så jeg kan feile og drite meg ut, (og forhåpentligvis lære!) uten å mishandle fisk..
Da er jeg redd du har fått en ammoniakk-test som ikke virker. Dette har desverre forekommet på JBL sine NH3/NH4-tester noen ganger. Prøv å få denne byttet !

Nå har du alt for mye ammoniakk i karet, og bør gjøre et vannbytte på minst 50% asap !

Det er nettopp av den grunn det er så fint med fiskeløs innkjøring...ingen fisker får lide om man kommer skjevt ut, og dessuten lærer man en hel del under prosessen
Min bedre halvdel er nede og tar en dobbeltsjekk nå. Han stoler visst ikke helt på mine evner som kjemiker.
Hvis det er samme resultat igjen, får vi ta et massivt vannbytte, og få byttet inn de tre små flaskene det gjelder.
Men de andre pleier å være riktige?
Ja, dette er den eneste testen som det har vært feil på.
Jippi, ting skjer!!
Etter maks forvirring, med ikke-fungerende NH4 tester, altfor store mengder salmi i karet som følge, skifte av vann og masse styr, ser det ut til at ting har løsnet nå
Dro i butikken og fikk meg nye tester (og de virket!), NH4 lå på ca 4, nitritt 0,2 og nitrat 0.
I går lå NH4 på 3, No2 på 0,6 og No3 på 0. Men så møtte jeg på en hyggelig dame med akvarie som donerte bort litt fltergruff til meg, og i dag skjer det ting!!
NH4 er nede på 2, etter bare typ fjorten timer, NO2 har sunket til 0,5 sånn ca, og nitrat er et sted mellom 1 og 5
Bør jeg fylle på med mer salmi, eller vente til det har sunket ytterligere?

(disse målingene er ganske morsomme, tror jeg har fått en ny hobby. Går bare rundt og gleder meg til å måle igjen, men jeg prøver å vente noen timer mellom hver gang.. hehe)
Hele vitsen er å måle 1 gang hvert døgn, til samme tid på dagen, og justere ammoniakk-innholdet til 4 på det tidspunktet.
I starten går det litt tid før bakteriene begynner å bruke av ammoniakken. Så det er helt normalt at nivået begynner å synke etter ca. en uke. Når nivået faller ned mot 1 ppm, justerer du opp igjen til 4ppm....altså ikke en ny startdose, bare nok til å få 4ppm.

Nitrat er ikke så veldig viktig å måle nå i starten, bare en gang innimellom. Nitritt vil nok stige litt fremdeles. Karet er ikke ferdig før du har null ammoniakk og null nitritt 24 timer etter Salmi-justering til 4ppm.
Går så det suser, tror jeg :-)
Liten oppdatering.
NH4 synker nå fra mellom 3-5 (er ikke en egen farge for fire på jbl sine dråpetester, så jeg prøver å holde det på mellom 3 og 5) til 0,25 på under tolv timer.
Så jeg må tilsette salmi to ganger daglig.
No2 er nå bringerbærfarget så det holder, og har vært det i flere dager. Ligner ikke på noen av de fargene på kartet igrunnen.. så regner med at den muligens er over målbart nivå.
No3 ligner heller ikke helt på de fargene som er på kartet, men den er god og orange, så jeg tror den ligger mellom 10 og 20.
PH er stabil på 8, og Gh har jeg ikke kjøpt inn enda, men i følge halden kommune skal den ligge på 4 her i halden.
Temperatur på vannet er 29 grader celcius.

Så, da håper jeg at jeg gjør dette riktig. Synes jo selv det virker veldig lovende
Siden du har vært så heldig å få starthjelp i form av filterguffe fra en annen akvarist, går nok syklusen i ditt akvarie mye fortere enn vanlig Salmi-innkjøring. Nå har du jo en startkultur med ganske mange bakterier, du trenger ikke vente på at de skal oppstå "fra intet". Nå er det bare å vente til de er mange nok til å ta unna "giften" du tilsetter og mater bakteriene med.

Lykke til, dette går bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap