Antall guppy

Hvor mange guppyhunner burde jeg minst ha til to eller tre guppyhanner?
Har bare et akvarium på 60l, uten annen fisk enn to maller, så vil evt. dette antallet guppyer passe i akvariet?
Du burde ha 2-3 jenter per hann, helst 3

Dersom du vurderer om du skal ha 2 eller 3 hanner, ville jeg nok holdt meg til 2 til å begynne med. De får hyppig avkom, og det kan fort bli overbefolket i karet dersom mange yngel vokser opp.
Sånn helt egentlig hadde det kanskje vært best med 1 hann og 2-3 hunner i karet ditt.

Kommer selvfølgelig an på hvor mange yngel som vokser opp, og om du tenker å eventuelt selge unna fisker etterhvert som de øker i antall.

En liten tommelfingerregel er at det trengs 1 liter vann per cm fisk. Denne må ikke tas bokstavelig da det kommer veldig an på hvordan karet er innredet, samt hvilke arter (og deres behov) det er snakk om osv..

Er ikke ganske fersk, så du får nok bedre svar av ekspertene
Med tanke på den hastigheten guppyer formerer seg i et akvarium, så bør du egentlig starte med et ganske lavt antall guppyer. En hann og tre hunner kanskje, så du får spredd maset hans på flere hunner.

Hannguppyer har et mål og èn mening her i livet, og det består av å prøve og få paret seg med tilgjengelige hunner - hele tiden. Hunnene blir konstant plaget, og i en liten 60 liter er det neimen ikke store plassen å få stukket seg vekk på og ingen plasser å få være i fred. Dette maset fra hannene døgnet rundt, stresser naturligvis hunnene. De går konstant gravide med hanner i samme akvarium, og forfølgelses-stresset og det å gå konstant gravid tærer på dem. Man risikerer at de dør tidlig, eller dør av stress og sykdom eller fødseslkomplikasjoner en eller annen gang. Hunnene har ikke noe enkelt liv i et lite akvarium der de ikke finner ro og fred.

Spørsmålet er..... MÅ du egentlig ha hunner der? Kan jo bare ha hanner, de er jo mest dekorative med sine lange, flommende haler. Da slipper du å tenke på stressede hunner iallefall. Nåvel, det var et forslag

Nå er jeg spesielt opptatt av akvariefiskenes ve og vel, og jeg regner med at ingen hadde giddet å følge rådet, men jeg synes at man egentlig bør ha to akvarier når man skal holde guppy. Et med hanner, og et med hunner. Og så kan man sette inn en hann i hunn-akvariet hvis man veldig gjerne vil ha yngel en sjelden gang i blant. Et tredje akvarium som fødetank hadde også vært veldig lurt. Da kan høygravide hunner settes over i det og gå der i en jungel av tettvokste planter, føde i bushen, og yngelen stikker seg vekk i plantebuskaset så de ikke blir spist. Etter fødselen putter man hunnen tilbake til karet med de andre hunnene.

Skal man ta den helt ut, håndplukker man hver enkelt hunnguppy og hver enkelt hannguppy etter fargene, og avler på farge. Jeg gjorde dette med mørkeblå guppyer, og fikk utrolig godt resultat etterhvert. Utrolig vakre guppyer i skimrende midnattsblå farge. De var veldig populære, for jeg tok ikke penger (guppyer er gi-bort-fisk), så jeg ga dem bort og de ble revet vekk omtrent samme dag jeg la ut annonse hver gang.

Mine guppyer pleide ikke å spise noe særlig av yngelen sin, de, så jeg ble sittende med en uhorvelig mengde guppy til slutt. Jeg startet med 4 (to av hvert kjønn), og ga bort guppyer i hopetall etterhvert som de ynglet. Men likevel, den dagen jeg bestemte meg for å slutte med guppy, hadde det hauget seg opp. 152 guppyer befant seg i en 85 liter....! Alt det var resultatet av at jeg startet med 4. Jeg ante ikke at de hadde blitt så mange! Jeg hadde jo tross alt gitt bort jevnlig.


Da har jeg pratet nok for denne gang :p
Tusen takk for svar. Jeg har enda ikke gått til innkjøp av guppyer, men av to akvarier til... Hehe. Ett på 40l og ett på 80l. Når de er ferdig innkjørte og klare for å ta i mot fisk skal jeg gjøre som du sier, ha jentene og guttene separerte. I det akvariet som er 40l har jeg nå en del reker som jeg fikk med da jeg kjøpte det. Disse er bittesmå. Hvis jeg flytter en høygravid guppy inn i det karet, vil hun da spise rekene?
Godt svar av Mona

På det forrige innlegget mitt skulle det selvfølgelig stå "Er ganske fersk", hehe.

Jeg har nå kirsebærreker i et kar med Guppy, og det går helt fint. Jeg ser til og med at det er en liten baby-reke oppi der som har klart seg lenge. Den er riktignok mye inni en rot med masse java-mose på.

Kirsebærreker er jo i utgangspunktet ganske små reker, også som vokse. Alle mine voksne kirsebærreker (også hannene som er mindre enn hunnene) kan bevege seg fritt og svømme hit og dit uten at noen av mine fisker plager dem. Men jeg tror nok at etterhvert som det kommer flere reke-unger, vil de nok kunne bli fiskemat om de svømmer mye rundt og blir oppdaget av fiskene. Guppy-hunner er jo også ganske sultne når de er gravide... Men tror nok at dersom du har litt gjemmesteder, f.eks. en rot med javamose på, så vil det stort sett gå bra for de fleste. Reke mine elsker å være inne blant javamosen, og det er kun her jeg har sett den lille baby-reka. Så er kanskje mulig den skjønner at den burde holde seg litt gjemt for fiskene for en stund..

Hvilken type reke er det du har, og hvor store er dem? Blir de større?
melete
Hvis jeg flytter en høygravid guppy inn i det karet, vil hun da spise rekene?

Mine blå guppyer spiste reker med stor appetitt. Men det var bare hunnguppyene som var store nok i kjeften til det, så det var alltid en hunn jeg så svømme rundt med noe rekebein eller følehorn stikkende ut av gapet. Så aldri at de mye mindre hannene spiste kirsebærreker. Men det er min erfaring da. Andre kan ha annen erfaring.

Jeg har prøvd å ha guppy med kirsebær-reker flere ganger, og det har ikke funket. De blir spist.

Jeg husker jeg hadde en 250 liter som jeg satte opp på nytt. Satte inn fisk, en gruppe guppyer, og noen Corydoras. Så gikk jeg over til et rekekar og renset tønnefilteret. En halvfull håv med kirsebærreker ble resultatet (vanlig at reker havner i tønnefilteret og lever videre der). Denne halvfulle håven med reker tømte jeg rett over i 250 literen. Det må ha vært minst 100 reker. Sikkert fler.
Hunnguppyene spiste så de nesten sprakk. Hver gang jeg så på akvariet og så en guppyhunn, stakk det deler av reker ut av gapet på de. Etter noen uker var alle rekene oppspist, det var ingen igjen, og guppyene var blitt fete... Etter det prøvde jeg aldri å kombinere de to igjen.
Oi, altså stikk motsatt erfaring av meg det Mona.. !

Mine reker kan stå og spise sammen med ancistrusen min når den får malletablett, fiskene svømmer glupske over og observerer ancistrusen og rekene, men ingen av de går til angrep på hverken mat eller reker.. (Og det kan iallefall ikke ha noe med ancistrusen å gjøre, for den er enda bare noen cm...) Fiskene ser seg derimot fornøyde med å spise litt av smulene som svever opp..

Men sånn er det jo med mange ting, i noen tilfeller funker det - og i andre ikke..

Får krysse fingrene for at det fortsetter å gå bra her hos meg iallefall, og at fremtidige guppy-hunner er like reke-vennlige som de jeg har nå
Anna Eliassen
Oi, altså stikk motsatt erfaring av meg det Mona.. !


Ja, det er veldig rart at erfaringene kan sprike så mye, men sånn er det

Trådstarter får ganske enkelt ta sjansen, teste ut selv med noen få reker og se hva som skjer, om de får leve videre eller hva.
Har hørt at VOKSNE kirsebærreker kan noen ganger overleve forbausende lenge, men alle ynglene de slipper blir borte, fordi de er mere passelig munnstørrelse for fiskene. Så man har reker i akvariet, men de blir ikke flere, da avkommet ikke vokser opp.

Maller som Corydoras og Ancistrus jakter forresten ikke, så de lever fint sammen med reker.
Ikke sant, derfor det ofte er litt moro å høre forskjellige erfaringer

Noen ganger må man rett og slett bare prøve seg litt frem ja. Mine kirsebærreker (av jentene), syns jo jeg er utrolig digre.. Hadde vært gøy å måle de ordentlig en dag, for å se en guppy prøve å få has på de hadde virkelig overrasket meg.. De skal jo ikke bli mer enn ca. 2.5 cm (?), men syns de ser så store ut, haha ! Mulig det bare er jeg som er forferdelig dårlig med øyemål men..

Ancistrusen og rekene går kjempe fra sammen ja Eneste jeg har observert er at det noen ganger kan bli litt knuffing om plassen.. Har en stein, som lager en liten hule, og her om dagen så jeg en av de største rekene gå inn der mens ancistrusen var der. Det likte den dårlig og jagde reka ut igjen, men tror du reka ga seg? Neida! Aner ikke hvor mange ganger jeg så reka marsjere inn igjen jeg, men den lot seg iallefall ikke skremme..

Men sånn bortsett fra det, så spiser de jo sammen og alt

Når det gjelder om reke-unger vokser opp eller ei, så blir det vel litt samme scenario som det å skulle få yngel til å vokse opp i akvarium med annen voksen fisk.. De fleste vil kanskje bli spist, men dersom det finnes nok gjemmesteder, så kan det jo alltids overleve noen Rekeungen i akvariet mitt lever iallefall enda, så håper virkelig den klarer seg
Til min store glede ser jeg nå at det er hele to reke-unger som gjemmer seg i stokken og javamosen. Har blitt litt størrelse på de, så får håpe de klarer seg videre begge to
Tilfeldig bekjentskap
© Christina Øverland
Reklame for plussmedlemskap