Alger på plante

Hei.

Plages litt med alger på 1 spesiell plante ( se bilde )
Hvordan kan jeg bli kvitt dette ?

Dette kom etter at jeg dro bort en helg å glemte å slå av lyset til akvariet . Jeg har til nå prøvd å mørklagt akvariet i noen dager det tok knekken på det meste , men plages med å få bort det siste på den ene planten..
Typisk "Anubias-utseende", dette...litt mye lys på saktevoksende planter gir gjerne et slikt resultat. Kan lønne seg å sette dem litt mer i skyggen av høyere planter. Det du kan gjøre er å ta opp planten og børste vekk resten av algene med en myk tannbørste.
Ser ut som det er penselalger som er kommet på kanten av den Anubias-planten. Det er noe av det verste som er blant alger å bli kvitt. Har vel knapt hørt om noen som har blitt helt kvitt den, når den først har kommet, men noen ganger klarer man å holde den i sjakk. Men man må regne med å jevnlig fjerne den manuelt.

Jeg har greid å holde den i sjakk ved å skru ned sirkulasjonen, og å manuelt fjerne det jeg ser med noen måneders mellomrom.

Som det nevnes i innlegget ovenfor, må du fjerne synlige penselalger manuelt med håndkraft. Du må ta opp planten og gni vekk algene, eller raspe det av med neglene (penselalger er tøffe saker). Heldigvis er bladene på Anubias-plantene også seige av seg, men prøv deg forsiktig frem først, for å se hvor mye den tåler og hva som trengs for å få av algen. Sett planten tilbake igjen. PS! Jeg ser du har satt Anubiasen i bunnlaget, det skal de egentlig ikke. De liker å klore seg fast på trerøtter og steiner, OVER bunnlaget.

Min erfaring etter noen år med akvarier er at penselalger stortrives i akvarier der det er høy sirkulasjon. Jo mer sirkulasjon, jo større sjanse for at penselalgene dukker opp etterhvert. De smitter også fra et kar til et annet, så hvis du kjøper fisk fra et "smittet" penselalge-kar i butikken, kan det fort skje at du får det hjemme.

Ofte er midt i banen for sirkulasjonsstrømmen det stedet man først oppdager at denne algen er kommet i akvariet. I nærheten av utblåset på filteret er også typisk sted. Det sies også at den algen stortrives i vann med lavt CO2 innhold (som andre planter trenger), og dette kan rime med høy sirkulasjon, da høy sirkulasjon er med på å lufte ut CO2 gassen.

Jeg har, til tross for mange års kamp, enda ikke lykkes å ta livet av penselalger med noen "mørke-kur". De tåler det og blusser opp igjen så fort normalt lys settes på igjen. Plantene dør av lysmangel lenge før penselalgene. En gang lot jeg være å skru på lyset i et malle-akvarium i TO hele måneder for å prøve og bli kvitt penselalgene... pøh! De levde videre som bare det, de. Dagslys fra rommet var visst nok. Jeg tror nok penselalgenes sporer overlever mange ukers mørklegging. Selv om det kan se ut som den svekkes etter lang mørklegging, er den lynkjapt tilbake igjen når man går tilbake til normale tilstander mht lys.

Hva slags sirkulasjon og filter har du i akvariet ditt?
Hei og takk for svar.

Jeg har til nå prøvd å fjerne algene manuelt på planten uten suksess. Jeg prøvde med en tannbørste men det så ikke ut til å ha noe effekt , når jeg brukte neglen for å skrape ble bladene helt ødelagt. Så det ente opp med at jeg måte kaste hele planten i søpla. I selve akvariet brukte jeg en sånn svamp med stålull. Tok ut alle pyntegjenstander å kokte de tror jeg fikk bort det meste. Men det varer vel ikke lenge før det kommer tilbake igjen.

Pumpen jeg har er jeg litt usikker på da jeg kjøpte akvariet brukt. Men er værtfal en innvendig pumpe med merke Eheim, mener dette er av den minste sorten pumper.
Det er et relativt lite kar på 54 L.

om problemet fortsetter kan en god rens med klorin å oppstart av akvariet på nytt løse dette?
Er vel kanskje lurt å kjøpe nye filter / ny pumpe da også ?

Har hørt at en sånn uv pumpe skal være bra for å ta bort alger ?
Vær forsiktig med bruk av stålull i akvariet...den har ofte såpe i seg, og brukt på glass lager det mini-riper som gjør at algene får enda bedre tak.

Å starte opp akvariet på nytt vil sjelden ha noen varig effekt, siden den underliggende årsaken til algene ikke fjernes. Det ser bra ut en liten stund, men så er de tilbake igjen. Men hvis du skal gjøre det må alle filtermedier og planter også kastes, og helst all sand/grus også.

UV-lys kan stort sett bare fjerne algesporer som flyter fritt i vannet, de som er grodd på vil påvirkes lite. Man kunne få has på det med massiv bestråling av hele karet, men slike dingser tror jeg ikke fins og det ville nok være skadelig for innbyggerne.
Er sånn svamper med stålull på den ene siden og svamp på den andre. Mener de skal være såpe fri. Men det du sier om at algene får bedre tak høres logisk ut.
Er vel best å bruke svamp siden da ?

Så dette alge problem er noe jeg rett å slett bare må leve med ?

Er jo egentlig ikke så ille da men er det skadelig for fiskene ?
Ah...hvis du mener de svampene du får kjøpt som 10-pack i dagligvaren med svamp på ene siden og en slags grønn skrubb på den andre, så er ikke dette stålull Og disse er fine å bruke i akvariet...bruker dem selv.

Nei, fiskene tar ikke skade av algene. Og noe alger må man alltid leve med, det fins ikke at akvarium i verden som er 100% algefritt. Trikset er å ha nok planter, og å bli flinkere til å dyrke dem. Når plantene vokser optimalt, vinner de kampen med algene om næringsstoffene.

Optimal plantevekst krever en balanse av tilstrekkelig næring og lys, og minst mulig organisk avfall i karet og filteret. Organiske forbindelser av fosfor og nitrogen kan nemlig algene bruke som næring, men ikke plantene. Derfor er regelmessige skikkelige vannbytter med ordentlig slamsuging og filterrens en forutsetning for et mest mulig algefritt kar. Jeg ser f.eks. i mine kar når filterrens er på tide, for da øker algeveksten.
wu-style
om problemet fortsetter kan en god rens med klorin å oppstart av akvariet på nytt løse dette? Er vel kanskje lurt å kjøpe nye filter / ny pumpe da også ? Har hørt at en sånn uv pumpe skal være bra for å ta bort alger ?

Klorin er superGIFTIG for alt liv i vannet, og fisk dør av selv små spor etter klorin. Du skal skylle, skylle, skylle og atter skylle i det uendelige for å få vekk alle, absolutt alle rester etter klorin. Det er nesten bedre å la være. Jeg ville ikke anbefale å bruke klorin til noe som skal i et akvarium.

Filterpumpen din kan du beholde, så sant den er riktig for akvariestørrelsen du har? Har du sjekket det noengang? Kan du kanskje ta den opp og lese av hva merke, modell og/eller typenavn er? Da kan det sjekkes om den er for liten til akvariestørrelsen din, og kanskje kan være medvirkende til algeproblemer.

Som du får svar ovenfor, UV filtere renser kun vannet som passerer gjennom filterets stråle-enhet. Den gjør ingenting med det som allerede gror på faste gjenstander i karet. Litt mindre spredning vil du nok se, dog.

Har du dråpetester til å sjekke akvarievannet med? Når man har algeproblemer, er det ofte svar å finne i vannverdiene. Ph, nitritt og spesielt nitrat er viktig.
Det må være testet med dråpetester, ikke strips. Strips er upålitelige og unøyaktige og gir sjelden korret svar.

Jeg skjønner at det er frustrerende med algeproblemer. De kan i de verste tilfellene nesten gjøre så man har lyst å gi opp hele akvariegreia...! Men, litt alger, det må vi tåle. Det er når de sprer seg overalt og dekker det meste i akvariet at man har et ordentlig problem. Har du problemer med andre algetyper enn de sorte penselalgene du viste bilde av på den Anubias-planten?
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap