Lysstyrke

Har et eldre armatur med 1 stk 30 watts lysstoffrør (kjøpt i butikk). Akvariet er på ca 180 liter og 35 cm dypt. Har forstått at lysstyrken er i minste laget. Plantene vokser forsåvidt bra, men deler av plantene blir fort svarte. Har aldri hatt algeproblem. Finnes det lysstoffrør som evt dekker mitt behov?
Torgeir
Det høres veldig lite ut med ett slikt rør til karet ditt, ja. Men rørets styrke er bestemt utifra lengden, så du får ikke noe "sterkere" rør som passer i armaturet. Derimot er det mulig å sette in flere rør av samme type som det du har, det vil gi bedre lys til plantene. Alternativt kan du bytte ut hele armaturet med et bedre, dobbelt T5-armatur.
Lysrør må også byttes en gang i året, gamle rør har mindre effektivitet.

Er det ikke alger som gjør at plantene blir svarte ?
Som Silvershaded nevner ovenfor, så er antall watt (styrke) det som avgjør lengden på et lysrør. En 30 watt er så og så mange cm, og 38 watt er så og så mange cm. Du kan altså ikke øke antall watt pr rør, da det bare er plass til en makslengde (30 regner jeg med, siden det er det som sitter i ditt armatur) i armaturer. Men du kan kjøpe ettermonteringssett, har jeg sett. Spørsmålet er om det er verdt kostnaden å drive og kjøpe slike sett og fikle med montering (som må være 100% trygg, så ikke rørene faller i vannet...).... kanskje det er like bra å kjøpe et helt nytt og moderne armatur med nok lysrør som standard?

I dag finnes jo også LED lys til akvarier. Det er en mulighet du kan se nærmere på.

Jeg antar at det lysrøret du har er et T8 rør, for de finnes i 30 watt. Det jeg vil anbefale deg hvis du skal ettermontere, er å velge monteringssett for T5 rør. I T5 rør er det "mer futt" pr watt enn i vanlige T8 rør, og de får også klemt inn flere watt ifht lengden. F.eks. et akvarium som bare er langt nok til vanlige 18 watts T8 rør, kan ha plass til 24 watts rør om du velger T5 istedet. Lengden passer.

Du kan se på mer om lys i [URL=http://www.webzoo.net/belysning_215.html?action_set_ice_sidemenu=_1128_211_215_]nettbutikken Webzoo her[/URL], og hos Aquamanias her.
Takk for svar. Hadde et tilsvarende armatur og akvarie for 30 år siden. Så må nok fornye lyssettingen innser jeg. Ja kan nok være alger på plantene. Kun deler og gjerne de eldste skuddene blir mørke. Tilslutt visner delen og detter av .De ser ut som svarte flekker på et avgrenset område. Algespiserene er ikke interessert i disse algene, men meget effektive ellers.
Jeg "driver nok akvariet litt", med hensyn til fôring og produksjonsmiljø, derfor spørsmålet om lysetting.
Fisken har lav dødelighet, formerer seg godt og yngelen overlever.
Torgeir
Hva slags planter er det som visner og får svarte flekker? For planter som javabregner er dette normalt. De forskjellige plantenetypene kan ha veldig ulikt behov for lys. Lysrør med riktig fargetemperatur og gjerne reflektor kan i mange tilfeller løse problemer med for lite lys. Har du en armatur som i seg selv reflekterer lite lys nedover kan en du klipser på røret gjøre underverker. Gamle lysrør kan også forklare noe. Lysutbyttet synker kraftig når rørene blir gamle, lenge før de slutter å lyse.
Høres ut som en type cryptocoryne. Bladene på de kan fort finne på å bli svarte, hullete og bare smelte bort. Pass på at du ikke setter vannslangen i nærheten av de når du fyller opp vann ved vannbytte. De liker nemlig ikke raske temperaturendringer. De vil også sette pris på litt gjødsel rundt røttene, feks gjødselkuler. Mange av cryptocoryneartene kan trives under forholdsvis dårlige lysforhold etter min erfaring, men de liker altså ikke raske endringer. Et foto hadde gjort seg for å finne ut med sikkerhet hvilken plante det dreier seg om.
Prøver med et bilde. Planta har fine skudd både over og under det mørke område. Har vokst ca 10 cm på en drøy måned.
Ingen cryptocoryne ihvertfall. Det er flere planter som kan ligne på din og jeg går litt i surr i de. Om du har fine skudd både over og under så har det antagelig ikke så mye med lyset å gjøre. Er den forholdsvis nyplantet så kan det av og til hende at noen av de gamle skuddene blir stygge, men at nyskuddene blir ok. Forhåpenligvis er det noen som kjenner til den og kan komme med bedre råd enn meg.
Har tre merkelapper der det står Limnophila, vallisneria og pogostemon som fulgte med plantene. En av disse?
Torgeir Kvikne
Har tre merkelapper der det står Limnophila, vallisneria og pogostemon som fulgte med plantene. En av disse?

Limnophila sessiflora kanskje?
Flott plante, men litt lyskrevende ser det ut til og i følge basen krever den også en del jern for å trives. Om du ikke tilsetter gjødsel så kan du jo prøve med litt jerntilskudd ihvertfall, men forsiktig så du ikke gir for mye. Ved lite lys forbruker plantene mindre gjødsel så da bør man tilsette langt under den anbefalte doseringen på flasken.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend d Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap