Guppy yngel

For ca 3 uker siden fikk jeg to yngel, disse to er blitt ganske store nå. Men oppdaget i sted at det er kommet fler, burde jeg flytte de over i noe annet eller la de være i akvariet?
Evt om de skal flyttes er de avhengig av pumpe og varmekolbe for det har jeg ikke ekstra av... Det er guppy yngel det er snakk om.
Guppyer føder neppe kun 2 unger :P Du kan kjøpe/lage en kasse med hull i, slik at ynglene ikke klarer å svømme ut, mens vannet samtidig sirkulerer Selv lagde jeg en, men hullene var tydeligvis for store, og alle klarte å svømme ut, og nå har jeg bare noen få igjen :/
Min fikk kun to i den omgangen, uansett hvor rart det er
Hun fødte kanskje i løpet av natten, så ble ynglene spist av andre fisker :/ hvem vet...
Har kun to guppy voksne for tiden så tviler egentlig... Det andre kullet som er kommet lever sammen med de andre i akvariet
Jeg er ikke ekspert selv, men jeg tror det er noe galt med vannverdiene dine hvis guppien din fødte kun 2 unger, en frisk guppy føder vanligvis 20 - 50 unger har jeg hørt. :/
Vil da tro at en guppy-hunn kan føde få unger også, særlig hvis de er unge.
Men sjansen for at de kan ha blitt spist er absolutt tilstede.
Mange guppy'er spiser ungene sine. En mor som akkurat har født kan finne på å spise opp ungene f.eks.

Selv fant jeg kun 1 guppy-yngel i mitt akvarium. Ingen av jentene hadde sett gravide ut i det hele tatt, så det kan iallefall ikke ha vært mange unger som hadde blitt født...
Sunniva Bjørkvik
For ca 3 uker siden fikk jeg to yngel, disse to er blitt ganske store nå. Men oppdaget i sted at det er kommet fler, burde jeg flytte de over i noe annet eller la de være i akvariet? Evt om de skal flyttes er de avhengig av pumpe og varmekolbe for det har jeg ikke ekstra av... Det er guppy yngel det er snakk om.


Ja, yngelen trenger akkurat det samme som de voksne for å overleve. En INNKJØRT filterpumpe, rent vann, riktig næring. Det er nesten enda viktigere at yngelens akvarium er tipp-topp fordi de tåler mindre "slinger i valsen" enn voksne, de er ikke så hardføre ennå.

Du bør derfor IKKE flytte yngelen, siden du ikke har et ordentlig yngel-akvarium med filter og varme å tilby dem. Dette kan du kjøpe, og så kan du innkjøre yngel-filteret i akvariet du allerede har. Det tar rundt fem uker før det regnes som akkurat innkjørt.

Yngelen har best sjanse til å overleve i et akvarium med filter som er innkjørt, da dør de ikke av forgiftning. For å beskytte yngelen fra å bli spist opp NÅ, bør du øke mengden planter. "Fluffy" stilkplanter som f.eks. hornblad og andre stilkplanter som kan vokse til overflaten og bre seg ut der, er bra for yngel. De gjemmer seg instinktivt i plantene og dette øker deres sjanse for overlevelse dramatisk. Så, mitt første tips til deg er; kjøp masse planter! (de fleste nybegynnere har som regel for lite planter) Du kan få tak i rimelige planter på annonseforumet her, se under rubrikk. Det begynner å bli litt kaldt for å sende planter i posten nå, så søk på ditt fylke så du finner noen selgere i kjørbar avstand fra deg.

Det er ikke lett å drive oppdrett uten et eget yngelkar, så har du planer om å få yngel til å vokse opp hos deg, er det like greit å kjøpe det med det samme. Forslag til filter i yngelakvariet er Eheims serie Pick up. Det finnes flere størrelser, alt avhengig av hvor stort eller lite akvarie man skal ha pumpen til.

Lykke til! Det kan hende du slipper å kjøpe yngelakvarium hvis du øker plantemengden masse, da vokser det nok opp flere guppy-yngel enn du har plass til snart, tenker jeg

Skal få kjøpe fler planter denne uka ser ut til at de voksne ikke er så veldig interesserte i yngelet egentlig, de alle spiser og vokser
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap