Hjelp til nytt brukt akvarium

Kjære forumdeltakere. Jeg er fortsatt ikke helt sikker på om dette er riktig kategori, men jeg prøver.

Jeg er ikke helt fersk, men har vært ute av gamet en god stund. For litt siden kom jeg over et brukt akvarium på 150 liter, og tenkte at jeg ville prøve meg igjen i litt større skala enn sist.

Jeg fylte akvariet fullt, men det viser seg at en av silikonlistene ikke er helt tett, og vannet fosset ut på toppen. Det blei en hektisk kveld, og lysten til å fortsette forsvant litt... Så nå har akvariet stått brakk en stund, men nå vil jeg fikse problemet og få det fint i stua!

Det er bare når akvariet er helt fullt at vannet pipler ut. Det er umulig å kjenne det ved å dytte på den, men trykket blei visst for stort med 150 liter. Jeg har vurdert å ikke fylle det fult, men jeg tør ikke å la den øverste delen være tom, og håpe på at problemet ikke blir verre. 100 liter vann på gulvet i stua er ikke noe jeg ønsker å komme hjem til etter jobb.

Er det noen som har vært borti et lekk akvarium før, og som vet hvordan jeg kan tette det på en rimelig og enkel måte? Jeg legger ved bilder i håp om at det hjelper. Problemet ligger i listen på høyre side på bildet, i skjøten til det vinduet i 45 graders vinkel.

På forhånd takk for svar!
Det står en artikkel om selvbygging av akvarium her på forumet. Du skal vel bruke noe av samme metode, men for å reparere.
Først og fremst må du fjerne all gammel silikon i det hjørnet det gjelder. Jeg ville fjernet helt ned, men stoppet ved silikonremsen til bunnen. Men jeg er usikker, så vent på svar fra noen som har reparert akvarier før. Jeg skrev mest for å gi deg linken ovenfor

Når du fjerner silikon bruker du barberblad og skjærer og skraper vekk alle små rester av silikon. Når all synlig silikon er vekk, skal man iflg artikkelen avfette med rødsprit, for å sikre best hefting av den nye silikonen som legges på. Les artikkelen og se om den gir deg godt nok innblikk i hvordan du kan reparere akvaret ditt. Du kan også ta en kikk på denne YOUTUBE videoen for hjelp og hint til hvordan gjøre det. (engelsk)
Jeg søkte i tillegg på "silikonere akvarium" og fikk disse treffene på Youtube.

Jeg er for pysete til å reparere akvarier. Jeg hadde gitt bort det lekke akvariet og kjøpt et nytt :p (men det er bare meg, jeg har lest mange her inne som reparerer og resilikonerer gamle akvarier og er kjempeflinke til det)
Skjær vekk all silikon til godt nedenfor lekkasjepunktet, eventuelt helt ned dersom silikonen er "morken".

Rengjør deretter med ren ACETON, ikke rødsprit da denne etterlater en hinne på glasset som hindrer god vedheft. Så legger du på ny silikon, for eksempel glass-silikon fra Clas Ohlson. Byggsilikon må ikke brukes da denne inneholder mugghindrende midler - giftig. La stå til herding i minimum to døgn, hvoretter du kontrollerer at akvariet er tett.

Lykke til.

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap