god strømstyrke i karet gir en sterk fisk, eller?

Hei
God strøm i kar har vist seg og ha positiv effekt på laks i settefiskanlegg. Fisken får en sterkere muskel og bedre skjelett og bedre immunforsvar, videre god appetitt, god daglig tilvekst og lavere dødelighet. Fysisk trening gir en sterkere fisk.
Ser at dette har sine utfordringer mht til planter, vannmiljø osv i et lite lukket økosystem i et akvarium.
Og selvfølgelig valg av fisk.
Mine fisk trives med litt god bevegelse i karet.
Noen erfaringer?
Tk
Dette blir et altfor generelt spørsmål, du prøver igjen å skjære alle arter over en kam. Man kan jo ikke trekke slutninger for tropiske akvariefisk i ferskvann på bakgrunn av en art som f.eks oppdrettslaks (atlanterhavslaks), ikke når det gjelder foring og heller ikke når det gjelder strøm. Laksen lever under helt andre forutsetninger... delvis pelagisk i kaldt saltvann og er skapt for å forsere sterke strømningsforhold. Det blir litt som å sammenligne en høne med en ørn....eller tro at man kan trene en dølagamp til å løpe like fort som en fullblodshest.
Noen akvariefisker kommer fra i biotoper med mye strøm (rasktflytende elver og bekker), mens andre lever i meget stillestående og relativt oksygenfattig vann. Hvis du prøver den metoden din på f.eks. kampfisk, diskus eller scalarer vil de forbruke altfor mye energi på å holde seg i balanse mot strømmen og vil ikke holde en normal livslengde. Så jeg vil si nei, det er ikke noen automatikk i at akvariefisker blir "sterkere" av mer strøm...man må se på artens forutsetninger.
Det evolusjonen har skapt og fintilpasset over tusener og atter tusener av år, er ikke noe som et menneske bør komme og rykke ved og komme med et eget innfall. Svært mange fiskearter stammer fra bekker og vann der det er svært liten eller ingen sirkulasjon. Da må man prøve og etterligne disse forholdene i et akvarium, og ikke la fantasien ta over og tenke at "nå skal fisken trimmes"...!

Laks er laks og de er skapt til å svømme i sterk strøm, både ute i havet og opp gjennom ferskvannselver når de skal gyte. Du kan derfor ikke overføre deres behov til en hvilken som helst akvariefisk, som f.eks. en perlegurami, som stammer fra stillestående myrvann i myrområder i Asia.

Hva slags fiskearter har du i ditt akvarie?
Hei
Jeg nevnte vel valg av fisk i mitt innlegg, jeg har en stim med kileflekkrasbora, litt for mange platy ( 20 nye 1 cm yngel ser ut til å trives), i tillegg til de voksne individene. 5 SAE ( de har jo en kroppsform som er bygd for fart). Pluss 4 ancistrus.
Tk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap