- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Nytt + gammelt filter
Nytt + gammelt filter
Jeg kjøpte et brukt 80l akvarium med Eheim 2006, innvendig pumpe. Det fulgte med et par bittesmå Ancistrus. Jeg har skjønt at denne pumpen har alt for liten kapasitet for et akvarium på 80l, så jeg har nå kjøpt en Eheim 2010, som ifølge dyrebutikken har kapasitet opp til 160l-akvarium.
Jeg har ikke tatt den nye pumpa/filteret i bruk enda, fordi jeg er litt usikker på hvordan jeg går frem nå, og det håper jeg noen av dere kan hjelpe meg med. Skal jeg ta ut filteret fra den gamle pumpa og vaske den sammen med filteret til den nye pumpa oppa i en bøtte med akvarievann? I såfall, skal jeg ha begge pumpene i akvariet, eller bare det nye? osvosv.
Har kjøpte to vanntester fra JBL. PH (målt til 6.5-7) og NO2 (målt til 0, tror jeg. Syntes det var litt vanskelig...).
Jeg har ikke tatt den nye pumpa/filteret i bruk enda, fordi jeg er litt usikker på hvordan jeg går frem nå, og det håper jeg noen av dere kan hjelpe meg med. Skal jeg ta ut filteret fra den gamle pumpa og vaske den sammen med filteret til den nye pumpa oppa i en bøtte med akvarievann? I såfall, skal jeg ha begge pumpene i akvariet, eller bare det nye? osvosv.
Har kjøpte to vanntester fra JBL. PH (målt til 6.5-7) og NO2 (målt til 0, tror jeg. Syntes det var litt vanskelig...).
Postet 30.10.15 kl 22:45
Skjønte ikke helt dette...syns du sa i en annen tråd at karet og filteret hadde stått på loftet noen år ? Da er jo ikke filteret innkjørt, og det burde ikke være fisk i karet ! Og hvis du gjorde som du fikk råd om, byttet ut de gamle filtermediene, er det garantert ikke innkjørt. Dette vil i så fall føre til opphopning av avfallsstoffer i vannet som forgifter fiskene. Da må du bytte minst 30% vann hver dag og holde øye med ammoniakk og nitritt.
Ja, Eheim 2006 er alt for lite til et 80 liters kar. Jeg syns også at 2010 er i minste laget, men kan gå i et kar med liten fiskebelastning.
Du kan godt la det gamle og det nye filteret gå sammen i karet, men hvis ingen av dem er innkjørt er det liten vits i å bruke det gamle filteret. Hvis det gamle derimot er et fungerende/innkjørt filter, bør de gå sammen i 5-6 uker.
Ja, Eheim 2006 er alt for lite til et 80 liters kar. Jeg syns også at 2010 er i minste laget, men kan gå i et kar med liten fiskebelastning.
Du kan godt la det gamle og det nye filteret gå sammen i karet, men hvis ingen av dem er innkjørt er det liten vits i å bruke det gamle filteret. Hvis det gamle derimot er et fungerende/innkjørt filter, bør de gå sammen i 5-6 uker.
Postet 30.10.15 kl 23:24
Ja, det er riktig at jeg fikk et annet 80l akvarium. Men, jeg syntes ikke det var noe fint, i tillegg til at det var litt litt knust i et hjørne. Jeg fikk tilbud om å kjøpe et annet billig, som har har blitt brukt en god stund (usikker på hvor lenge, men sannsynligvis i et par år), og det er altså dette akvariet.
Nå har jeg satt det nye inn i akvariet, sammen med det gamle. Nå er det en voldsom strøm i akvariet, med to pumper. Tror du det går bra for Ancistrusene?
Nå har jeg satt det nye inn i akvariet, sammen med det gamle. Nå er det en voldsom strøm i akvariet, med to pumper. Tror du det går bra for Ancistrusene?
Postet 31.10.15 kl 00:08
Postet 31.10.15 kl 00:10
Hvis filteret har gått kontinuerlig i lang tid, og ble transportert uten å bli uttørket eller nedkjølt, går det bra. Da skulle ikke ekstra vannbytter være nødvendig, med mindre du har byttet filtermedier i filteret ? Du bør måle nitritt ofte en stund fremover, og ellers selvsagt bytte minst 30% vann ukentlig som en del av normalt vedlikehold av vannkvaliteten.
Postet 31.10.15 kl 00:32
meleteNå har jeg satt det nye inn i akvariet, sammen med det gamle. Nå er det en voldsom strøm i akvariet, med to pumper. Tror du det går bra for Ancistrusene?
Ancistrus er en fiskeart som både tåler og liker sirkulasjon, så det er greit. De holder seg fast med sugemunnen i steiner og på glasset osv. Men du bør helst ikke sette inn andre fisk, som ikke trives så godt i sterk sirkulasjon, som f.eks. guppy.(og mange andre)
Begge filterpumpene bør kjøre samtidig mens du kjører inn den nye. Det tar 5-6 uker.
Jeg skjønte ikke helt ut fra hva du skrev, om den filterpumpen som fulgte med akvariet, hadde den stått stille og tørt hos tidligere eier.... eller hadde den vært i kontinuerlig drift helt frem til du fikk den med deg og plugget den inn hjemme?
Postet 02.11.15 kl 13:05