To døde fisk

Hei

Vi hadde en død malle i går og i dag var den ene guppyen vår død. Vi har testet for PH, NO2 og NO3. PHen er på ca 8 mens de andre er veldig lave. Vi har desverre ikke tester for GH, men skal kjøpe det i dag. Kan det være grunnen til at fisk dør?

Vi har totalt hatt to maller og tre guppyer. Vi hadde en liten periode 5 tetraer, men de har flyttet til et annet akvarium. Guppyene får en liten klype tørrfor hver dag og mallene får en halv tablet annenhver dag. På fredager får ingen av fiskene mat og lørdager gir vi en snacks istedenfor tørrfor som f.eks erter.

Forrige lørdag skjærte vi en ørliten bit skinke opp i små deler og la oppi, kan det være årsaken? Det virket som det var mallene som likte dette best siden det havnet på bunnen og guppyene fort mistet interessen.

Hva er den faktiske verdien på NO2 ? Måler du med dråpetester ? Syns det er vanskelig å svare deg når du ikke har GH-test (som du fikk råd om for to måneder siden). Hvilket filter har du i karet ?

Fisk skal ikke ha slikt kjøtt som vi spiser...særlig ikke kjøtt som er saltet og/eller røkt, dette tåler de ikke. Du burde dessuten gi dem litt levendefor, som du kjøper frossent. Artemia, dafnier, mygglarver og cyclops er fint levendefor som kan gies en gang eller to per uke.
Hvor mange liter er akvariet på?

Hva heter mallene?
Om du er usikker ta og legg ut et bilde her gjerne av hele fisken (over, under og fra siden)

Kjøtt som er til mennesker er det verste du kan gi fisken i akvariet etter min mening.
Gi heller mygglarver eller annet i fra fryseren i dyrebutikken som er til fisk.
PlingPlong
Vi har testet for PH, NO2 og NO3. PHen er på ca 8 mens de andre er veldig lave. Vi har desverre ikke tester for GH, men skal kjøpe det i dag. Kan det være grunnen til at fisk dør?


Og hva nøyaktig er "veldig lave"? Det er for unøyaktig å si - vannverdiene må oppgis i eksakte tall skal de være noe å gå etter og bli klok på.
Nitritt skal ikke være "veldig lav".... den skal være NULL. Alt annet betyr at det er gift i vannet i varierende grad.

Med mindre du har bøttet opp i gh-økende pulver, skal ikke gh være dødelig, nei. Jeg ser det som helt usannsynlig dersom du bare har brukt vanlig kranvann. Dersom du ikke har gjort noe for å trikse med gh-verdien, er den i vanlige norske vannkraner normalt et sted mellom 1 og 3. Vi har normalt veldig bløtt (lav gh) vann her i NOrge, men noen lokale forskjeller kan forekomme f.eks. ved privat brønn og slikt.
Det kan likevel være lurt å skaffe en gh-test (dråpetest) sånn at du kan teste og få svar på hva du har.

Ph'en din på 8 var veldig høy, og kanskje litt over trivselsområdet til en Ancistrus. For guppy er den grei. Du skriver ikke hva slags malle du har, bare "malle", men jeg går her ut fra at det er Ancistrus sp. oppdrettsvariant du har, ettersom det er den aller vanligste. Men det kan jo være feil (det kan være gibbiceps eller noe slikt du har hatt?).

Som det nevnes i et annet innlegg her, ikke gi fiskene dine bearbeidet føde som kjøtt for mennesker, som f.eks. skinke. Det er saltet og røkt osv, og tilsatt stoffer. Fiskene dine spiser insekter og grøntfôr. Jeg tror likevel ikke den biten du ga (du skrev den var ørliten) var noe dødelig.
Mona : Greit at du gjentar det samme som jeg sa. Men angående GH, så var min tanke ikke at GH er for høy, men at den er for lav (for guppy, særlig). Hvilket er mye mer sannsynlig.
SilverShaded
Mona : Greit at du gjentar det samme som jeg sa. Men angående GH, så var min tanke ikke at GH er for [I]høy[/I], men at den er for lav (for guppy, særlig). Hvilket er mye mer sannsynlig.


Mener du at guppyen døde av lav gh? Det er vel heller lite sannsynlig.
Sammen med andre faktorer...ja.
Det er jeg ikke enig i, men greit nok - vi får være uenige på denne
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap