Oppstart nytt akvarium

Inaktiv bruker
Kampfisken min, Bob, har nå bodd litt for lenge i sin 10 liter, og samboerene hadde tilfeldigvis en gammel 60 litr stående som ikke var brukt på en del år. Jeg har fylt opp med pynt, planter, sand og grus.

Sanden var ny mens grusen allerede var i akvariet, den har kun blitt skylt. Pynten har også kun blitt skylt.

Jeg tok i bruk et gammelt filter som har ligget tørt i flere år. Det har stått og gått i en uke og tok de testene vi hadde og sjekket de.

ph 7,5 - 6 GH - 4 KH

Hvilke andre tester burde jeg ha før jeg evt kan putte fisk oppi, og hvilke nivåer? Fant noen oppstarts"tabletter" og puttet oppi det ogsp, et ikke om det var en god eller dårlig ide, men Bob har uansett et akvarium å være i frem til 60 litern er klar til oppstart.
Du trenger tester for i allefall:

NH4 Ammoniakk
NO2 Nitritt
NO3 Nitrat

I tillegg til det du har fra før.

Siden det nye filteret har ligget ubrukt, er det jo ikke innkjøtr (du satte inn nye filtermedier ?). Du bør derfor kanskje lese litt om innkjøring før du i det hele tatt tenker på å flytte fisken, f.eks. her og her.
Inaktiv bruker
B Skattebo
Du trenger tester for i allefall: NH4 Ammoniakk NO2 Nitritt NO3 Nitrat I tillegg til det du har fra før.

Ok, flott! Da drar jeg og kjøper det i morgen

SilverShaded
Siden det nye filteret har ligget ubrukt, er det jo ikke innkjøtr (du satte inn nye filtermedier ?). Du bør derfor kanskje lese litt om innkjøring før du i det hele tatt tenker på å flytte fisken, f.eks. [URLBLOCK1] og [URLBLOCK2].

Ikke satt inn nye filtermedier. De som lå der var tørket inn og brukt ca tre-fire mnd (skal holde et år sa samboeren).

Bob stortrives der han er, så han flyttes ikke før alt er oppe og går skikkelig
Ja stemmer at det er viktig at pumpen/filteret er innkjørt.

Om det ikke brukes Salmi(fiskeløs) metoden på innkjøring, og det puttes fisker i karret for tidlig altså før filteret er innkjørt så må det byttes masse vann HVER dag 30% til 50% i sånn ca. 4-6(8)uker.

Brukte filtermedier i form av ulike svamp-typer (antar det er tilfellet her), bør absolutt byttes ut hvis de har ligget tørt i lang tid. Selv om de er skyllt, vil det være rester av råttent avfall i dem. Dette har ikke noe med at de holder lenge når de er i bruk.
Inaktiv bruker
B Skattebo
Ja stemmer at det er viktig at pumpen/filteret er innkjørt. Om det ikke brukes Salmi(fiskeløs) metoden på innkjøring, og det puttes fisker i karret for tidlig altså før filteret er innkjørt så må det byttes masse vann HVER dag 30% til 50% i sånn ca. 4-6(8)uker.

Ingen fishies før alt er klart! Nå har jeg greid å holde Bob i live i over en mnd (har aldri tenkte å ha akvarie før engang), så flytter ikke han før alt er på stell!

SilverShaded
Brukte filtermedier i form av ulike svamp-typer (antar det er tilfellet her), bør absolutt byttes ut hvis de har ligget tørt i lang tid. Selv om de er skyllt, vil det være rester av råttent avfall i dem. Dette har ikke noe med at de holder lenge [I]når de er i bruk[/I].

Spurte nå og den jeg brukte var vistnok ny, han hadde to og kun den store var brukt, hadde den oppi først og lot den gå en dag før jeg fant ut at den var for stor, vil den ha ødelagt noe?
Nå er det da pump med filter, varmekolbe og en 6-7 planter oppi.
Inaktiv bruker
Jeg har jo akvariet som Bob lever i nå, kan det hjelpe noe på filteret å fylle det nye karet med vannet jeg tar ut fra det lille? Bytter jo vann der, og heller det normalt ut, men tenker i forhold til bakterier og slikt for det nye filteret.
Inaktiv bruker
Da har jeg kjøpt de testene dyrebutikken hadde. Fant ikke NO3 test.

PH 7-7,5 (den var midt mellom de to)
KH 4
GH 5
NO2 1,6 mg/l
NH3/NH4 0

Har skjønt at NO2 skal ned på null? Er det kun vannbytter som skal til eller er det andre ting som hjelper at det går fortere?

Også er det filtergrums som hjelper på filteret?

Er de andre tallene ok? Er hovedsakelig en kampfisk som skal leve der, resten får passe hans verdier
Var de verdiene målt med dråpetester ? Og hvilket filter er det du har i karet ?

Du masse nitritt allerede, noe som er fryktelig giftig. Men bakteriekoloniene utvikler seg ikke med mindre de har noe å leve av...derfor bruker vi altså Lilleborg Salmi for å tilføre ammoniakk (NH3/NH4). De gode bakteriene fins heller ikke i vannet i noe særlig grad, de er avhengige av å gro på en overflate (nemlig i filteret, først og fremst) og svever ikke rundt i vannet. Å ta vann fra det gamle karet har dermed ubetydelig effekt på innkjøringen.
Les om salmi-metoden, det er mitt råd.

Det med vannbytter for å senke NO2 gjelder hvis man ved et feiltak har satt fisker i karet før det er innkjørt. Å bytte masse vann nå vil jo føre til at NO2 går ned, men det fører ikke til at karet blir innkjørt.

Verdiene ellers ser greie ut, forutsatt at de er tatt med dråpetester.

Inaktiv bruker
De er tatt med dråpetester ja, stoler generelt lite på strips etter alt vi lærte om på ungdomsskolen og strips

Filteret er et litt eldre type tetratec 400 etter hve jeg ser bilder av, men kun et svampefilter inni, ikke to om jeg ser det er på nyere akvarium. Filteret var vist nytt, men vannet sto noen dager før jeg satte det inn.

Skal starte opp med salmi så fort jeg får kjøpt det. Er sykemeldt pga ryggen så ikke utenfor døren med mindre jeg må, og butikken jeg var på her om dagen hadde det ikke.

No fisker kommer det ikke oppi før jeg er sikker. Bob er min første fisk, og ble etter ikke så smarte råd fra dyrebutikk kjøpt sammen med et akvarie og satt oppi etter kort tid (samme dag) så har han overlevd så langt, skal jeg være sikker før han flyttes
Huff ja, pass på ryggen...ikke morsomt med problemer der, særlig ikke når man skal drive og bære vannbøtter..

Det gamle Tetra-tec IN400 er ikke så mye å henge i juletreet, men det holder nok til en 60 liter som inneholder kun en kampfisk.

Lykke til med Bob...ser ut som du har forståelse for dette nå, og det er herlig at noen tar seg tid til å gjøre ting riktig fra starten av !
Inaktiv bruker
Alt tas i små drag, gikk nok en god del turer når jeg fylte oppi vann kan man si!

Det skal nok ønskes nytt filter til jul, men det var det som var for handen der og da, og syntes Bob burde slippe ti litern sin snart, selv om han trives godt. Han ble jo bare slengt oppi og har levd hittil uten verken tester eller riktig innkjøring, men litt letter å bytte 50% på en ti liter enn på en 60 liter. Byttet jo hver dag i 4-5 uker, så han led forhåpentligvis ikke for mye
Inaktiv bruker
Han var gråhvit når jeg hentet han, og lå bare i bunnen av et glass, så han har forbedret seg mye!

Også er han ikke glad i mobilen min, da poffer han seg opp!
Inaktiv bruker
Det her gikk vist ikke så bra! Det sto litt fordi jeg skulle på hytta og viste ikke helt hvordan akvariet ville reagere på å bli satt i gang så stoppet opp. Men nå er alle plantene brune, og det er brunt slimete på glasset, samt det var det på toppen før jeg byttet vann. Ingen anelse hva det kan være for noe, lurer på om det kanskje er noe fra akvariet som har vært der hele tiden, jeg har ikke tilsatt noe annet enn planter og pynt.

I tillegg har lysarmaturen nå begynt å svikte og er et gammel akvariet uten mulighet for å skifte ut lysarmatur.

Så lurer på om jeg skal starte på nytt med helt nytt akvarie. Tror det er best å kjøpte et nytt oppstartsakvarie, har ny varmekolbe, men pumpa har nok godt av å byttes ut tenker jeg.

Noen so har tips til rimelig, men bra oppstartsakvarier?
Ann Christin
Noen so har tips til rimelig, men bra oppstartsakvarier?

Sånn foruten rubrikkannonsene her inne, så anbefaler jeg en titt [URL=http://www.finn.no/finn/torget/resultat?keyword=akvarie&SEGMENT=0&location=0/20007&location=1/20007/20110&ITEM_CONDITION=0&SEARCHKEYNAV=SEARCH_ID_BAP_ALL&sort=0&periode=]her[/URL]!

Når du kjøper kar brukt så sjekk hva som følger med av lys og filter. Gjenkjøpsverdien for karet i seg selv er normalt ikke så stor, det er filteret som koster.

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap